1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Mia_R

Trådstartare
Det är 1 500 000 svenskar som inte kan betala sina räkningar online, 1 500 000 personer som inte kan sköta sina bankärenden online. 1 500 000 svenskar som är beroende av kontanter. En del av dem är tvungna att åka så långt som 5 mil(!) för att kunna göra ett uttag i en bankomat! Fler av dem behärskar inte tekniken, flera av dem är inte önskvärda kunder, flera av dem har ingen som kan hjälpa dem.

Jag hjälper min mamma och mina grannar, men vem hjälper de andra? Var kan jag handla med pengar när allt fler butiker följer efter bankerna och är kontantlösa, var kan jag sätta in pengar om jag får dem i handen? Vill vi ha ett kontantlöst samhälle, eller är det bankerna som vill ha det? :confused:
 
Som jag ser det är det två helt separata frågor.

1) utan internet, inga tjänster online
2) inga kontanter utan med kort

Första är rätt ny företeelse, andra är ju inget nytt.

Jag är absolut för det kontantlösa samhället, främst p g a brottsligheten runt kontanter.
 
Jag ser varenda dag gamla som handlar med kort, även om det ser lite fumligt ut. Men det verkar fungera.
Försvinner kontanterna så måste ju de som står utanför idag komma innanför, det är ju bara teknik .
 
Jag är absolut för det kontantlösa samhället, främst p g a brottsligheten runt kontanter
Ja om man tänker på vad ett rån utsätter personalen för och dess efterdyningar. Jag tänker att istället för att råna en bank eller affär så kommer utpressning och rån av privat personer att öka.
Jag är tudelad. Dessutom öppnar det upp för virtuella valutor som kan konkurera med statliga valutor.
gulan
 
Det finns en aspekt till med det kontantlösa samhället ocgh det är sårbarheten.

det behövs bara ett rejält strömavbrott eller en hackad bank så går betalningar inte att göra. Hur blir deet då om en skicklig terrorist/hackare sabbar allt. Mycket blir omöjligt. Allt från att betala räkningar till att handla livsmedel. För att inte tala om viktiga samhällsfunktioner.
Swish funkar inte heller, om mobilmasterna ligger nere.
 
Fast utomlands fungerar det ju med både transporter och kontanter, hur kan det vara så svårt att lösa i Sverige? Mina grannar hade öht inte kort innan deras katt blev påköre och behövde veterinärvård och kliniken och apoteket inte tog kontanter. Det gick ju att lösa iom att jag kunde hjälpa dem, men andra? Ska katten självdö för att ingen vill ha kontanter?

Som @tanten säger, hur många gånger rapporteras det inte om problem med bankernas internetfunktioner och folk sitter fast lite överallt då korten inte fungerar? Du kan inte betala maten, inte räkningarna, inte taxin, inte flygbiljetten hem.
 
My darling captain Mark kom ju aldrig hem från Kabul och byggde den åt mig. Jag behöver ju pengarna så jag kan lösa ut hans container. Missunnar du mig min love garden??? :rage:
ALDRIG! Vilken kvinna vill INTE ha en love garden?

(OT men alltså jag har berättat det här för så många jag känner att det blivit ett stående skämt oss i mellan :D Älskade din tråd!! :love:)

Nu: tillbaka till kontanternas vara eller icke vara! Ska sluta tramsa bort ämnet :angel:
 
ALDRIG! Vilken kvinna vill INTE ha en love garden?

(OT men alltså jag har berättat det här för så många jag känner att det blivit ett stående skämt oss i mellan :D Älskade din tråd!! :love:)

Nu: tillbaka till kontanternas vara eller icke vara! Ska sluta tramsa bort ämnet :angel:
Lite impad att du kommer ihåg den, men det var riktigt roligt så länge det varade med hela buke inblandad. Jag har inte lyckat få så bra respons från någon scammer sedan dess, eller så är det jag som inte orkar mata trollen lika mycket. :laugh:
Swisha mig då :D
Två på bollen, hon har redan swishat mig hoppas jag. :idea:
 
Lite impad att du kommer ihåg den, men det var riktigt roligt så länge det varade med hela buke inblandad.
När jag var urdeppig i våras låg jag en eftermiddag i sängen och åt chips och läste om din tråd. Typ bästa för att bli på bra humör igen :D. Försökte hitta den nu men det gick inte :(.
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 520
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp