1-årig hingst

Sv: 1-årig hingst

ja, det är just de att han är så ung som får oss att tveka. Väntar antagligen ett tag.
Sen att hingsten inte är godkänd är inget problem för oss, för som sagt ska fölet bara gå som sällskap. :(
 
Sv: 1-årig hingst

ja, hingsten är testad för överförbara sjukdomar. Hingsten o stoet är av samma ras. Självklart ska h*n inte bara stå i en hage o "skrota", utan h*n kommer få precis lika mkt kärlek som de andra hästarna i stallet.
 
Sv: 1-årig hingst

Jag förstår att du inte kan påverka situationen så mycket, då det inte är din häst.
men gör det blivande FÖLET en tjänst och upplys ägaren till stoet att det finns ett fenomen som heter italien-transport så kanske h*n tänker efter innan h*n sätter ett ur ekonomisk synpunkt sett värdelöst föl till världen...:(
 
Sv: 1-årig hingst

Jag menar inte att en sällskapshäst inte får kärlek, men låt säga att ni behåller fölet i 10-15 år, den går hemma i hagen, fäljer med på tur ibland kanske. Sen ska den säljas av en eller annan anledning. Det är inte lätt att få en B-ponny i den åldern, med okänd stam, utan utbildning såld...
 
Sv: 1-årig hingst

alis97 skrev:
ja, hingsten är testad för överförbara sjukdomar. Hingsten o stoet är av samma ras. Självklart ska h*n inte bara stå i en hage o "skrota", utan h*n kommer få precis lika mkt kärlek som de andra hästarna i stallet.
Jag har svart att tro pa detta, sjukdomar kollar man val i saden, har jag for mig, och har ni tomt en folunge pa sad??????????????:confused: :mad:
Gillar inte logner, om det ar en sadan
 
Sv: 1-årig hingst

maria-mp skrev:
Jag har svart att tro pa detta, sjukdomar kollar man val i saden, har jag for mig, och har ni tomt en folunge pa sad??????????????:confused: :mad:
Gillar inte logner, om det ar en sadan

Precis!! Låt den lilla pojken få vara bebis ett tag till. Hantera och gosa med honom... tusan...han är ju bara föl ännu så varför göra ett nytt föl på ett föl? Finns ingen annan tänkbar, vuxen och fin hingst som ni kan ta till stoet?
 
Sv: 1-årig hingst

Jag vet inte, men enligt vad jag har fått höra så e han kollad på något sett.
 
Sv: 1-årig hingst

Hej!

Jag förstår hur ni tänker. Men, tyvärr är hästsverige "fullt" med sällskapshästar. Titta bara på travindustrin som "lämnar" (vet inte vilket ord jag ska ta - hoppas ni förstår) ett överflöd av sällskapshästar. Förvisso är många fina ridhästar också men många är skadade....

Jag har tex ett mycket fint 9 årigt travstammat sto hemma som har varit till salu/utlåning hur länge som helst. Världens snällaste och goaste häst. Försökt sälja/ge bort henne MED betäckningsrätt i hingst. INGEN vill ha henne. Till hösten får hon nog tyvärr sluta sina dagar för ingen vill ha henne. Snälla, tänk lite extra innan ni avlar fram fler "gå i hagen" hästar.

Mvh / Fia (som har en sällskapshäst om någon vill ha ;) )
 
Sv: 1-årig hingst

Jag vill ha en sällskapshäst, särskilt med betäckningsrätt, men jag har inte råd med fler hästar som det är idag. :(

Angående tråden; Hur har det gått? Har ni tänk om, eller blir det fortfarande ihopsläpp?
 
Sv: 1-årig hingst

han går i en hage brevid de andra me en valack just nu, sen får vi se vad ägarna bestämmer
 
Sv: 1-årig hingst

Vad tråkigt att läsa dessa översittares svar på den stackaren som vill betäcka sitt sto med egen hingst! Vad tykna ni är!
Det är typiskt för s.k. "hästmänniskor". Denna hemska attityd.
Gud vad märkvärdigt det tydligen måste vara-som om det vore ett brott att betäcka med egen hingst som inte har fått papper på att han duger. Och skulle det vara mer synd om honom för att han är ett år? Det beror nog mer på hans storlek om han skadar sig vid sparkar eller inte. Hör och häpna, jag har ett 20-årigt varmblodsto som har betäckts med en 1-årig minishetland/welsh-hingst! Och tänk att våra grannar som har vunnit 1:a pris i SM för gångarter på en av sina hästar och själv fött upp New Forrests ger oss råd inför betäckningarna. Och de tror att det kan bli en riktigt käck häst (C-eller D-ponny) som jag kan ha att rida i skogen med. Så lägg av med era trista besservisser-attityder.
 
Sv: 1-årig hingst

Varför plocka fram en två år gammal tråd?

Tar du åt dig bara för att du själv håller på att producera en konstig korsning efter icke godkänd hingst?

Även om man tror att man ska behålla avkomman i hela dess liv kan det hända en något som gör att det inte går och då får ofta en konstig korsning ett väldigt lågt andrahandsvärde.
 
Sv: 1-årig hingst

Jisses, jag tänker inte ens kommentera! :rofl:
 
Sv: 1-årig hingst

Är lite nyfiken på var går gränsen för avel som är okey ?

Samma Ras ? Godkänd hingst med inte visat sto ? Eller kan man blanda olika raser ?

Mvh Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: nexxa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Lutten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 699
Senast: TinyWiny
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp