1-årig hingst

Sv: 1-årig hingst

Jag tror knappast att ASVH hade ponnyston i åtanke.

Och det där med att anpassa sig i livmodern kan man ju alltid hoppas på. Synd om det nu inte skulle bli så, då har man problem.

I normalfallet gör fölet det. Med betoning på normal. Om fölet inte gör det är det inget normalfall och då är det något annat som inte stämmer. Kan t ex vara att stoet har smalt eller missformat bäcken. I sådan fall kan det kvitta fullständigt vilken hingst man har valt. Kan bli problem även med den minsta av minsta hingstar.
 
Sv: 1-årig hingst

Ja, fast inte själva födseln.

Jag bodde i Canada under tre år. Grannstallet hade ardenneruppfödning med tillhörande hingst. Bérangère, en av tjejerna i stallet tyckte hingsten var så stilig och ville gärna ha ett föl efter honom. Hon hade själv ett litet standardbred sto, jag vet inte exakt hur stor hon var, men runt 145. Sagt och gjort så betäckte hon och det föddes ett fint hingstföl året därpå. Mkt fin att se på och ett särdeles trevligt temperament, vilket oxå gjorde att fler i stallet runt om blev intresserade. Det tycktes bli en robust krabat som kunde lämpa sig väl som boskapshäst och dessutom ett billigare alternativ än en quarter.

Varvid hingsten det året fick en hel hop ston av alla möjliga olika raser. Nu ska jag inte måla fan på väggen och säga att det gick åt h-vete i alla fallen, men tyvärr gjorde det i två utav fallen.

I det ena fallet dog både föl och mamma, och i det ena överlevde fölet. Tilläggas ska oxå att vi bodde långt ut på landet och några djursjukhus fanns inte i närheten, hade det funnits det hade det kanske funnits en chans att rädda dem, det kan jag inte avgöra då jag inte är veterinär. Nu gjorde den lokale veterinären vad han kunde, och det räckte inte.Sen kan det även ha varit genetiskt/kroppsligt fel på stona så de inte kunde föda föl vid det aktuella tillfället, det vet jag inte heller. Båda de aktuella stona hade dock haft föl innan, utan komplikationer.

Med detta i bagaget så ser jag ingen anledning att ta risken att ta en för stor hingst på ett litet sto; även om nu den risken är oerhört liten att det inte går vägen. Avel är ett lotteri som det är, mkt som kan gå fel på vägen, jag skulle inte ta den risken med mitt sto.

Andra får naturligtvis ha andra åsikter, det här är min.
 
Sv: 1-årig hingst

Fast det gick bra i de andra fallen. Plus att komplikationer händer även vid val av mindre hingstar. Sålde själv ett sto som haft flera väldigt lätta fölningar hos mig till en som ville börja med avel. Man höll sig inom "rasen" så att säga och hingsten var definitivt inte större än hingstar som använts tidigare. Trots en väldig uppbackning av veterinärer som av olika anledningar råkade finns på plats redan innan fölningen började, dog både sto och föl. Ett lotteri är det verkligen med avel men nitlotten kan komma även om man väljer hingst mycket noga.

Men jag kan hålla med om att det kan vara dumt att chansa speciellt om raserna är så pass olika som ardenner och ädla ridhästar.
 
Sv: 1-årig hingst

Kom att tänka på en annan sak, som kanske är av mindre betydelse, men ändå...

Jag minns att någon/några av fölen var så mkt större än sina mammor att de fick probelm att dia, de fick stå på knä och dia, vilket i ett fall resulterade i att fölet fick ha skydd på knäna för att de blev så skavda. (undrar om jag har en bild på det ngnstans?)

Det borde ju även kunna bli problem åt andra hållet, om fölet är för litet för att nå upp och dia, hur löser man det?
*funderar*
 
Sv: 1-årig hingst

Jo, visst. ;) men inte så praktiskt direkt.

Undrar om stoet skulle lära sig att ligga ner för att ge di om det hände en dylik korsning i naturen eller om fölet skulle svälta ihjäl?

*mkt funderande idag*
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Lutten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 669
Senast: TinyWiny
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp