1-årig hingst

A

alis97

Har precis kommit en hingst till stallet som min skötis står i, o ägarna till stallet o hingsten har pratat om att släppa honom med dom andra hästarna. Han är ett år, kan man vänta sig föl då, eller är han för ung? :confused:
 
Sv: 1-årig hingst

Det finns risk för att han är fertil. Har hört om att "olyckor" hänt med 8månader gamla hingstar...
 
Sv: 1-årig hingst

En hingst blir könsmogen vid 10-20 månaders ålder enligt boken "att bli med föl".
 
Sv: 1-årig hingst

Ja, man kan vänta sig föl till så vida det går ston i den tänkta hagen.
 
Sv: 1-årig hingst

Man kan vänta sig föl. Skär honom ifall han ska gå med ston, låt honom annars endast gå med hingstar och valacker.
 
Sv: 1-årig hingst

asså för mig gör d ingenting, vi hade ändå tänkt ta föl på henne, det är en skitfin hingst. Både stoet o hingsten e svart-bruna, finns det dågon chans/risk att fölet får någon annan förg än svartbrun, o isf, vilken?
 
Sv: 1-årig hingst

Nä, vill ha en hingst hemmifrån, slippa allt det klyddiga med transporter. Det är ju inte säkert att det blir något, men vi kan ju hoppas.. Dessutom e de ju kul att kunna följa pappan sen när fölet är äldre..
 
Sv: 1-årig hingst

alis97 skrev:
Nä, vill ha en hingst hemmifrån, slippa allt det klyddiga med transporter. Det är ju inte säkert att det blir något, men vi kan ju hoppas.. Dessutom e de ju kul att kunna följa pappan sen när fölet är äldre..

och ägaren till din skötis tycker att det är helt OK att hålla på med såndan här oseriös buskavel också eller?
 
Sv: 1-årig hingst

Själv tycker jag att det är värt att lägga ner pengar och tid på betäckning med en vettig hingst än att använda en vars enda kvalitet är att han har kulorna kvar.
 
Sv: 1-årig hingst

alis97 skrev:
asså för mig gör d ingenting, vi hade ändå tänkt ta föl på henne, det är en skitfin hingst. Både stoet o hingsten e svart-bruna, finns det dågon chans/risk att fölet får någon annan förg än svartbrun, o isf, vilken?

Jag hoppas att du skojar.... :eek:
 
Sv: 1-årig hingst

Choklad skrev:
och ägaren till din skötis tycker att det är helt OK att hålla på med såndan här oseriös buskavel också eller?
Ja, det tycker han. Just det här fölet ska vi ha den här hingsten till.
Både hingsten o stoet är b-ponnyer, så det är inte så att vi ska avla fram en tävlingshäst, utan det är mer som sällskap. Det kan tilläggas att vi i vanliga fall använder godkända hingstar (har ett sto som ska föla när som helst, antagligen i natt, som är betäckt med godkänd hingst)
 
Sv: 1-årig hingst

alis97 skrev:
Ja, det tycker han. Just det här fölet ska vi ha den här hingsten till.
Både hingsten o stoet är b-ponnyer, så det är inte så att vi ska avla fram en tävlingshäst, utan det är mer som sällskap. Det kan tilläggas att vi i vanliga fall använder godkända hingstar (har ett sto som ska föla när som helst, antagligen i natt, som är betäckt med godkänd hingst)

*suckar och skakar på huvudet*
 
Sv: 1-årig hingst

alis97 skrev:
Nä, vill ha en hingst hemmifrån, slippa allt det klyddiga med transporter. Det är ju inte säkert att det blir något, men vi kan ju hoppas.. Dessutom e de ju kul att kunna följa pappan sen när fölet är äldre..

Verkar ju inte riktigt seriöst...antar att det är ett skämt..?:eek:
 
Sv: 1-årig hingst

tycker inte att det gör ngt att hingsten inte är godkänd..det är ju inte så att det blir mer fel på fölet bara för att pappa inte är godkänd..:crazy: ..och om de bara ska använda den mest till sällskap så kvittar det väl..tycker inte heller att det gör ngt om det skulle bli en tävlingsponny heller..har själv en d-ponny som egentligen inte skulle ha funnits, men inget fel på honom bara för att pappa inte var en godkänd hingst.. så länge föräldrarna inte har ngt "fel" som kan ärvas så tycker jag att det är helt okej..sen om det står okänd i hans papper på föräldrarna är en sak men det gör ju inte att han blir bättre om föräldrarnas namn står i pappren..
lycka till!
 
Sv: 1-årig hingst

linnsan skrev:
tycker inte att det gör ngt att hingsten inte är godkänd..det är ju inte så att det blir mer fel på fölet bara för att pappa inte är godkänd..:crazy: ..och om de bara ska använda den mest till sällskap så kvittar det väl..tycker inte heller att det gör ngt om det skulle bli en tävlingsponny heller..har själv en d-ponny som egentligen inte skulle ha funnits, men inget fel på honom bara för att pappa inte var en godkänd hingst.. så länge föräldrarna inte har ngt "fel" som kan ärvas så tycker jag att det är helt okej..sen om det står okänd i hans papper på föräldrarna är en sak men det gör ju inte att han blir bättre om föräldrarnas namn står i pappren..
lycka till!

Det är väl kanske inte enbart det att hingsten inte är godkänd. Ska själv betäcka med en "icke godkänd" hingst men han har iallafall blivit 15 år och har fina meriter på tävlingar och har lämnat föl som också blivit bra tävlingshästar med meriter, han är dessutom iallafall avelsvärderad.

Det är väl mest att denne lille hingsten endast är ett år gammal och man kanske inte vet så mycket hur kan kommer att utvecklas som gör så många förvånade över det hela :crazy:
 
Sv: 1-årig hingst

Stackars hingst kan bli rejält sönder sparkad också! Folk är som folk är låter som att koka soppa på en spik!
Kvalificerad Buskavel! Är fölet/åringen visad?
 
Sv: 1-årig hingst

jo visst är han lite för ung för att bli pappa..men blir det föl så blir det :crazy:
lite konstigt formulerat men hoppas ngn förstår vad jag menar:smirk:
 
Sv: 1-årig hingst

Ni ska ha fölet själva... Okej, har ni planerat att behålla det i 25-30 år? Eller finns det en risk för att avkomman en dag kommer att säljas? Tänk efter litegrann, ni har ingen aning om vad hingstungen (för han är bara en unge fortfarande) nedärver. Och eftersom han är så ung så har ni ingen möjlighet att veta om han ens är lämplig i aveln. Som någon redan skrivit, han har inga meriter som kan visa på hans brukbarhet. Är hans ens testad mot överförbara sjukdomar? Vill ni verkligen riskera att få en avkomma som är svår att sälja på grund av "okänd stam" och som kanske blir väldigt ofördelaktigt byggd för det ni har tänkt använda den till? Är hingsten och stoet ens av samma ras? Eller två kompatibla raser?

Det låter ju som att det kan bli precis vadsomhelst av det där...

Glömde - varför vill man avla fram hästar till enbart sällskap? (För mig är det en häst som går i en hage och skrotar, that's it.) Det finns så himla många skadade och gamla hästar i det här landet som är ypperliga sällskapshästar, varför vill man avla fram fler?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Hedinn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp