B

**BORTTAGEN**

Hej! Ett ettårigt varmblod som är i åringsträning har jag testat mina nyvunna talanger i foderstatsberäkning på.. (inte så duktig alltså) Men jag har knopat ihop en foderstat som jag ville att någon ska syna..

Höanalysen mj 7,0 smrp 42 ca 3,0 p 1,3 mag 1,2

Hö 8 kg
havre 1 kg
groov 2 kg

mj 84 smrp 596 ca 36,8 p 23,7 mag 15,6 (dock vet jag inte mag. innehåll i havren så den är inte inberäknad)

Jag är själv lite fundersam om hur mkt hö en ettåring orkar/hinner äta per dygn samt magnesiumkvoterna. Vad tycker ni?

Är det någon som har värdena på Racing prix foder samt Racing power (har förlagt)?
 
Du bör ha en lite högre ca/p kvot då det är en unghäst(helst inte under 1,8) och ca/mg kvoten hamnar bara på 2,2(havren inräknad med 1,1 g)och den ska inte vara under 2,7 så du får knåpa lite igen :)
 
Nej tusan, jag får inte till det över huvudtaget!!! :devil:
Jag får inte ner magnesiumet så jag får upp kvoten, hittar inga kombinationer alls.. Jag beundrar verkligen er som har koll på detta..

Snälla kan någon ge mig förslag på hur det ska se ut!!! Hjälp!!! :confused:
 
Är inte 84 MJ lite väl högt? Exakt hur gammal är den och vad är "åringsträning"...?
 
jag läste 85 mj och 600 smrp som rekommendation för 1,5 åriga travhästar i inkörning o träning av kondis i Rätt Foderstat- Bättre Häst..
Han är 1,5 hingst som går i vagn typ 2-3 km 2 ggr/ vecka skritt och lätt trav.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 032
Senast: Estivuz
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: skrållan
·
H
Foder & Strö Nu gör jag ett nytt försök, jag skulle vilja ha hjälp att bedömma om denna foderstaten kan vara ok till mitt sto. Hon är 5 år - 6 till...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Häst 2004
·
J
Foder & Strö Vill mest ha hjälp att få mineralerna på rätt. Analysen säger så här: TS 51 MJ 4,9 kg/foder Smrp 31,7 Ca 2,9 P 1,2 Mg 0,72 Selen...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp