10-20 grams täcke?

Det som @prallan rekommenderar har polyesterfoder. Ett tejpat/regntäcke som inte har foder alls, kommer inte att vara regntätt särskilt länge, plus att det blir massor av kondens. Börjes hade nåt sånt för åratal sen, hästen blev lika blöt med som utan.
Vad menar du? Har du överhuvudtaget någon erfarenhet av detta täcke?? Jag tycker det är ett jättebra täcke iaf :)
 
Om det inte står annat så är det ofodrat.

Annars är det ett vettigt regntäcke, dock lite mer basic och inte lika bra yttertyg. Amigo Hero finns ofta på rea lite här och där så man kan köpa för typ 5-600 kr.
Då de jag har nu såldes med samma beskrivning, polyesterfodrade, så kanske det finns hopp om att fler täcken säljs som de jag har trots att de har lite lite fyllning.
 
Det finns ju Amigotäcken med nätfoder i också, även om det inte är fodring på så sätt så blir det lite varmare och lite mer luft mellan täcke och häst än ett helt ofodrat.
 
Det finns ju Amigotäcken med nätfoder i också, även om det inte är fodring på så sätt så blir det lite varmare och lite mer luft mellan täcke och häst än ett helt ofodrat.
De regntäcken jag i Ts kallar ofodrade är regntäcken utan något annat foder än innerfoder. Jag visste inte ens att det fanns regntäcken utan innerfoder att köpa numera. Ett nätinnerfoder är i mina hästars tycke kallare än vanligt innerfoder med glatt yta och det är sådana, regntäcke med innerfoder med glatt insida som blir för kallt. Det behöver alltså vara lite lite fodrat, 20 gram som på de jag har är perfekt.
 
Tycker det är lite märkligt med hästar som känner av 20 grams skillnad i täcket faktiskt.
Vad är det för märkligt med det? Självklart märker de om de är lagom varma eller för varma. Frågan är väl snarare varför människor inte bryr sig i såfall.
Jag har några täcken med 50 g fodring och när man känner på dem känns de nästan ofodrade. Kan det verkligen bli någon större skillnad i värme mot t ex 30 g? Låter märkligt.

Ja det gör det absolut! Och, för sakens skull, det var 10-20 gram jag efterfrågade. Inte 30.
 
Vad menar du? Har du överhuvudtaget någon erfarenhet av detta täcke?? Jag tycker det är ett jättebra täcke iaf :)
Inte vet jag hur du tolkar min text. Jag har täcket själv och ja, det är jättebra. Men det har polyesterfoder. Jag menar bara att täcket måste ha nåt sorts foder annars funkar det inte, eftersom fodret tar upp kondens. Och tunnare foder än det här täcket går knappast.
 
Inte vet jag hur du tolkar min text. Jag har täcket själv och ja, det är jättebra. Men det har polyesterfoder. Jag menar bara att täcket måste ha nåt sorts foder annars funkar det inte, eftersom fodret tar upp kondens. Och tunnare foder än det här täcket går knappast.
Ok :D Jag kan iaf skylla på min dyslexi 😅
 
För att hästar har en komfortzon på 20 grader, rent fysiologiskt gör 20 gram hit eller dit ingenting.

Jag bryr mig, det är därför jag läst på om hur hästar fungerar.
Jo jag vet också hur hästar fungerar och jag känner mina hästar. Just därför använder jag täcken som de mår väl i. Jag fattar verkligen inte grejen? Varför ifrågasätta vilken täckesstjocklek en häst man aldrig har träffat och inte vet något om behöver?
 
Varför inte, det är ett diskussionsforum inte en frågelåda.
Nej det är ingen frågelåda men efterfrågar någon tips om något så brukar inte det vara något problem heller. Jag hade förstått om jag hade skrivit att hästen fryser i 20 plusgrader och behöver tjockare täcke än det 500 grams täcke med helhals hen har och efterfrågat tips på tjockare täcke men inte när jag skriver att 50 gram blir för varmt och att hästen behöver ett tunnare men tjockare än ett med enbart innerfoder.
 
Jag har några väl använda regntäcken jag köpte på hööks för ett antal år sedan. Minns inte om det kan vara sex år sedan kanske? Ljusgröna med lite lite fodring i. De har använts flitigt och är ett av få höökstäcken som verkligen har passat mina hästar men nu sjunger de på sista versen och jag behöver nya. De här såldes som ofodrade täcken och då de är så ljusa var min plan att använda dem vid rejäla sommarregn men trots att den planen gick i stöpet är de de täcken som används absolut mest. Att de såldes med beskrivningen ofodrade gör det svårare att hitta ersättare så därför frågar jag buke. Regntäcke med lite lite fodring, inte så tjocka som 50 grams, de blir alldeles för varma. Någon som har något tips? Jag har ingen möjlighet att fara runt och känna på täcken vilket annars såklart vore det enklaste utan behöver kunna beställa dem på nätet.
Z-täcket har med ett tunt fleecefoder i, men det kanske blir för mycket?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 673
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 389
Senast: Darkie
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 616
Senast: Harbor
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp