10 år med hästsidor på internet

Den 14 maj för tio år sedan, 1996, lade jag upp mina första web-sidor på internet.

Jag tycker att det kunde vara kul att uppmärksamma detta bland annat genom några tillbakablickar på hur sidorna såg ut då och vad som fanns på dem.

En del av det som funnits på mina hästsidor under dessa tio år finns forfarande bevarat och tillgängligt för alla via ett internetarkiv. Ni kommer få lite info här och även länkar till detta arkiv om ni läser vidare.

Om det är klokt av mig att visa upp hur det såg ut i begynnelsen vet jag inte, men det bjuder jag på, för vissa kan det kanske ha ett visst underhållningsvärde. :)

Jag börjar med några klipp från min nyhetssida/logg gällande det första året jag hade hästsidor på internet:

14 maj 1996:
Denna dag lämnade mina web-sidor sin invanda plats på min egen hårddisk för att hamna hos WinEasy. Till nytta och nöje för många hoppas jag, Gunnar Eriksson.​

10 augusti:
Jag har lagt upp ett annonsforum med hästinriktning. Där kan du annonsera gratis, köpa och sälja hästar, hästprylar, leta efter tränare mm.​

12 augusti:
Nu har den första utomstående annonsen kommit in under Hästtillbehör säljes. Lycka till med försäljningen Anna Backman. Framöver kommer jag inte informera här om nya annonser utan ni får gå in och titta på annonssidorna själva. Skicka gärna fler annonser.​

12 november:
Jag har nu lagt upp en hästlänksida. Det finns bland annat länkar till svenska hästsidor samt möjlighet att tipsa om bra hästsidor.​

20 november:
Du vet väl att hästannonssidorna uppdateras nästan varje dag. Nu har det kommit in över 100 annonser sedan starten 10 augusti, det ökar hela tiden. Du har väl inte missat att du även kan söka jobb eller praktik inom hästsektorn eller söka arbetskraft via sidan om tjänster. Lycka till med annonseringen.​

1 januari 1997:
Det finns nu många nya länkar på den Svenska hästlänksidan.
På annonssidorna finns det som vanligt nya annonser, något som jag normalt inte påminner om här. Dessa annonsidor är troligtvis sveriges största och aktivaste annonssidor med hästanknytning.​

26 januari:
Nu finns det möjlighet att skriva några väl valda ord i vår gästbok. Jag hoppas att den skall fungera tillfredställande.​

8 februari:
Nu har jag fått in mer än 500 annonser till hästannonssidan sedan starten, roligt att den är så populär. Jag firar genom att lägga till en ny annonsrubrik som heter På gång i hästsverige, skicka gärna in tips om evenemang.
Många svarar även på hästenkäten, ca 100 stycken har gjort detta, tack för det. Det vore jätteroligt om fler också ville tycka till om våra web-sidor.​

15 mars:
Jag har döpt om min gästbok till Öppet forum och gjort flera länkar till den för att öka aktiviteten i den.​

13 april:
Jag har gjort en del förändringar på hästsidan. Bland annat finns en ny sida som heter Hästprat, under denna finns Öppet forum, den nya Snacksidan och hästenkäten. Jag har även gjort om På gång i hästsverige och flyttat lite på den.
Sedan vill jag tacka för alla länkar, hästenkäter och annonser jag får in. Över 1000 annonser har det blivit sedan starten och över 200 hästenkäter och vad jag vet hittar man fler svenska hästlänkar på mina sidor än man gör på någon annan. Tack för all hjälp med detta och sluta nu inte att skicka in saker. Något jag speciellt vill ha in är tips på hur sidorna kan förbättras.​

30 april:
Nu har jag samlat ihop och sammanställt ganska många av de kommentarer jag har fått in, det finns en "Skrytsida" med positiva kommentarer och en Tips och sågningssida, samt en sammanställning av de svar jag fått in via Tyck till om våra sidor.​

Här kommer en länk till den gamla "Skrytsidan":
http://web.archive.org/web/19980530035811/www.stallet.com/generell/kommentp.htm

De mest negativa kommentarerna från de första åren hittar du längst ned på den här sidan:
http://web.archive.org/web/19980530035833/www.stallet.com/generell/kommentn.htm

Hela den långa "loggen" över vad som hände det första året på sidorna, som inte bara innehöll hästrelaterade saker, hittar du på följande sida. Layouten på sidan är troligen från 1997:
http://web.archive.org/web/19980628114324/www.gunnars.pp.se/generell/nyttold.htm

Jag planerar att snart återkomma med lite mer info om vad som hände efter det första året. Kommentera gärna nedan om ni vill!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 10 år med hästsidor på internet

:rofl: Nostalgi!!!!!
a041.gif

Grattis på tioårsdagen Gunnar!
a110.gif
 
Sv: 10 år med hästsidor på internet

Congratulations
Tack Gunnar !
ID genom åren: Fnys, Fnysen, Fnysis och Fnajs nu senast Phnys
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 10 år med hästsidor på internet

Det är egentligen lite lustigt.

Jag tänkte häromdagen på om de första sidorna på Stallet/Buke fanns kvar.

Nu vet jag!!!

Tack och grattis.


"mimus som bara hetat mimus"
 
Sv: 10 år med hästsidor på internet

Hehe, fyra ben. Där var ju inte jag inblandad. Men när stallet.com drog igång, så satt jag bakom kopieringsmaskinen :angel: på Örebro folkhögskola, för att kunna sitta kvar på nätet fram till klockan 21 på kvällarna då larmet gick igång. Så 20.55 brukade jag och en annan datornörd, som mest var på spelsidor snabba oss att stänga av datorerna, släcka, stänga dörrar och kuta allt vad tygeln höll för att hinna ut innan larmet startade :rofl: .

Men vi var NOGA och jag vet att rektorn och vaktmästaren kom på oss, efter ett halvår. De var lite tjuriga först, men berömde oss för att vi var noga med att stänga och släcka efter oss. Ett par gånger kan jag stolt meddela att jag stängde fönster i en del klassrum, där det hade glömts. :bow:

Jättegrattis och tack för dessa 10 underbart roliga år. Jag hoppas att det kan bli åtminstone 50 roliga år till, innan vi sitter darrhänta på "hemmet" och minns alla popcorntrådar och annat när vi sitter och skvimpar valhänt med kaffekopparna... :rofl:

Nu har jag läst fortsättningen av berättelsen om shero o stallet... Och jag tror faktiskt att jag VAR nog på snacksidan hösten 96... Men själva forumet var jag bara inne o bläddrade på någon gång. Det var först 1999, som jag började engagera mig i forumet och det blev mer och mer, när jag drabbades av hästolyckan/ryggmärgsskadan eftersom många av mina hästkompsiar IRL drog öronen åt sig när de trodde att jag skulle bli tvungen att sluta hästa.

Sidan har varit och kommer alltid vara det bästa stället JAG vet på internet. En sida som jag saknar, om jag är utan internet mer än tre dagar... eller rent av EN dag. Jag hoppas att du suger åt dig av det berömmet Gunnar. För jag menar det och det hoppas jag att du förstår!
 
Senast ändrad:
Sv: 10 år med hästsidor på internet

OOOOOOH! Jag lade in den första hästtillbehörsannonsen på Buke! Nu känner jag mig COOL! :banana: Det innebär ju att jag har varit med alla tio åren, jag som var lite osäker på om det var -96 eller -97 jag hittade in.
 
Sv: 10 år med hästsidor på internet

Grattis!!

10 år! Oj vad jag känner mig gammal! :crazy: Och jag som inte ens är gammal...(24) :D

Jag mins hur otroligt krångligt det var att hitta bland diskussionerna... Samtidigt tyckte jag att det var bökigt och onödigt när sidan byggdes om -trots att den blev mycket bättre!!:rofl:
 
Sv: 10 år med hästsidor på internet

Tack för att du gjorde buke och att du orkar ha den kvar =)

mycket roligt har man varit med om och mycket tråkigt men så är det.

jag har varit här sen 1999 tror jag..
 
Sv: 10 år med hästsidor på internet

jag har vart med sen starten (med annat nick som jag glömt, tror det va Girlie) hur som helst. är inne på sidan varje dag. Jättekul att den finns, tack!
 
Sv: 10 år med hästsidor på internet

svea skrev:
OOOOOOH! Jag lade in den första hästtillbehörsannonsen på Buke! Nu känner jag mig COOL! :banana: Det innebär ju att jag har varit med alla tio åren, jag som var lite osäker på om det var -96 eller -97 jag hittade in.

Vad häftigt!

Till Gunnar:
GRATTIS :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 739
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Länksidor var något som var populärt i internets barndom. Troligen p.g.a. att det inte fanns så många sidor inom ett ämnesområde och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den första större avdelning som lades in på mina hästsidor var radannonserna, det skedde 10 augusti 1996, till en början lade jag in dem...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp