10 månader - amning huvudföda

wippi

Trådstartare
Har en liten en på 10 månaders, vars intresse för att äta är minst sagt svalt.

Barnmat (ja mat i puréeform, gröt etc) får jag en bra måltid i honom typ två små teskedar. Mat i bitar han själv plockar i sig går bättre - men även där små mängder och väldigt selektivt. Amning är således huvudfödan.

Jag har inget emot att amma och han är pigg och mår bra - men jag trodde nog att matintresset var mer självklart?!

Är det fler som har barn som varit ”sena” med att få ett intresset för och börja äta mat? När vände det?
 
Har en liten en på 10 månaders, vars intresse för att äta är minst sagt svalt.

Barnmat (ja mat i puréeform, gröt etc) får jag en bra måltid i honom typ två små teskedar. Mat i bitar han själv plockar i sig går bättre - men även där små mängder och väldigt selektivt. Amning är således huvudfödan.

Jag har inget emot att amma och han är pigg och mår bra - men jag trodde nog att matintresset var mer självklart?!

Är det fler som har barn som varit ”sena” med att få ett intresset för och börja äta mat? När vände det?

Det finns ett talesätt som heter food before one is just for fun. Jag hade alltså inte oroat mig om jag var du. 😊

Eftersom han så tydligt visar att han inte vill ha puré så hade jag hoppat det och istället gett just plockmat.

Gå med i plockmat för barn på fb för info och inspiration 😊
 
Det finns ett talesätt som heter food before one is just for fun. Jag hade alltså inte oroat mig om jag var du. 😊

Eftersom han så tydligt visar att han inte vill ha puré så hade jag hoppat det och istället gett just plockmat.

Gå med i plockmat för barn på fb för info och inspiration 😊

Tack 😊 precis den typen av talesätt uppskattas!

Plockmat är helt klart det vi kör på, kul de dagarna jag råkar passa det som faller i smaken.
(Precis som du skriver hoppar vi i ”typiskt barnmat”, det var mer för att ge en uppfattning om mängden. Att lite mat är lite och inte min uppfattning)
 
Min syrras son åt fram till tvåårs ålder väldigt lite och väldigt bestämd med vad som var gott och inte. De provade hur mycket olika som helst utan framgång. Jag vet också det var på lite olika undersökningar för att han åt så lite men han åt inte mer för det. Vid två vände det plötsligt och han åt allt, verkligen allt med god aptit. Han är nu 9 år och lika stor som jämnåriga och äter fortfarande allt man låter honom prova med god aptit.
 
Ja, barn nr 2 och 3 var precis så. Jag minns inte exakt men vid 8 mån har de fortfarande i princip helammat, runt 10 mån ätit ytterst lite och runt 12-14 mån har jag för mig att det börjat lossna ordentligt. Skulle inte oroa mig :)
 
Ska din partner vara föräldraledig innan det är dags för förskola? När ”mjölkfabriken” inte är tillgänglig brukar de flesta barn inse att vanlig mat är ganska bra och mättande :)

Jag hade en vännina vars barn som nästan bara ammade och vägrade all annan föda. Sen var det pappans tur att vara föräldraledig och mycket snart (inom en vecka) åt barnet tre-fem riktiga mål per dag.
 
Vår snart 8mån ammar till största delen, han är intresserad av mat men äter alldeles för lite för att det ska räcka till. Han ammar kanske något mindre nu än för en månad sedan, men jag är inte så bekymrad för det. Han är rund som en boll :D
 
Min dotter började inte äta "ordentligt" förrän hon var över året, kanske 14-15 månader? Delammade till 18 månader. Hon åt inte bra när fadern var föräldraledig heller utan hon smååt och ammade loss när jag kom hem från jobbet istället.
 
För min dotter är det samma. Hon är nu precis ett år och det är först nu som det börjar lossna ordentligt. Även om hon äter mindre om jag är tillgänglig, så äter hon sen ett tag bättre. Det har verkligen inte gått att truga och det var först när jag började jobba längre dagar, 75% som hon äter. Men fortfarande selektiv ;) Jag tänker att det ger sig förr eller senare :)
 
Ska din partner vara föräldraledig innan det är dags för förskola? När ”mjölkfabriken” inte är tillgänglig brukar de flesta barn inse att vanlig mat är ganska bra och mättande :)

Jag hade en vännina vars barn som nästan bara ammade och vägrade all annan föda. Sen var det pappans tur att vara föräldraledig och mycket snart (inom en vecka) åt barnet tre-fem riktiga mål per dag.

Ja, pappan ska vara föräldraledig, men jag ska vara hemma några månader till 😃 kan säkert som du säger hjälpa att ”mammamaten” inte finns som ett alternativ. Men skulle inte förvåna mig om liten gör som @pajaztar s dotter😇
 
För min dotter är det samma. Hon är nu precis ett år och det är först nu som det börjar lossna ordentligt. Även om hon äter mindre om jag är tillgänglig, så äter hon sen ett tag bättre. Det har verkligen inte gått att truga och det var först när jag började jobba längre dagar, 75% som hon äter. Men fortfarande selektiv ;) Jag tänker att det ger sig förr eller senare :)

Visst är det så, förr eller senare kommer det ju ändra sig till det bättre...
Har dock en ”BVC-tant” som i övrigt är väldigt väldigt bra, men förespråkar mat mer än vad jag och K håller med om. Skulle tro att stundande besök påverkar tankarna lite 🙈
 
Typ vid 14-15 månader när han började på förskolan.

Men han äter fortfarande inte så stora portioner, är 27 månader och tuttar fritt när vi är hemma. Han gillar tutte.
 
Vår äldsta var så. Hon levde på typ katrinplommonpure och banan (som hon ville äta själv!) tills hon var 1,5 år :angel: och amning då, på kvällar och nätter. Vi erbjöd henne massa olika sorters plockmat men hon var inte särskilt intresserad och mata henne gick inte alls, då vände hon bort huvudet och knep igen munnen. Hon dalade på viktkurvorna när jag började jobba men inte så mycket att bvc reagerade mer än att vi pratade lite om det. Jag tror amningen gjorde att det inte blev såå illa. Men det blev folk av henne med!:D Hon är väl fortfarande inte den som hoppar av glädje när det kommer något nytt på bordet och hon gillar inte grytor eller soppor där många ingredienser är blandade. Vissa måltider får hon inte i sig något, det går bara inte. Men vi är noga med att fortsätta erbjuda henne både nyheter och sådant vi vet att hon gillar. Om det inte går alls någon dag är vi inte främmande att göra en macka åt henne. Men oftast äter hon hyfsat bra och hon verkar må bra, växer (även om hon inte är största barnet på planeten) och utvecklas:love:
 
Min (nu 18 månader) son ammade huvudsakligen fram till över året. Vi har introducerat mat enligt BLW och alltså inte matat. Strax innan han började förskola vid ca 15 mån ålder började han äta mer och mer. Nu äter han som en häst 🙄😉
Kan äta nästan lika stora portioner som mig vissa dagar.
Jag tror på att det kommer när de är redo! Även om det kan vara svårt att ha is i magen.
Sonen ammas fortfarande, vi har precis slutat med det på natten för att ge mig lite mer sömn innan nästa bebis kommer i slutet på sommaren. Men annars ammar vi ganska fritt, det är beroende på dagsformen om han har en dålig dag blir det mer än när humöret är på topp 😁😉
 
Tack för ni delar med er 😃Det verkar ju som det inte är helt ovanligt med en liten som är lagom intresserad av mat. Utan att han rätt vad det är kommer komma på den grejen.
 
Tack för ni delar med er 😃Det verkar ju som det inte är helt ovanligt med en liten som är lagom intresserad av mat. Utan att han rätt vad det är kommer komma på den grejen.

Jag kan rekomendera böckerna som är skrivna av Ann Fernholm, hon har skrivit flera böcker men bla två böcker om barn och mat, ena tror jag hetet det stora matäventyret. Den har jag jag läst, den andra boken har nyligen getts ut tillsammans med annan författare! Jag har ju bara ett barn och kan inte direkt jämföra, men den boken hjälpte oss mkt vid matintroduktion!
 

Liknande trådar

Småbarn Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 547
Senast: Martenix
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 051
Senast: Hyacinth
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 157
Senast: inverterad
·
Småbarn Jag vet att det finns fler här med avkommor som av en eller annan anledning inte ätit så bra, så jag hoppas att kunna få lite tips...
2
Svar
36
· Visningar
2 982
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp