10:orna kapitel 9

Bjuder på ett litet kort klipp från gårdagens träning i 30graders värme. Empa känns så otroligt fräsch! Hon verkade inte alls direkt påverkad av värmen, hon bara gjorde vad hon gör bäst - ger lite till!

På grund av värmen så höll vi så klart inte på så länge. Vi började med att hoppa fram lite på den ena linjen (17m) som vi fick rida på 5 galoppsprång i stället där jag bara skulle tänka på min position och vara så passiv som möjligt men så aktiv som behövdes. Sen tog vi en liten serie där fokus var att jag skulle träffa första bommen/hindret och sen lämna över det till Empa. Det var och är jättenyttigt för oss båda. Jag måste våga lämna över till henne och hon måste tänka lite själv och vara försiktig. Sen avslutade vi med den lilla banan som ni ser på klippet.

Jag är så himla glad för min häst alltså :love: Och jag är så glad att jag har min tränare som har förmåga att få fram det bästa hos oss. Hon lämnar inga detaljer och tror verkligen på oss! Efter varje träning har jag en liten lista med saker som jag kan öva själv på och jag vill verkligen göra dem för att sen visa att vi blivit bättre.

Nä, nu får jag sluta skriva på denna roman, men jag ville verkligen dela med mig :D
 
31080

I dag hoppade vi 120 felfritt igen. Slutade på en tredjeplats. Min rallyräka :love::love::love:
 
Tjoho!

Vann en tävling på facebook så min häst ska få en behandling (massage) Tycker det känns lovande :)

Ridningen flyter på. Idag ska vi försöka gymnastisera lite på ridbanan. Helt otroligt . Kan rida på ridbanan och verkligen jobba nu även på min utan problem. Styrkan börjar komma :banana:

Hoppas er midsommar varit bra och att ni får en härlig sommar
 
Petra har varit på ytterligare ett återbesök och även om det långsamt går åt rätt håll ska hon få lite sommarvila nu i 1,5-2 månader. Det är ju ganska trist men allt jag hoppas på är att hon ska bli bra, och då får det väl ta tiden som behövs (hon blev skadad den 9:e april). Det verkar inte gå någon direkt nöd på henne i alla fall - hon går i hage med sin bästis på dagarna och tillbringar nätterna i boxen bredvid samma bästis.
 
Igår vart vi iväg på träning igen.

Tränaren tyckte att vi gått ett jättestort steg framåt igen. Vi hoppar inga höjder än men nu börjar grunderna sitta. Hoppade en liten bana på 4 hinder och typ 80cm men lugnt och utan bom före och efter som vi alltid annars har.

Jag bokade in en tid för träning i nästa vecka igen bara för att fortsätta och verkligen komma igång.

Jag vill komma ut på någon pay and jump i höst.
 
Empa har semester en vecka (började i tisdags) och i dag åker jag iväg ett par dagar. Jag tycker alltså det är vidrigt att lämna henne, även om det bara är för några dagar och jag vet med all säkerhet att min hyresvärd tar hand om henne på bästa sätt.

Min fina, fina häst :heart
 
Ofivillig semetser för hästen då hon igen skärt upp höger bakben på något.

Denna gång precis under hennes ärr och hon skavt av en stor flik. Ser inte ut som om det behöver sys men ombandagerad.

Får man klä in hästen i bubbelplast?
 
Idag var det en väldigt speciell dag för oss.

Håll tummarna för oss att igångsättningen går som den ska! Jag känner mig helt skräckslagen inför tanken på att rida min häst som vanligt igen (Tänk om hon går sönder?!), men vi får helt enkelt ta en dag i sänder. Nu i början ska vi skritta 30-40 minuter varannan dag. Om 3-4 veckor ska vi om allt känns bra börja lägga in lite trav också :)
 
Hoppas att allt går som det ska @Andromedae och att hästen håller sig pigg och fräsch! :D


Jag tillför inte så mycket till denna tråd, min häst skadade sig i början på april, blev bra och så kunde vi sätta igång. Plötsligt en dag var han halt igen. Hovbensfraktur. Veterinären sa att jag får nog räkna med ett år innan vi är igång, så som bäst kanske jag får sätta igång till våren. God prognos på just den frakturen han har i alla fall, så det är ju alltid något. Veterinären sa att det tar tid, men de allra flesta blir helt återställda. Så jag lever på hoppet nu.
 
ett litet hej från oss, länge sen vi uppdaterade (27 december) :nailbiting:

denna vår och sommar har gått i dressyrens tecken. Vi har startat LC:2 och LB:1, fått fina procent som 68,75% och 70,16%. Varit på 1 (!) hopptävling i sommar, hoppade 80 och 90 cm, 0 fel och 4 fel.

Tanken är att vi ska debutera 1 meter strax men jag vet inte om jag vågar :o
Jag vet att höjden inte är något problem för hästen men jag är rädd för att jag ska forcera igenom allt å rida dåligt. Både för och nackdelar med vinnarskalle 🙈
 
Det blir visst långt mellan mina inlägg ...
Vi har flyttat och det har varit mycket på alla fronter. Men nu är hästen hemma och gårdsplanen fungerar helt ok som liten ridvolt att tömköra lite på. I alla fall när den är nyharvad.
En väldigt skön känsla att ha häst hemma igen efter tio plus år som inackorderad.
Jag rehabar fortfarande lilla hästen efter knäledsinflammation b.b. Skrittar och joggar lite uppsuttet, varvat med promenader och tömkörning.
35129
 
Jag lägger in filmen också om någon vill se. Har världens bästa tränare och vän som trots sprängande huvudvärk och smärtande öron kom och stöttade mig på framhoppningen och innan vi gick in på banan. Det är så otroligt stärkande att kunna lägga över "ansvaret" på någon annan. Hon känner oss och vet precis hur jag reagerar och har alltid en plan. Oftast är planen samma som jag redan har men det är verkligen en trygghet att ha henne på plats.

Vi fick lägga om ridningen lite grann inne på banan denna gång. Tävlingarna innan har fokus varit att "pusha" lite ute i svängarna och sedan vara stilla. Nu fick jag order om att rida aktivt hela vägen fram till hindren, men utan att bli aggressiv. Jag har alltså ridit bra i svängarna tidigare men sen i stället för att vara aktiv men stilla blivit helt passiv. Det där gyllene mellanläget är svårt alltså. Empa är i alla fall fantastisk som vanligt, hon VILL verkligen vara felfri och så länge jag är med henne och verkligen finns där gör hon verkligen allt för mig även om det blir knasigt (från mitt håll) ibland. :heart
 
@Esswe Så kul att se! Härligt att det går framåt.


Själv ska jag träna på torsdag, *peppar,peppar* Jag har inte sagt ngt till Eline än tänker det är bäst att vara tyst så hon inte skadar sig igen :cautious: Hon gör ju inget annat lilla klantfian.

Hemma har hon känts fin så ska bli kul att se om vi har kommit någonvart.

69075106_10156664066811819_7166284191871533056_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp