10:orna kapitel 9

Vi joggar på.

Uppsittningen är dock ett litet "problem" Eline har inte tid med sånt trams. Foten i stigbygeln så kör vi.

Med andra ord hästen står och halvsover på plats jag kan göra vad som helst förutom sätta foten i och sitta upp. Har hon vilat 1-2 v är det lätt att sitta upp. Har hon vilat 1 dag hej kom och hjälp mig. Har hjälp med att hålla henne just nu så hon bara går och inte galopperar iväg.

Ägnar man hela passet åt att sitta upp blir hon förbannad/frustrerad. Sitter du upp, rider igenom henne så står hon hur still som helst om du sitter av och upp igen. Försökt longera henne innan för att se om hon blir av med lite energi men icke.

Testade godis men hon vill komma igång så vem tusan har tid med att ta godis när ett ridpass står på schemat?

Pratade med de som hade henne innan och de har haft samma problem men där hade människan ytterligare 30cm längre ben än mig och red 4-6 hästar var dag. aningens sidigar än mig med andra ord.

Tur ho är så rolig/bra annars :D

Idag blir det ridhus och imorgon slänger vi in lite hoppning igen. Märks stor skillnad när vi tog bort havren på henne. Hon fick inte mycket men det lilla hon fick gick rakt upp i hjärnan nu är hon lite mer mottaglig för omgivningen igen.

48369667_10156126836756819_1602019893715140608_n.jpg
 
God jul från mig och tomtehästen!

Idag har vi lekt femkamp och haft jätteroligt. Det är så fantastiskt att hålla på med Petra - hon är verkligen den där hästen som går att göra allt med. Även för en lite halvneurotisk matte som ibland övertänker :p
 
Nu har vi fått ett nytt problem. Har i princip bara ridit ut sen träningen, gjort ett ridhuspass i fredags då han kändes fin, kanonbra i galoppen. Men så kändes han lite off på utetur på lördagen blev dock bättre. Lätt jobb i ridhuset på söndagen och han började så bra! Direkt avspänd och jag kunde lägga ben på och rida mer. Men så fick jag problem i galoppfattningarna och han slog ordentligt. Det är en riktig varningsklocka för mig. Det konstiga är att sätter jag ihop honom gör han kanonfina fattningar ur skritt och han avslutade med bra fattningar ur trav också. Tycker det är lite mysko och igår åt han väldigt dåligt. Vill inte äta sitt hö. Tog hö från en annan bal och det har han pillat i sig under natten. Han ÄR kräsen men jag blir så brydd. Antingen har han ont i magen och det är därför han slår och inte äter riktigt eller så har han ont nånannanstans och vill inte äta för det.

Det är en evig oro att ha häst...
 
@Fiorano Tråkigt att läsa och hoppas det inte är något allvarligt. Ja att han slår då ringer många varningsklockor men konstigt att han inte reagerar på samma sätt när han är ihop.


Själv har vi en tid bokad den 8 på Husaby hos Charlotte för genomgång. Tycker hon sitter lite "fast" och inte får med sig hb riktigt. Kommer fram i lite högre språng och vid galoppbyte hon får trixa till sig lite för att få igenom det.

Själv blir man ju genomnojig nu efter alla skadade hästar man haft och läser in att jag har en döende häst var dag. Har klämt igenom henne överallt utan minsta resultat och hon är ohalt. För ett litet tag sedan misstänkte jag en hovböld men hon hade nog bara slagit i ena bakhoven. Hon var halt och fick vila i några dagar sen var det borta men tycker att pga av att hon fick gå och spänna sig så blev den låsningen hon hade snäppet värre.

Helt ohalt i skritt/trav/galopp böjprov gjort (bra att ha veterinärpolare ibland) och de har också kännt igenom henne utan att de hittat något.

Men som sagt JAG hittar så mycket fel på henne att det är ett under att hästen ens kan stå upp :D
 
uppdatering från oss!

Kimito är frisk från borrelian, satte igång och tränade lite hoppning och dressyr. Slänger sig ur transporten och sätter sig på rumpan en söndag och får som tur var bara skrapsår på hasorna men rejält öm i vänster bak, skrittvila 1 vecka, igång försiktigt igen och då åker matte på dunderförkylning, med feber och ont i kroppen, blir däckad 1½ vecka i sängen.

Anmälde mig till årets sista tävling i halstahammar 15/12 så på en vecka försökte vi komma i form och kom iväg, startade 80cm bed A felfritt och 90 cm två faser 4 fel, rev sista hindret i grunden :wtf: själva ritten i sig var inte så tokig efter jag såg filmen men känslan var piss, men hon orkade helt enkelt inte hålla ihop en till klass, så lite halvtråkigt att avsluta året så. Sen har vi haft 2 tappskor på 1 vecka för dom röjer järnet i hagen och på självaste julafton festar hon till det med en sparkskada så nu står hon med ett svullet bakben och ja ingen träning nu på ett tag, det positiva i allt är att hon sköter sig och är snäll, stor skillnad på häst än för ett år sen :up:
 
@ghostofashark och @Diabetikern Ja alltså det är ju omöjligt att inte bli nojig med dessa djur! Jag tömkörde honom igårkväll och stöd och blåstirrade och letade fel i en halvtimme. Men alltså han ser så fräsch och fin ut! Gjorde dessutom ett jättefint jobb på töm och inga tendenser att slå i någon galoppfattning :). Har skrittat ut ikväll och han var superpigg och jag är så lycklig över att han ändå är världens snällaste, mötte en fullastad timmerbil som visserligen stannade men vägen är smal och släpet pös i bromsarna. Men han gick förbi med så fint förtroende, älskar den här hästen :heart!
 
Sist jag tränade så tyckte min tränare att jag skulle försöka få henne lite rundare i formen, hon blir lite för kort och spänd om jag förstod det rätt. Jag fick tipset att rida henne låg och rund för att verkligen få upp ryggen på henne ordentligt. Och hon tyckte jag skulle ta upp hoppningen igen, variera ridningen lite mer.
Vi fick också lite hjälp med galoppombytena. Fendi är ganska duktig på att byta i språnget, men det blir inte alltid rätt, och hon blir tyvärr ofta lite hetsig av det. Men jag gör några byten varje gång jag rider, för att det ska bli lite "vardag" över det. Det har gjort att hon blir lite lugnare, samt att jag verkligen väntar och inte byter när hon tror att det ska bytas.

Jag har nu lagt in hoppning 1-2 ggr i veckan, samt att jag rider ut och klättrar i backe med henne, ofta i slutet av ett ridpass. Kanske känns hon lite rundare redan. Jag har fått upp belysning på ridbanan och igår kväll så blev det studshoppning för Fendi. Toppenfint underlag och hygglig belysning, det känns nästan för bra för att vara sant i slutet på december.
I övrigt så har jag ingen direkt plan med henne framöver. Jag vet inte vad jag vill riktigt göra nästa år. Dressyr är tråkigt och hästen är inte helt lämpad för hoppning. Kanske jag är med på någon hoppträning bara för att känna mig för lite.
 
Sist jag tränade så tyckte min tränare att jag skulle försöka få henne lite rundare i formen, hon blir lite för kort och spänd om jag förstod det rätt. Jag fick tipset att rida henne låg och rund för att verkligen få upp ryggen på henne ordentligt. Och hon tyckte jag skulle ta upp hoppningen igen, variera ridningen lite mer.
Vi fick också lite hjälp med galoppombytena. Fendi är ganska duktig på att byta i språnget, men det blir inte alltid rätt, och hon blir tyvärr ofta lite hetsig av det. Men jag gör några byten varje gång jag rider, för att det ska bli lite "vardag" över det. Det har gjort att hon blir lite lugnare, samt att jag verkligen väntar och inte byter när hon tror att det ska bytas.

Jag har nu lagt in hoppning 1-2 ggr i veckan, samt att jag rider ut och klättrar i backe med henne, ofta i slutet av ett ridpass. Kanske känns hon lite rundare redan. Jag har fått upp belysning på ridbanan och igår kväll så blev det studshoppning för Fendi. Toppenfint underlag och hygglig belysning, det känns nästan för bra för att vara sant i slutet på december.
I övrigt så har jag ingen direkt plan med henne framöver. Jag vet inte vad jag vill riktigt göra nästa år. Dressyr är tråkigt och hästen är inte helt lämpad för hoppning. Kanske jag är med på någon hoppträning bara för att känna mig för lite.

Varför inte testa på terräng på lättare nivå? Små hinder, enkel dressyr och ruggigt roligt :)

Behöver ju inte satsa helhjärtat på något det här med ridning är kul och inte alltid någonting man måste prestera i :)

Har sett att det startat flera inomhusträningar för terräng.

Härligt med ridbanan. Min är stenhård/frusen och så blöt. Höll långt ändå men nu är den körd. Släpper det så släpper bara översta lagret ngn cm så all ridning på den är utesluten för tillfället.

Tusan vad jag hatar vinter.
 
@Diabetikern ja det kanske man skulle. Men jag tror inte riktigt på min häst i sammanhanget som terränghäst. Hon gillar inte överraskningar. Men såklart kanske på allra lättaste nivå, det hade varit lite kul ändå :)
Ja ridbanan är jag tacksam över. Min häst har sån energi just nu, det nästan pyser ur öronen på henne så jag är glad att jag kan rida ordentligt.
 
@Diabetikern ja det kanske man skulle. Men jag tror inte riktigt på min häst i sammanhanget som terränghäst. Hon gillar inte överraskningar. Men såklart kanske på allra lättaste nivå, det hade varit lite kul ändå :)
Ja ridbanan är jag tacksam över. Min häst har sån energi just nu, det nästan pyser ur öronen på henne så jag är glad att jag kan rida ordentligt.
Leta upp nån startfälttävlan och prova! Det är superroligt och en får rida förbi läskiga hinder och dessutom rida på banvisningen :). Tom jag och Barb har gjort det :D!
 
Testade att tömköra Hugo för första gången idag. Tror aldrig han tömkörts förut, och han kan vara lite spänd vid nya situationer, så det var så kul att han efter 5-10 min gick riktigt fint och förstod mina hjälper. Tog ut en tränare nu första gången då både jag och hästen är gröna, men ska försöka fortsätta själv minst en gång i veckan nu. Kändes som superbra träning för honom så han kan hitta sin egen styrka och balans utan att jag är uppe på ryggen och stör.

razq8j.jpg
 
IMG_1854.JPG

Klippte honom för sista gången denna säsong nu, han hade mycket tjockare päls än vad det såg ut som!

Igår var vi iväg och hopptränade, och jag lyckades ramla av honom för första gången vid hoppning. Har alltid lyckats sitta kvar annars. Han har ju en förmåga att kasta sig åt sidan istället för att hoppa av över hindret. Man kommer precis rätt på hindret, men ändå kastar han sig åt sidan, helt utan förvarning, han bjuder på bra framåt och "suger tag" i hindret sen pang så kastar han sig. Ska se om tränaren kan hoppa honom lite, så får vi se om han gör likadant då. Jag tror det beror på mig, att jag inte stöttar honom tillräckligt, han är en ganska osäker individ generellt sett.
 
@Thrillie Skönt att det gick bra med dig i alla fall :)

Gör han likadant med bom framför? Tänkte att det gör det ju lättare för både häst och ryttare.
 
@Thrillie Skönt att det gick bra med dig i alla fall :)

Gör han likadant med bom framför? Tänkte att det gör det ju lättare för både häst och ryttare.
Tack, ja det gick väldigt odramatiskt till, landade på fötterna typ :D

Ja tyvärr brukar han kunna göra det, denna gång var det ett lite lägre hinder, ett galoppsprång och sedan ett lite högre hinder. Första typ 60 cm sen andra ca 90 cm. Trodde han hade slutat att kasta sig "till vardags" men näe det blev så ändå. Har ju lite mer förståelse om han är på nytt ställe med nya hinder.

Börjar ge upp idén om att tävla. Han är helt enkelt för tittig för att jag ska få runt honom. Går ju dock säkert bra med stadigare ryttare. Kanske helt enkelt får be en annan ryttare tävla honom så han får rutin medans jag tränar på. Vill ju inte att han ska få dålig erfarenhet av tävling.
 
Tack, ja det gick väldigt odramatiskt till, landade på fötterna typ :D

Ja tyvärr brukar han kunna göra det, denna gång var det ett lite lägre hinder, ett galoppsprång och sedan ett lite högre hinder. Första typ 60 cm sen andra ca 90 cm. Trodde han hade slutat att kasta sig "till vardags" men näe det blev så ändå. Har ju lite mer förståelse om han är på nytt ställe med nya hinder.

Börjar ge upp idén om att tävla. Han är helt enkelt för tittig för att jag ska få runt honom. Går ju dock säkert bra med stadigare ryttare. Kanske helt enkelt får be en annan ryttare tävla honom så han får rutin medans jag tränar på. Vill ju inte att han ska få dålig erfarenhet av tävling.
Inget kul när de kastar sig åt sidan. Min gjorde det på en tävling för ett par månader sedan, men jag tar det på mig att hon var för dåligt förberedd. Gör som du tänkt, be en duktig ryttare som är van vid unghästar hoppa honom på ett par clear rounder/tävlingar för att få lite rutin i kropp o knopp. Det gör att det blir lättare för dig sen.
 
Inget kul när de kastar sig åt sidan. Min gjorde det på en tävling för ett par månader sedan, men jag tar det på mig att hon var för dåligt förberedd. Gör som du tänkt, be en duktig ryttare som är van vid unghästar hoppa honom på ett par clear rounder/tävlingar för att få lite rutin i kropp o knopp. Det gör att det blir lättare för dig sen.

Ja jag tycker det känns som det bästa att göra, så han får komma ut och se sig lite omkring. Han har varit på en hel del P&J osv, det brukar gå bra, men så fort det är riktig tävling går det inte bra. Det har troligtvis med mina nerver att göra :o:(
Själva hoppningen har han inga som helst problem med, så det är liksom inte höjden som måste övas på (det gör man ju självklart inte på tävling men ni förstår vad jag menar) utan han behöver rutin och förstå att det inte är läskigare än att hoppa hemma även om hindren ser annorlunda ut.

Jag har förmånen att jag får tävla en kompis häst ibland, så jag kan få öva på tävlingssituationen utan att ha en häst som påverkas av att jag är nervös. Den hästen jag får låna älskar att tävla och hoppar allt man styr på. En riktig pärla :)
 
@Thrillie Just hästar som gjorde så var nog vad som fick mig att sluta med hoppningen och lägga fokus på dressyren istället. Min sista hopphäst kunde göra precis så och nåt som faktiskt funkade var att hålla kvar kontakten i munnen tills han hoppade av. Mina hästar tidigare hade jag alltid släppt sista galoppsprånget för så lärde min tränare mig-att när en är "klar", ser avståndet, har galoppen var det bara att lätta av handen och låta hästen sköta sig själv. Så det blev en hel omändring av min ridning, att våga sitta kvar. Fick aldrig till det, och ja, det blev roligare att tävla dressyr haha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp