10:orna kapitel 9

Ingen träning idag. Tränaren hade några besök hos veterinären. Blir hemma träning istället. Är bra glad i denna lilla fröken börjar känna allmänt lugn och avslappnad nu.

69083517_10156688016536819_4651745118267637760_n.jpg
 
Igår var vi på träning. Var ju ett tag sedan sist. Gick bra men det känns som om vi är miltals från tävlingar.
 
Ok.

Idag var jag iväg och tränade och idag gav det en rejäl boost. Nu känns inte tävlingarna så långt borta och motivationen känns igång. En mycket trött häst och ryttare klev av banan men både jag och hästen var supernöjda.

Vi hittade sprången ordentlig igen så nu kunde vi verkligen börja hoppa :banana:
 
Nu var det så där evighetslänge jag skrev här igen! Läser dock om er och det är kul!

Vi har dragits med knäledsinflammation bak igen (hade för ca 2 år sen) och hon blev inte bra på en behandling så vi har bestämt att operera bort de lösa benbitarna hon har i båda bakknäna. Operation på tisdag! Kommer gå bra hoppas jag, ser minst fram emot tiden efter operationen när det är boxvila och liten hage i X antal veckor som gäller. Boxvilan går nog bra, liten hage mer tveksamt, men vi får lösa det :) Skönt att ha hästen hemma vid såna här lägen i alla fall, och kunna anpassa lite hur jag vill/behöver!
 
Nu var det så där evighetslänge jag skrev här igen! Läser dock om er och det är kul!

Vi har dragits med knäledsinflammation bak igen (hade för ca 2 år sen) och hon blev inte bra på en behandling så vi har bestämt att operera bort de lösa benbitarna hon har i båda bakknäna. Operation på tisdag! Kommer gå bra hoppas jag, ser minst fram emot tiden efter operationen när det är boxvila och liten hage i X antal veckor som gäller. Boxvilan går nog bra, liten hage mer tveksamt, men vi får lösa det :) Skönt att ha hästen hemma vid såna här lägen i alla fall, och kunna anpassa lite hur jag vill/behöver!

Håller tummarna för att läkningen går bra :)
 
Jag lägger in filmen också om någon vill se. Har världens bästa tränare och vän som trots sprängande huvudvärk och smärtande öron kom och stöttade mig på framhoppningen och innan vi gick in på banan. Det är så otroligt stärkande att kunna lägga över "ansvaret" på någon annan. Hon känner oss och vet precis hur jag reagerar och har alltid en plan. Oftast är planen samma som jag redan har men det är verkligen en trygghet att ha henne på plats.

Vi fick lägga om ridningen lite grann inne på banan denna gång. Tävlingarna innan har fokus varit att "pusha" lite ute i svängarna och sedan vara stilla. Nu fick jag order om att rida aktivt hela vägen fram till hindren, men utan att bli aggressiv. Jag har alltså ridit bra i svängarna tidigare men sen i stället för att vara aktiv men stilla blivit helt passiv. Det där gyllene mellanläget är svårt alltså. Empa är i alla fall fantastisk som vanligt, hon VILL verkligen vara felfri och så länge jag är med henne och verkligen finns där gör hon verkligen allt för mig även om det blir knasigt (från mitt håll) ibland. :heart
Hej! Följer era fina hästar här i tråden och vill bara säga gud vad följsamt du rider! Blir såå avis på din balans i sprången :love:, superskoj att se!
 
Hej! Följer era fina hästar här i tråden och vill bara säga gud vad följsamt du rider! Blir såå avis på din balans i sprången :love:, superskoj att se!

Men åh, Tack! Vad glad jag blir, jag har kämpat och kämpat och kämpar fortfarande med min position. Det är ju så svårt men min tränare börjar verkligen få ordning på oss :D
 
EB81C67B-1FA2-40CC-8875-F2487E1ABED0.jpeg


Nu var vi felfria och rätt så snabba igen!

Empa är verkligen bäst, hon ger allt och lite till. Sen att allt går bättre ju bättre jag rider det är ju ingen slump direkt...

Efter förra tävlingen var jag lite trött, felfritt och placerad i första klassen men urusel känsla. Andra dagen var bättre känsla men två bommar ner. Då kändes det bara hopplöst. Om bra känsla inte ger bra resultat vad tusan ska jag göra? Men det var bara en svacka får jag inse.

I dag var VI verkligen så bra! Jag galopperade, satt upp och styrde runt mjukt men stadigt. Empa var som en tiger men såååååååååå försiktig. Bästa :love:
 
Inser att jag också missat att skriva på länge. Det rullar på fint med Hugo dock, vi körde back to basics över sommaren med mest dressyrjobb och det har lönat sig. När jag väl rider bra så är han jättefin just nu, så kul! Så nu ska vi väl sätta igång med lite hoppning och sånt roligt igen. Men på väldigt låg nivå, jag älskar ju att hoppa men blir väldigt feg när det går över typ 80 cm :o

 

Delar film från vår 125 start i helgen. Snabba och felfria. Inte snabbast men nästan, vi slutade på en andra plats. :bump:

Empa är fantastisk som vanligt :love: jag red lite sämre än jag ville men denna gång skyller jag på rejält med ryggont (borde avanmält tävlingen men var för snål). tappade min position ett flertal gånger men det verkar inte som det störde Empa nämnvärt.

Sista linjen är på 26 meter, den tog vi på 5 galoppsprång utan större problem. Min lilla räka har rätt bra reglage i galoppen :D:love:
 
ett litet hej från oss, länge sen vi uppdaterade (27 december) :nailbiting:

denna vår och sommar har gått i dressyrens tecken. Vi har startat LC:2 och LB:1, fått fina procent som 68,75% och 70,16%. Varit på 1 (!) hopptävling i sommar, hoppade 80 och 90 cm, 0 fel och 4 fel.

Tanken är att vi ska debutera 1 meter strax men jag vet inte om jag vågar :o
Jag vet att höjden inte är något problem för hästen men jag är rädd för att jag ska forcera igenom allt å rida dåligt. Både för och nackdelar med vinnarskalle 🙈

Jag vågade debutera 100cm! Tävlade på hemmaklubben och blev tom placerad!

Anmälde mig till div 2 laghoppning och var iväg på första omgången för 3 veckor sen och vi vägrar ut oss på kombinationen i omhoppningen i lagklassen och i andra klassen kom vi inte ens över A hindret i grundomgången 😬

I första klassen kom vi fel, hon var så jäkla spänd över alla hinder och i kombinationen smög hon över A och fick långt till B, så det blev kråkhopp och det kom hon ihåg till omhoppningen å då smög hon över A igen men stannade på B, sen kom vi inte över A . Så tråkigt att jag inte lyckades supporta henne över 😢 så nu skippar vi 100cm resten av året, går ner till 90 cm å sen träna kombination på träning. Hoppade kombination hemma och då var hon som vanligt, vet inte riktigt hur jag ska få bukt med problemet, om det ens är något problem.
 
@sofiaspel grattis till fin debut i 100! :up:

Tänk inte som kombinationen som ett problem nu, det var säkert bara en mindre bra dag just där och då i och med att hon var som vanligt hemma sen. :)

Vet inte om du vill ha tips men om:
Jag hade själv jätteproblem med kombinationer ett tag (tyckte inte alls om att det var två hinder så tätt) tills min förra tränare sa "träffa bara första hindret så kommer det andra automatiskt". Min nuvarande tränare ger mig mycket serier där hästen ska tänka lite själv. Just för att i situationer där man t.ex får långt i en kombination ska hästen ha fått verktyg att hjälpa till att lösa problemet utan att behöva bli spänd. I dessa övningar är min uppgift att träffa första bommen (om den så är upphöjd eller på marken), titta rakt fram och vara stadig i min position och sen låta hästen sköta jobbet. (självklart "finnas där" med skänkeln mjukt om och lätt stöd i handen, men inte inverka om du förstår vad jag menar).

Lycka till!
 
Här har det nu gått fem veckor sedan Kaprifols operation av lösa benbitar i båda bakknäna. Operationen gick bra och hon skötte sin boxvila + liten hage efter två veckor helt okej ändå. I torsdags var vi på återbesök och hon såg sååå mycket bättre ut, och blev i princip friskförklarad. Eftersom jag ska ha bebis denna vecka får hon dock en månads vila till så brosk och vävnader mm får en ordentlig chans till återhämtning. Hon fick gå ut i sin vanliga hage redan i torsdags, det var nog den bästa "belöningen" för oss båda! Så skönt för henne. Verkar ljust för framtiden, men som sagt, bebis snart så det dröjer nog ett tag innan vi kommer igång ordentligt :D
 
@sofiaspel grattis till fin debut i 100! :up:

Tänk inte som kombinationen som ett problem nu, det var säkert bara en mindre bra dag just där och då i och med att hon var som vanligt hemma sen. :)

Vet inte om du vill ha tips men om:
Jag hade själv jätteproblem med kombinationer ett tag (tyckte inte alls om att det var två hinder så tätt) tills min förra tränare sa "träffa bara första hindret så kommer det andra automatiskt". Min nuvarande tränare ger mig mycket serier där hästen ska tänka lite själv. Just för att i situationer där man t.ex får långt i en kombination ska hästen ha fått verktyg att hjälpa till att lösa problemet utan att behöva bli spänd. I dessa övningar är min uppgift att träffa första bommen (om den så är upphöjd eller på marken), titta rakt fram och vara stadig i min position och sen låta hästen sköta jobbet. (självklart "finnas där" med skänkeln mjukt om och lätt stöd i handen, men inte inverka om du förstår vad jag menar).

Lycka till!
Tack för tips! 🥰
Jag ska försöka få tag på en bra tränare i närheten som kan hjälpa mig med lite serie träning i vinter.

Tog in hästen idag från hagen, varm, svullen och halt höger fram. Då var det dags igen, blev ju nästan lite bortskämd med att ha henne fräsch hela sommaren 😴😏
 
60ce2181-3354-42b1-9892-f41a7749d7f1.jpg

Årets mål uppfyllt: Debut i 130 är gjord i dag. Så himla skoj var det, Empa visade helt klart att hon hör hemma i klassen och min insats var rätt bra den med. Vi var snabbast av alla men hade ett nedslag på sista hindret (det där med att balansera upp måste jag bli bättre på) så vi slutade på en 8:e placering. Nu blir det nog bara en tävling till i år sen blir det lite lugnt.

Min mobil la av mitt under rundan så fick bara första fyra och sista tre hindren på film.
 
Tråkigaste tider att ha häst.
Fått upp belysningen någorlunda på ridbanan. Minsta minus så fungerar inte ridbanan dock den fryser för lätt pga undermåligt underlag. Men det är bara att kämpa på
75462337_10156897357471819_61608973693878272_o.jpg
 
Tråkigaste tider att ha häst.
Fått upp belysningen någorlunda på ridbanan. Minsta minus så fungerar inte ridbanan dock den fryser för lätt pga undermåligt underlag. Men det är bara att kämpa på

Ja, jag känner verkligen samma sak. Rider på med Hugo och allt går bra, men det är ändå alltid lite kämpigt att ha häst i november.
Jag har börjat ta regelbunda hopplektioner med Hugo, vilket är kul iaf. Men det är lite av en utmaning, han behöver en rätt självsäker ryttare i hoppningen, och det är ju inte riktigt jag. Så när jag tappar fokus blir det lätt en grisnit här och där. Borde kanske egentligen skicka honom på utbildning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp