100 dagar mat-challenge; no more crap!

Aliche

Trådstartare
Jag behöver ändra mitt förhållande till mat (som en del kanske sett i min andra tråd).
Så för att bli lite pepp och motiverad så tänker jag starta en 100 dagars challenge imorgon där jag inte ska äta följande:
* Ingen hämtmat
* Ingen skräpmat
* Ingen läsk
Istället ska jag laga all mat jag äter, den ska vara balanserad och näringsrik (ingen svältföda eller diet) och GOD!
Jag vet också att jag har lättare för att äta bättre när jag delar det med andra och nu när jag bor själv så behöver jag göra det på något annat sätt.

Så är det någon annan som vill hänga på utmaningen? Vad man vill ändra i sitt matbeteende är helt upp till en själv, den här tråden är meningen att vara ett stöd och en extra-pepp och ingen moralpinne. :) Det här är inte tänkt att vara en diet-tråd utan ett sätt att komma igång och ändra sin vardag och det man har svårt med när det gäller mat. Få en ny livsstil.
Jag tänker att man kan dela med sig av hur det går, få stöd om det är jobbigt, tips på recept, alternativ eller tänk.

Någon som är på?
 
Nu igen ?Eller var det i våras?
100 dagar framåt förstör ju både jul o nyår.
Hur menar du att det "förstör" jul och nyår?
Tanken för mig är inte någon diet som inte är hållbar i längden. För mig handlar det om att ändra mitt förhållande till mat och hitta ett sunt och fungerande sätt att äta, där jag inte förbjuder saker bara för sakens skull.
Men om du känner att du inte vill så behöver du ju inte vara med :)
 
Hur menar du att det "förstör" jul och nyår?
Tanken för mig är inte någon diet som inte är hållbar i längden. För mig handlar det om att ändra mitt förhållande till mat och hitta ett sunt och fungerande sätt att äta, där jag inte förbjuder saker bara för sakens skull.
Men om du känner att du inte vill så behöver du ju inte vara med :)
Aha! Du tänkte så :o
 
Dag 1+2 avklarade!

Bara ätit lagad mat båda dagarna och jag tycker nog att jag hållit mig till rimliga portioner, är hungrig men jag förstår ju att min mage är van vid mycket mer mat så det är mer mentalt än faktiskt hungerkänsla.
Gjorde hemmagjord Pokébowl igår som jag även hade till lunch; ris med sesamolja i, salmalax, räkor, gurka, morötter, salladskål och mango med en sås gjord på majjo och creme fraiche med sriraccha i, galet gott! Till middag idag gjorde jag stekt överblivet ris och ägg.
Jag försöker ockupera mig med andra saker för att inte tänka på att jag är hungrig. Köpte hem drickkvarg som jag smuttar lite på för att dämpa de värsta hungers-känslorna och det fungerar nog ganska bra :) Rensade ut och slängde det lilla godis och chips jag hade i skåpen, var inte så mycket men nu är det helt borta!
 
Jag är gärna med. Räknar idag som min första dag iom pizza och läsk i helgen och hittade inte tråden förrän idag :)

Dagens lunch blev rester (vegotacofärs och vitkålsgratäng) och middagen blev hemmagjord potatismos med diverse grönsaker :)
 
Jag vill nog också vara med, jag försöker komma igång med Lifesum och löpning. Det skulle vara super att vara ordentligt igång till Mys-December, nyårslöftena blir så mycket lättare att hålla om man startar i god tid före jul, har jag märkt.

Jag klarade mitt Lifesum-mål halva förra veckan, och nu har jag klarat söndag och måndag (i alla fall om man räknar genomsnittet :D )
 
Inte så mycket ändring i maten för min del bara mer ta hand om mig själv.

Började för ett litet tag sedan med något så enkelt som att införskaffa mig en ordentligt ansiktsvätt och kört med på kvällar samt exra fluorskölj för tänderna. Bättre på att komma ihåg medecinerna. (Ok jag erkänner bättre på att inte strunta i dem.)

Tips för att underlätta matlagning. Gör veckomatsedel. Så fort jag slarvar med det så blir det dödens tråkigt och man orkar inte ta tag i det.

Försöker minska på mitt läskintag. Godis äter jag knappt men läsk... cola är min största bov. Har laddat upp med te för att få i sig lite koffein i alla fall. Tar bort värsta suget.
 
Jag skulle behöva minska mitt intag av skräp/hämtmat ala max eller pizzeria.
Jag lagar inte mat pga bränner upp köket, så jag äter sällan hemlagad mat när maken inte är hemma. Men tidigare när jag inte fick köra bil så bestod min kost av färdigrätter, samt enklare saker som typ sallad för det kan jag inte elda upp iallafall. Nu när jag kan ta mig vart jag vill blir det alldeles för ofta skräpmat. Så där skulle jag behöva få till något som fungerar.
Har däremot inte druckit läsk sedan 2/2 i år. Och nu är det nog en månad sedan jag slutade med mjölk i kaffet! Små förändringar som jag hoppas ska göra skillnad i det stora hela, men som trots allt inte varit såå stor uppoffring. :)
 
Jag är på. Började 1/10 och undantaget en vecka med kombinerad ebolakoleramuterad förkylning och mens går det bra. Jag har en dag i veckan då liiite något är okej eftersom jag är värdelös på total avhållsamhet. Oh, och mitt avstår är dricka, godis, snacks, saft, läsk och kakor.
 
Jag är gärna med. Räknar idag som min första dag iom pizza och läsk i helgen och hittade inte tråden förrän idag :)

Dagens lunch blev rester (vegotacofärs och vitkålsgratäng) och middagen blev hemmagjord potatismos med diverse grönsaker :)
Välkommen! :) Vitkålsgratäng lät supergott, har du nåt recept?
 
Jag är på. Började 1/10 och undantaget en vecka med kombinerad ebolakoleramuterad förkylning och mens går det bra. Jag har en dag i veckan då liiite något är okej eftersom jag är värdelös på total avhållsamhet. Oh, och mitt avstår är dricka, godis, snacks, saft, läsk och kakor.
Välkommen! Jag tror det är viktigt att inte förbjuda allt hela tiden eftersom det blir så himla svårt att hålla det långsiktigt om man hela tiden känner att man saknar saker. Jag försöker istället hitta en balans och som jag fick tips om tidigare, inte använda mat som belöning utan istället hitta andra sätt och låt mat vara mat.
 
Jag skulle behöva minska mitt intag av skräp/hämtmat ala max eller pizzeria.
Jag lagar inte mat pga bränner upp köket, så jag äter sällan hemlagad mat när maken inte är hemma. Men tidigare när jag inte fick köra bil så bestod min kost av färdigrätter, samt enklare saker som typ sallad för det kan jag inte elda upp iallafall. Nu när jag kan ta mig vart jag vill blir det alldeles för ofta skräpmat. Så där skulle jag behöva få till något som fungerar.
Har däremot inte druckit läsk sedan 2/2 i år. Och nu är det nog en månad sedan jag slutade med mjölk i kaffet! Små förändringar som jag hoppas ska göra skillnad i det stora hela, men som trots allt inte varit såå stor uppoffring. :)
Just hämtmaten har ju varit ett problem för mig med, när man bor så centralt som jag gör och dessutom med tjänster som Foodora och UberEats så har det blivit så lätt att bara köpa istället för att laga. Nu försöker jag hitta saker som är näringsrikt och nyttigt men samtidigt jättegott, för jag älskar mat :) Mjölk i kaffet måste jag ha för annars blir magen mycket upprörd men andra saker kan jag klara mig utan som fikabröd på jobbet och liknande.
 
Inte så mycket ändring i maten för min del bara mer ta hand om mig själv.

Började för ett litet tag sedan med något så enkelt som att införskaffa mig en ordentligt ansiktsvätt och kört med på kvällar samt exra fluorskölj för tänderna. Bättre på att komma ihåg medecinerna. (Ok jag erkänner bättre på att inte strunta i dem.)

Tips för att underlätta matlagning. Gör veckomatsedel. Så fort jag slarvar med det så blir det dödens tråkigt och man orkar inte ta tag i det.

Försöker minska på mitt läskintag. Godis äter jag knappt men läsk... cola är min största bov. Har laddat upp med te för att få i sig lite koffein i alla fall. Tar bort värsta suget.
Jag tycker det hänger ihop alltihopa, för mig iaf, när jag tränar så äter jag bättre och är bättre på att ta hand om mig med smörja in kroppen, ta/komma ihåg min astma medicin, fila naglarna och göra nåt lite roligt med håret. På samma sätt så faller de andra delarna när jag inte tränar eller äter sämre i perioder. Det blir som domino.
 
Jag tycker det hänger ihop alltihopa, för mig iaf, när jag tränar så äter jag bättre och är bättre på att ta hand om mig med smörja in kroppen, ta/komma ihåg min astma medicin, fila naglarna och göra nåt lite roligt med håret. På samma sätt så faller de andra delarna när jag inte tränar eller äter sämre i perioder. Det blir som domino.

Tränar i stort sett varje dag och rör på mig mycket så jag måste äta. Bara så nedrans tråkigt att komma hem vid 20-20:30 och komma på vad man ska göra för mat för att sedan laga. Vet man redan innan blir det lättare :)
 
Tränar i stort sett varje dag och rör på mig mycket så jag måste äta. Bara så nedrans tråkigt att komma hem vid 20-20:30 och komma på vad man ska göra för mat för att sedan laga. Vet man redan innan blir det lättare :)
Ja precis, för mig är det inte själva matlagningen som är problemet utan komma på vad jag vill äta och framförallt äta varierat. Man har ju ofta go-to grejjer som man lagar som man vet går fort och är gott men det blir ju lite långtråkigt efter ett tag. Jag behöver nya nummer i min repertoar :) Det är när jag absolut inte kan tänka ut något som grillen utanför dörren lockar..
 
Dag 3 avklarad: Ingen snabbmat, bara lagad mat! Dricker ett glas rött nu och det känns så jävla göttigt! Blev sugen efter någon nämnde vitkålsgratäng så jag googlade fram ett recept och gjorde det till middag, sjukt gott! Men man blir ju lite...bubblig av kål :) så det blir en sån grejj jag äter när jag bara ska vara själv tror jag.
Nu tvättar jag mina nya lakan och handdukar från HM Home som kom med posten idag så det blir extra lyxig dusch och sömn ikväll :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 263
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 597
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 245
Senast: Mineur
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 973
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp