100g inne täcke?

Buck

Trådstartare
Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när övergångstäckena torkar). Men har ännu inte hittat någon i 100-150g som inte kostar för mycket :(. Andra hästen har ett shire som är väldigt fint i passformen och lagom varmt. Men inte hittat den modellen de senaste åren.

Är lite så att det egentligen räcker med ett fleece/ ull täcke då hästarna är oklippta, men det blir på tok för mycket friktion för att jag ska våga ha det ute. Verkar dock som att det bara finns i 300g om man vill ha ngt billigare :crazy:.

Någon som har tips på tunnare innetäcken?
 
Horseware har några tunnare har jsg för mig, iallafall har jag två det ena är nog 100-150 och det andra 200 g, nu har jag köpt mina begagnade så har inte koll på nypris dock.
 
Kolla Amigo! Har inte exakt koll men tror att dom har tunna innetäcken. Deras Mio-kollektion är ju extra billig också=)
 
Kolla Amigo! Har inte exakt koll men tror att dom har tunna innetäcken. Deras Mio-kollektion är ju extra billig också=)
misstänker att dom inte är så bra i passformen till min fux, provade ett regntäcke för ngt år sedan som var på tok för formskuret för min häst, dvs rygglinjen på täcket var skapt för en berg och dalbane häst och inte en rak rygg med lång rumpa.. annars så tycker jag om amigo, tycker om att det är mag spännen i bogen :).
 
misstänker att dom inte är så bra i passformen till min fux, provade ett regntäcke för ngt år sedan som var på tok för formskuret för min häst, dvs rygglinjen på täcket var skapt för en berg och dalbane häst och inte en rak rygg med lång rumpa.. annars så tycker jag om amigo, tycker om att det är mag spännen i bogen :).
köpte ett 200g ganska billigt på gekås. typ 250 kr? spikrakt i ryggen, känns väldigt tunt. Min oklippta häst har det + 0g regntäcke ute nu och är lagom varm.
 
köpte ett 200g ganska billigt på gekås. typ 250 kr? spikrakt i ryggen, känns väldigt tunt. Min oklippta häst har det + 0g regntäcke ute nu och är lagom varm.
mina har 150g nu och är lite för varma när solen står på ;). så ett 200g innetäcke och sen ett vanligt regntäcke över det blir nog lite för varmt.
är mest att jag vill ha en liten luftspalt mellan regntäcke och häst, och sen kunna ha dem i boxen såklart så man får lite variation och inte står med samma täcke dygnet runt.

men ska kanske åka upp till ullared för lite shopping :).
 
Säger också Amigo, kan kanske vara värt att prova iallafall om du har nån du kan få låna av bara för att se hur det ligger?
Annars har hööks också, har köpt ett 150-gram till ena ponnyn, inte behövt använda det än men det ser lovande ut. En av de andra har också ett täcke därifrån som är något år gammalt, osäker på tjockleken men sitter väldigt bra och jag är jättenöjd med kvaliteten för det priset :)
 
Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när övergångstäckena torkar). Men har ännu inte hittat någon i 100-150g som inte kostar för mycket :(. Andra hästen har ett shire som är väldigt fint i passformen och lagom varmt. Men inte hittat den modellen de senaste åren.

Är lite så att det egentligen räcker med ett fleece/ ull täcke då hästarna är oklippta, men det blir på tok för mycket friktion för att jag ska våga ha det ute. Verkar dock som att det bara finns i 300g om man vill ha ngt billigare :crazy:.

Någon som har tips på tunnare innetäcken?

Typ alla hästar i stallet som behöver innetäcke har Amigo Mio 150 gram. Jag är ju Horseware frälst för det mesta och dessa täcken är helt fantastiska och dessutom billiga. Jag tycker inte att de verkar överdrivet formade längs ryggen, de verkar liksom forma sig efter hästen när de använts ett par gånger (jag har sett dem på tunt fullblod, halvblod med sluttande kors och obefintlig manke, muskulös holsteiner och halvblod med jättemanke). Jag skulle absolut rekommendera dig att prova.
 
Mina hästar har tunna innetäcken från Amigo, tror de är 150 g? Amigo har passat jättebra på alla mina hästar. Relativt billiga, lätta, skaver ej, enkel men fin design. Har massa Amigo-täcken. :)
 
Tror inte jag kommer till gekås på ett bra tag tyvärr, men hade varit bra om de hade ngt billigare täcke.
Ska in om hööks på onsdag så ska klämma på deras då. Ev så försöker jag köra in om en butik här som brukar ha mycket täcken deras hemsida är dock ganska mager på innetäcken
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 532
Senast: fejt
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej Jag har en "rygghäst" som lätt blir spänd om han blir kall om ryggen. Att han är extremt varm och helst skulle leva helt utan...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 395
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp