100kg övervikt, för lite foder?

D

Diamond Rock

Tidigare så gick Diamond och hans kompis på lösdrift med fri tillgång på hösilage. De fick också en hel del kraftfoder. Ingen tog direkt hand om dem, ryktade eller red dem. Ibland kördes dem. Dem gick bara och slöade med andra ord. När jag varit hos dem i en vecka, så råkade kompisen tyvärr ut för en olycka i hagen och veterinären rådde ägaren att avliva honom. I samband med detta så flyttade vi Diamond till ett stall och han har sedan dess fått maten uppvägd. Jag har inte så stor koll på foderstater, men de i stallet rådde mig till den foderstat han haft nu. Han fick 5,25kg hösilage och 15dl Grund kraft och lite morötter om dagen i ca två månader. Han har blivit en annan häst, mer vaken, stolt och pigg. Uttrycket i ögonen har också ändrats. Kan ju vara så att han känner att han har en mening nu när där är någon som sköter om honom och plus att han inte bara går och äter hela tiden.
Det visade sig när hovslagaren var i stallet för två månader sen att han haft fång i somras, som ingen lagt märke till. (förstår ibland inte hur oobservanta människor kan vara). Alltså gör övervikten inte saken bättre precis.
När hovslagaren var på besök igen nu i februari så sa hon till mig att han har ytterligare en övervikt på ca 100kg. Jag har dragit ner på kraften till 10dl, och han får 5kg hösilage, 1 på morgonen, 2 på kvällen, och 2 till natten.Till lunch får han 0.5 kg hö. Mycket mer tycker dem inte jag ska ge honom. Men jag tycker det verkar lite. Han har gått ner i vikt och börjar se ut som en häst igen, men han har mycket kvar att gå ner. Bara på fettnacken har han ju säkert en 20kg minst. Innan såg han ut som en tunna med ben. Jag har slutat ge honom morötter. För jag har hört att fånghästar inte ska ha det.

Tror ni att jag kan hålla denna foderstat? Eller är det för lite?
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

5 kg hösilage du måste skoja? :eek:
Varför ger du han 1 liter kraftfoder för? :eek:
Är hästen tjock ska man ta bort kraftfodret i första hand!
Jag antar att det inte är en liten shettis du har? och även om det är det tkr jag 5kg hösilage låter lite! för torrsubstansen kan variera väldigt mkt!

Bara så du vet så fungerar hästens mage så att den "ska gå och äta hela tiden"...
Även om hästen har 100kg övervikt så får den för lite att tugga på! det är MJ dvs energi intaget som man ska minska på inte mängden hö.
Konstigt att din häst inte fått kolik, om den har gått från fri tillgång till 5 kg hösilage!
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

föreslår att du går in på hippocampus och gamla fodertrådar och bildar dig en uppfattning om hur mycket grovfoder en häst behöver.
5 kg räcker möjligen till en liten ponny om det inte är för blött.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

5 kg hösilage du måste skoja? :eek:
Varför ger du han 1 liter kraftfoder för? :eek:
Är hästen tjock ska man ta bort kraftfodret i första hand!
Jag antar att det inte är en liten shettis du har? och även om det är det tkr jag 5kg hösilage låter lite! för torrsubstansen kan variera väldigt mkt!

Bara så du vet så fungerar hästens mage så att den "ska gå och äta hela tiden"...
Även om hästen har 100kg övervikt så får den för lite att tugga på! det är MJ dvs energi intaget som man ska minska på inte mängden hö.
Konstigt att din häst inte fått kolik, om den har gått från fri tillgång till 5 kg hösilage!


Håller med dig, det är mycket bättre om du drar ner på kraftfodert och ökar grovfodert. 5 kg hösilage är alldeles för lite, jag antar att det inte är en liten ponny du har? :crazy: Det är främst kraftfodret som ger hull, så jag hade nog tagit bort det helt, periodvis då såklart.
Gör gärna en analys på höet också, om höet har bra värde så räcker det att du ger honom det. Vet inte riktigt vad det är för häst du har?
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Vilken ras är det?

Är han så grovt överviktig behöver han förmodligen inget kraftfoder alls, ta bort det! Sedan som någon sa tidigare så behöver hästar tugga en väldigt stor del av dygnet. Men vill du inte ge mer ensilage (vilket du kanske behöver ändå, 5 kg är lite) så kan du fodra med hö.
Särskilt om hästen har haft fång tidigare är det viktigt att deras magar mår bra.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Håller med övriga. Kolla värdena på hösilaget, ev. byt mot hö. Framförallt, ta bort krafften. 1 liter krafft är mycket. Min D-ponny håller på att gå ner i vikt efter att hon fått föl o så... Hon får 9 kg hö, halm, 1 dl pluss grön (Krafftprodukt med mycket protein, lite lite protein i höet), mineraler och lite morötter som skrammel i krubban. Såg på din sida att det var ett varmblod. Som sagt 5 kg hösilage hade möjligtvis räckt till en shettis. Du kan även fodra med halm för att få mer grovfoder i foderstaten. Nyttiga fibrer som håller magen i ordning, jätteviktigt på fånghästar. Läs på lite och lycka till! :)
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Såg nu på din presentation att det var en 19 årig travare. Och då ger du verkligen för lite grovfoder.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Herre gud är det en travare... :eek:Man hoppades väl iaf att det var en ponny med den hösilage mängden.... :confused:
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

jag har svårt att tro att en travare ser pigg och glad ut med 5 kg hösilage.
Desperat och hungrig ligger nog nämre sanningen.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Jag är inte jätteinsatt i sånthär eftersom min travare har problem åt andra hållet.

Jag säger väl som alla andra, ta bort krafftfodret och öka grovfodergivan (hö/silage) Motion är också enligt mig nyckeln till att en häst ska gå ner i vikt på rätt sätt :) Lycka till!
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Kan du ta en bild på honom?

Var det en varmblodig travare? Isåfall måste du öka på grovfodret rejält! En sak om det hade varit en shettis eller mindre b ponny..

Och ta bort kraftfodret med.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Om det är en "stor" häst så är det förlite oavsett om det är en travare lr vad det nu kan vara.

Men eftersom vi inte vet vare sig hur hästen ser ut lr hur mkt TS det är i hösilaget så är det ju svårt å säga, jag menar, han kankse har fri tillgång på halm som han får mumsa på?
Men kraftfodret är bara onödigt iaf nu, sen när han nått sin idealvikt och han börjar röra på sig så kan man lägga till kraft.

Lägg gärna ut en bild så får vi se hästen :) Hoppas det går bra med honom.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Jo, jag vet att även andra större hästar ska ha mer grovfoder. Därför jag påpekade just travare var att några i tråden skrivit att de kan vara en travare och då är det inte direkt en liten ponny. Var har jag skrivit att det är okej att ge en stor häst så lite grovofoder?

Ts:

Ta bort kraftfodret direkt!
Och öka på grovfodret. Hur stor är hästen?
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Det finns faktiskt travare som är av ponnymått åxå.

. Var har jag skrivit att det är okej att ge en stor häst så lite grovofoder?

Det har du väl inte skrivit någonstans, men mitt inlägg var ganska så allmänt och jag är rätt "ny" på buke så jag har inte stenkoll på när man svarar på inlägg, nu svarade jag ju på ditt inlägg, men tanken var att svara TS. För det kan man väl göra? lr blir det alltid så att man svarar på sista inlägget?
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Ja, det blir så när du tar sista inlägget...för att inga ska gnälla över att man svarar fel kan man skriva KL innan man skriver inlägget. Det betyder knapplån. Annars om man vill svara TS så måste du klicka på dennes inlägg för att det ska bli rätt.
 
Sv: 100kg övervikt, för lite foder?

Man ska ut gå ifrån att bara kunna ge hästen ett grovfoder (hö/hösilage)
Och sedan komplettera med kraftfoder...
Jag tycker helt klart att du sa ge honom mycket mer hösilage, och om det är bra värden i det så kankse han klarar sig på bara det, och mineraler.
Men då måte du ha en analys på hösilaget så att du kan räkna ut en foderstat efter det.
jag tycker att man minst ska ge 10-12kg hösilage om dagen!!
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp