Sv: 11-orna

Jag har Hell Yeah (Hälge) Order by Fax- Decet et Dolor.

Står på Sundbyholm, inkörd och joggar ca: 3 km 4 dagar i veckan.

Annars en vettig kille (trots sin mor) med lagom jävlar anamma (kan vi säkert tacka mamma för) om det inte passar herren.
Jag (helt opartisk) tycker han otroligt fin, snäll och duktig, lite väl liten men hoppet finns att han ska bli normal liten och inte som sin mamma en ponny.

Vill någon tipsa om ett alternativ till pixbox skulle det vara välkommet :)
 
Sv: 11-orna

Då hänger jag på :)

Sjelfbo Marilyn född 1/6 -11 hemma på gården, kallblod e:Aldermarin u:Rexbo Tösen. En dam med väldigt mycket positiv energi, livfull och framåt med ett fantasiskt vägvinnande steg, jag är inte partisk alls..:angel:
Hon har en vilja att tävla mot alla, ska ikapp och om ALLT som passerar på vägen, bilar, cyklar, snösparkar osv. Får hon inte det blir det mycket häst att hålla i.

Hon blev inkörd nu under sensommaren och har gått 3-4 dagar i veckan. Vi kommer ta det väldigt lugn med henne en tid framöver då hon står lite på tå. Har fått tåskor fram av duktig hovslagare, hoppas nu på att det växer rätt.

maran_508d0a0d9606ee1a2809f141.jpg
 
Sv: 11-orna

Min åring efter Good As Gold och ponnyhöga Rena (e. Worthy Lad) körs nu 4-5 km tre dagar i veckan och hon blir väl i alla fall en häst även om hon inte koomit över ponnymåttet i manken än, men över baken i alla fall. Hittills positiv till det mesta och är ett stort matvrak! Hon kallas Pyret men heter Ybergue efter ett fransk helgon!
Uppställda bilden är från början av juli!
ybergue_20120705_upp.jpg
 
Sv: 11-orna

Intressant det där med storleken. I Marans betessällskap så var de bara en av varmbloden som var långt över ponnymått i manken (1,57 cm i manke och kors) vid slutet av sommaren, de övriga var runt 1,44-150 ca.


Maran har vuxit väldigt jämnt hela tiden utan kälkbacke, men ligger väl på medel bland kallbloden i gänget. Dock borde hon bli ganska stor om man ska lita på arvsanlaget, pappa är 1,59 cm och mamma 1, 57.
 
Sv: 11-orna

Jag har en egen uppfödning. Hon är inkörd och körs 4-5 dagar i veckan, ca 5km. Jag är nöjd med henne än så länge och hon lär sig fort :) Hon är snart 11/2 år och är 153-154 cm i manken, något högre bak. Tror hon blir lite drygt 160.

Ett varmblod som inte har passerat ponnymåttet som 11/2-åring brukar bli max 155 cm men det finns undantag.
 
Sv: 11-orna

Jag har en egen uppfödning. Hon är inkörd och körs 4-5 dagar i veckan, ca 5km. Jag är nöjd med henne än så länge och hon lär sig fort :) Hon är snart 11/2 år och är 153-154 cm i manken, något högre bak. Tror hon blir lite drygt 160.

Ett varmblod som inte har passerat ponnymåttet som 11/2-åring brukar bli max 155 cm men det finns undantag.

Jag är väldigt nöjd med 155 cm om han skulle nå dit :)

Vi hade lite otur med betet i år, betet i sig var jättefint med det var så mycket broms att de jagade broms mer än de åt, vilket resulterade i att han fick komma hem tidigare och äta upp sig, vilket jag tycker han gjort bra och jag hoppas det inte är en synvilla och hemblindhet att han börjat växa.
Så med lite tur stannade han bara av i växten och koncentrerade sig på att bli tjock...

Men stor blir han inte, jag är nöjd om han blir större än mor sin, å andra sidan är jag nöjd med henne oxå trots sin ringa storlek, det var inte storleken som var hennes stora minus, det var humöret och det har han inte ärvt vad vi sett än iallafall..
 
Sv: 11-orna

Jag vet inte vad för tokar vi fått detta år. Vi är så vana vid trevliga unghästar. En är efter Jocose, numer kastrerad. Jag har väl aldrig kännt mig så osäker då jag kört en unghäst tidigare. Men någongång ska va den första. Har aldrig stirrat så mycket på en svans som med denna häst. Hoppas det blir bättre framöver. Den andra är efter SuperPhoto Kosmos. Snäll, så otroligt känslig i munnen. Tar man minsta för hårt kan hon resa sig på plats eller kastar sig runt, därefter är hon hur snäll som helst. Som en bil att köra och travar på. Hemma kan hon bli helidiot om hon utsätts för något nytt. Reaktionen står inte i proportion till nya saker. Ibland så tror man att åhh nu kommer hon bli rädd...näää sen för något annat som man tror att detta går bra så näää.
gulan
 
Sv: 11-orna

*Knapplån*

Marilyn... körs varannan dag, positiv och framåt, vill gärna "lite för mycket"
Underbart vägvinnande gångarter, men fortfarande lite på tå, skodd med tåskor fram och vanliga travskor bak.

maran_1_50af87efddf2b35aa8000453.jpg


maran_2_50af8814e087c36b860c0a64.jpg
 
Sv: 11-orna

Några bilder på min 11: a

Slotts Grond
Hingst f. 2011-05-11
e. Lome Kongen u. Solberg Ragni - Braute.
Kallblodstravare

ca 152 i mkh

314138_535888909758586_500240644_n.jpg


22507_547099168637560_1230777047_n.jpg


75217_555146147832862_2068402976_n.jpg
 
Sv: 11-orna

Alla våra 11:or är nu sålda, så jag får väl uppdatera allteftersom det trillar in träningsrapporter här.

Juvelen: Så fin han är!
 
Sv: 11-orna

Tack!

Är jättenöjd med honom. Har tyvärr inte kunnat träna så regelbundet som jag önskat sista veckorna, pga stenhårt underlag och snön verkar dröja :-(

Snäll och trevlig.
 
Sv: 11-orna

har 3 st pojkar födda 2011, lr aa dom finns på pappas jobb så de e inte mina men har följt dom sedan starten! :)

den första är en brun hingst e. Order by Fax u. Rutan Ping
hans namn är Genghes Khan(kallas för Djingis) , en otroligt vacker kille med litet och ädelt huvud samt kropp, han har samma stjärn som sin pappa, riktigt vacker är han! :D träffade Djingis första gången när han var endast tre dagar gammal!

den andra är en mörkbrun hingst e. Diablo va Bene u. U.S. Secret Valley
hans namn är Mr va Bene, kallas för Valle eller Åsnan. Valle är oerhört snäll kille som har ett åsne-liknande utseende, men väldigt söt! träffade Valle första gången när han var ca ett halvår gammal!

den tredje är en fux hingst e. Paul November u. Just a Feeling
hans namn är Powerful Feeling, kallas för Elvis! är en oerhört snygg liten herre med hjärtat på rätt plats! dock så har starten inte varit så rolig för honom, fick hem honom för ca 1 månad sen och åkte veckan efter till en operation för lösa benbitar i hasen, men operationen gick toppen och nu har han bara några dagar kvar i boxen tills han får gå ut i sjukhage! :)
 
Sv: 11-orna

Vad har jag gjort för att förtjäna detta tonårstrots? :eek:
Som om någon slagit ett slag med trollspöet över nyår, så stod plötsligt ett troll i boxen :devil:

Allt ska testas, även de andra hästarna i flocken. Imorse hängde hon över ryggen på en bra mycket äldre häst och bet sig fast i mankammen medan den andra hästen försökte springa undan. Och igår sprang hon rakt över mig vid insläppet :mad: :mad:
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag kan inte följa en tråd för att jag har trådskaparen på Ignorera. Jag har manuellt valt att följa tråden men får inga notiser när nya...
Svar
10
· Visningar
530
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att vara säker på att djurskyddsreglerna följs gör länsstyrelserna i Sverige varje år ett stort antal kontroller och andra...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
259
Senast: skiesabove
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
772
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp