113 13 - kunde du det?

tanten

Trådstartare
I samband med nyheterna om falsklarmet hesa fredrik i Stockholm så sa en myndighetsperson med självklarhet att folk borde ringt 113 13.

Alltså - jag anser mig skapligt allmänbildad och samhällsintresserad. Ändå hade jag inte en susning. Inte ens i samband med det jag undervisar om (svenskt samhälle och Sverige) har jag hittat numret.

Är jag ensam idiot? hade ni andra någon susning om numret och när man ska ringa dit?


https://www.sosalarm.se/vara-tjanster/tjanstekatalog/11313/
 
I samband med nyheterna om falsklarmet hesa fredrik i Stockholm så sa en myndighetsperson med självklarhet att folk borde ringt 113 13.

Alltså - jag anser mig skapligt allmänbildad och samhällsintresserad. Ändå hade jag inte en susning. Inte ens i samband med det jag undervisar om (svenskt samhälle och Sverige) har jag hittat numret.

Är jag ensam idiot? hade ni andra någon susning om numret och när man ska ringa dit?


https://www.sosalarm.se/vara-tjanster/tjanstekatalog/11313/
Nej jag visste inte
 
Jag visste, men så pluggar jag bland annat krishantering också. Känns som att de som på något sätt är involverade i "krissvängen" (eller väldigt intresserade) känner till dels detta nummer, dels krisinformation.se. Resten av befolkningen verkar inte ha fått informationen vilket måste ses som en katastrofal miss av myndigheterna.
 
Jag visste, men så pluggar jag bland annat krishantering också. Känns som att de som på något sätt är involverade i "krissvängen" (eller väldigt intresserade) känner till dels detta nummer, dels krisinformation.se. Resten av befolkningen verkar inte ha fått informationen vilket måste ses som en katastrofal miss av myndigheterna.
Mmmmm.... känns väldigt märkligt att jag med mitt samhällsengagemang på olika nivåer och min allmänna almänbildning har missat det. NÅNSTANS borde jag snubblat över det :confused:
 
Ja. Men så jobbar jag inom området. När numret startades för flera år sedan fick kommunerna jättemycket information om detta. Det kom paket med affischer osv.

När vi har en kris, skriver vi alltid att människor ska ringa 113 13. Dels för att tjänsten finns, dels för att vi ska ha chansen att hinna kalla in folk eller hinna med själva. Det är ju det enda numret som har verifierad info. Precis som Krisinformation.se

Jag tror säkerligen info har gått ut men det är svårt att nå gemene man när det gäller krisberedskap överlag. Det kastas bort för inget händer....

Jag tror alla måste hjälpas åt att få ut info om detta.
 
Aldrig hört talas om, inte heller hört talas om krisinformation.se.
Då ser jag mig som hyfsat allmänbildad, följer med i nyhetsrapporteringar (på flera olika sätt), är född och uppvuxen i Sverige, har en mor som är journalist osv. Det enda "specialtelefonnummer" jag kan förutom 112 och 11414 är numret till vårdguiden :p (jag har sett/hört mycket mer reklam för vårdguiden än för 112 och 11414)
 
Alltså - jag anser mig skapligt allmänbildad och samhällsintresserad. Ändå hade jag inte en susning. Inte ens i samband med det jag undervisar om (svenskt samhälle och Sverige) har jag hittat numret.

Jag säger precis som du, och grämer mig lite över att detta undgått mig, Jag undervisar i SFI, får lägga 113 13 på minnet inför hösten.. :o
 
Aldrig hört talas om, inte heller hört talas om krisinformation.se.
Då ser jag mig som hyfsat allmänbildad, följer med i nyhetsrapporteringar (på flera olika sätt), är född och uppvuxen i Sverige, har en mor som är journalist osv. Det enda "specialtelefonnummer" jag kan förutom 112 och 11414 är numret till vårdguiden :p (jag har sett/hört mycket mer reklam för vårdguiden än för 112 och 11414)



1177 är Vårdguiden ;)

Läser som en kratta...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp