1177, försäkringskassan med flera - " Ring nån annan gång"

Youma

Trådstartare
Var man inte gråhårig innan så blev man.

Försöker nu få prata med *vem som helst* på försäkringskassan, men man blir hänvisad till ett kundnummer.
man får först beskriva sitt ärende, sen får man veta att " Vi kopplar dig nu till en handläggare" Jättebra! Direkt därpå får man veta att det " är många som ringer just nu, försök senare. " Vilket man gör, två timmar senare, fyra timmar senare, det kvittar... Det går inte att komma fram. de skriver själva på sin hemsida att "Du får alltid veta den beräknade väntetiden när du ringer."

Jo tjena.
Inte går det att be de att ringa upp heller.

Om det vore endast försäkringskassan som gjorde såhär, nä, 1177 kör med samma grej. Försökte boka en jourtid till en jouröppen vårdcentral, som har endast 1177 som bokninginstans, och tar inga drop-ins. Det gick inte att komma fram. Inte heller gavs någon möjlighet att bli uppringd. Inte förrän 4 på morgonen gick det att komma fram... Inte heller kunde de boka en tid, det var " Prova ringa igen vid kl 8, vi kan inte boka nån tid till nästa dag"

Jag sliter mitt hår, ska det vara så himla svårt att vara sjuk? Man måste ju vara heltidssjukskriven för att kunna passa på försäkrings och sjukvårdsdjungeln.

Det är ju fullständigt bedrövligt. Vad kan jag själv göra som skattebetalande medborgare för att det här ska bli bättre?
 
Har haft samma problem. Höll på att bli galen förra vintern pga halvakut skada som inte var tillräckligt akut för akutmottagningen. Prova om det går att maila din vc eller din läkare.
 
Försäkringskassan vet jag inte. Om du har ett beslut eller annan kommunikation sedan tidigare kolla om det finns direktnummer där. Det har det gjort på mina. Facila 3 h telefontid/dag, men även en RIKTIG TELEFONSVARARE, så det går att prata in ett meddelande och bli uppringd.

Funkar det att lägga till jouröppna VC till dina mottagningar på 1177 och sedan använda ”kontakta mig”?
 
Försäkringskassan vet jag inte. Om du har ett beslut eller annan kommunikation sedan tidigare kolla om det finns direktnummer där. Det har det gjort på mina. Facila 3 h telefontid/dag, men även en RIKTIG TELEFONSVARARE, så det går att prata in ett meddelande och bli uppringd.

Funkar det att lägga till jouröppna VC till dina mottagningar på 1177 och sedan använda ”kontakta mig”?


Nej den jouröppna hänvisar helt till 1177.
Försäkringskassan finns det inget färdigt ärende än, men den sjukskrivningen som jag har fått, tror jag är för dåligt skriven för att gå genom.
Vill inte gärna vänta en månad för att sen behöva jaga läkaren igen för komplettering. Det finns en klar sjukskrivningsgrund (det är liksom svårt att jobba den dagen man opereras, exempelvis) men läkaren har inte skrivit nåt så konkret, utan nåt mycket löst och tveksamt sjukskrivningsgrundande. Trots att jag är sjukskriven på läkarens inrådan.

Känns som hur man vrider och vänder på steken så blir det ens eget " fel", det är jag som ska rätta till allt, annars ska jag straffas.

Alltså, jag orkar inte, mitt i en sjukvårdsprocess.
 
För ett par veckor sedan skrev jag i ett formulär på försäkringskassan om mitt ärende och bad de titta på det. Efter ett par dagar ringde de upp... Kanske funkar om det inte är panikbrådskande?
 
Var man inte gråhårig innan så blev man.

Försöker nu få prata med *vem som helst* på försäkringskassan, men man blir hänvisad till ett kundnummer.
man får först beskriva sitt ärende, sen får man veta att " Vi kopplar dig nu till en handläggare" Jättebra! Direkt därpå får man veta att det " är många som ringer just nu, försök senare. " Vilket man gör, två timmar senare, fyra timmar senare, det kvittar... Det går inte att komma fram. de skriver själva på sin hemsida att "Du får alltid veta den beräknade väntetiden när du ringer."

Jo tjena.
Inte går det att be de att ringa upp heller.

Om det vore endast försäkringskassan som gjorde såhär, nä, 1177 kör med samma grej. Försökte boka en jourtid till en jouröppen vårdcentral, som har endast 1177 som bokninginstans, och tar inga drop-ins. Det gick inte att komma fram. Inte heller gavs någon möjlighet att bli uppringd. Inte förrän 4 på morgonen gick det att komma fram... Inte heller kunde de boka en tid, det var " Prova ringa igen vid kl 8, vi kan inte boka nån tid till nästa dag"

Jag sliter mitt hår, ska det vara så himla svårt att vara sjuk? Man måste ju vara heltidssjukskriven för att kunna passa på försäkrings och sjukvårdsdjungeln.

Det är ju fullständigt bedrövligt. Vad kan jag själv göra som skattebetalande medborgare för att det här ska bli bättre?

Jag har sagt något helt annat när de frågar mig i vilket ärende jag ringer i så jag kommer fram till en faktisk människa. De verkar ha olika köer för olika ärenden.

Edit: Har man en HL så finns det en mailadress och ett direktnummer och namn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 481
Senast: fejko
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: Mkb
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 469
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp