Bukefalos 28 år!

12 eller 16 veckor

alazzi

Trådstartare
När jag har köpt mina katter så har det varit leverans vid 16 veckor. Men jag tycker att det verkar som om många (enligt annonser) har en lägre leveransålder?

Vad är egentligen bäst för kattungarna?
 
Sv: 12 eller 16 veckor

16 v? Det är väl länge. 12 v är lämpligt och vanligast. När kattungarna är 12 v är mamman oftast nöjd och bryr sig inte om kattungarna på samma sätt längre. (undantag finns självklart).
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Spelar ingen roll. Det är klart att ju äldre kattungen blir, desto tryggare i sig själv blir den. Sen är det många som vaccinerar vid 12 v och då vill man ofta ha dom hemma nån vecka efter för att ha koll på biverkningar.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det handlar inte bara om när mamman tröttnar utan också när dom får vaccination, hur dom är i vikt och allmäntillstånd. 16 v är inte på något vis sämre än 12 v.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Nejdå. Fast det tar inte veckor för eventuella biverkningar att visa sig.

Är jag köpare så vill jag inte gå miste om den månaden, när de är som ljuvligast.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

1 v bör man vänta efter vaccination. Visst vill man som köpare vara med tidigt, men för mig är det viktigaste kattens välmående.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Icke-raskatter tycker jag fortfarande oftast ges bort vid 8 v...:(
Här på landet är det så iallafall.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Har gått efter 14-16 veckor iallafall, har hört & läst rena skräckhistorier om katter som blivit ifråntagna mamman för tidigt. Fast det är nog rätt så individuellt, vi tog oss an två kattungar ca 4 veckor gamla som var övergivna av sin mamma, nedkylda, halvdöda och lusätna. Nu fyra år senare är det hur goa katter som helst! Inget konstigt med dem, riktigt stora och fina sociala katter :)
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Icke-raskatter tycker jag fortfarande oftast ges bort vid 8 v...:(
Här på landet är det så iallafall.

Jo, tyvärr är det så. En vän till mig fick en kattunge på 8 veckor och det var för tidigt för den katten. Väldigt osäker och omogen katt.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag gick på vikt och mognad på katten. Jag lämnade inte iväg en kattunge bara för att den råkade ha fyllt tolv veckor utan jag ville att den skulle väga över 1 kg och vara mogen för att flytta hemifrån. En rädd och osäker kattunge eller en unge som var underviktig eller på annat sätt inte är mogen mår ju inte bra av att flytta heller. Då är det bättre att vänta någon/några veckor till så att den är redo. Det blir bättre både för katten och den nya ägaren. Däremot ska katten under inga omständigheter lämna uppfödaren innan den är 12 veckor gammal. Jag vet inte hur det är i Tyskland men i Sverige är det reglerat i djurskyddslagen.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag levererar vid 14-16 veckors ålder. Varför? Jag har märkt att ungarna som fick vara kvar lite längre tagit flytten helt obekymrat. De som flyttade vid 13 v kunde vara lite pipiga och klängiga i början även om de aldrig varit oroliga "på riktigt". Dessutom levererar jag numera sällskapskatter kastrerade, och det passar utmärkt att göra det vid 14-15 veckors ålder.

Vaccinerar göra jag vid 10 och 14 veckors ålder, på inrådan av min veterinär.

Responsen från kattungeköparna är att katterna är ganska "färdiga" när de kommer. Ett par veckor till med mamma (och ffa mormor!) gör att de taggat ner den hårdhänta leken och lärt sig lyssna lite. Vi är också mycket noggranna med hanteringen; bad, kloklippning, bilåkande. Har vi tur får de även följa med hela syskonskaran på utställning en gång innan leverans också. Ofta har de även "sovit borta" allihop, och är vana vid nya miljöer.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Nejdå. Fast det tar inte veckor för eventuella biverkningar att visa sig.

Är jag köpare så vill jag inte gå miste om den månaden, när de är som ljuvligast.

"När de är som ljuvligast"... vad betyder det? Vad är det som gör dem extra ljuvliga i just den åldern?

12 veckor är i Sverige minimigränsen. Kattungar får inte flytta från uppfödaren före den åldern. Det är inte lämpligt att alla kattungar flyttar samtidigt och alla kattungar är inte redo att flytta vid 12 veckors ålder (utvecklingsmässigt). Vi får även nya vaccinationsrekommendationer hela tiden och den senaste är att kattungar ska vaccineras efter 12 veckors ålder (helst få "sista" sprutan vid 16 veckors ålder) för att inte de maternella antikropparna ska störa immunsvaret.

Personligen tycker jag att det är att stressa iväg kattungarna så fort de blivit 12 veckor gamla. Avvänjningen är i många fall inte fullständigt avklarad. Kattungarna är nyvaccinerade, nyavmaskade och så ska alla skeppas iväg med bara några dagars mellanrum.

Hos mig är det 16 veckor som gäller. Då hinner vi med allt i lugn och ro (även kastrering). Är det så någon som råkar vara leveransklar en vecka tidigare än tänkt så kan ägarna få en glad överraskning. Hellre det än att de ska bli besvikna när man vid 12 veckors ålder inser att just den kattunge de har tingat faktiskt inte är redo för flytt.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Om ni är så måna om kattungarnas bästa, hur menar ni att kastration vid 14-15 v ålder inkl sövning är det bästa för kattungen?
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Om ni är så måna om kattungarnas bästa, hur menar ni att kastration vid 14-15 v ålder inkl sövning är det bästa för kattungen?

Det är en helt annan diskussion, men det finns en hel mängd fördelar för katten att kastreras tidigt. Lättare läkning, att inte behöva bli könsmogna och stressade och att vara i erfarna händer under tiden. Min veterinär rekommenderar tidig kastrering, och jag som fått ett gäng hankattungar och ett par vuxna hanar åtgärdade håller med om att ingreppet är mycket lindrigare på de små. De är uppe och studsar som vanligt några timmar senare, medan de vuxna hanarna varit mycket gnälliga det första dygnet.

Mina ungar väger för övrigt över 2 kilo när det är dags, så det är knappast någon kritisk storlek att ta hänsyn till.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Ja visst är det en annan fråga. Men det blir lite paradoxalt att tala sig så varm för att kattungarna mår bäst och utvecklas bäst, blir tryggast etc om de får stanna hos uppfödaren till de är 16 veckor. Medan man skickar iväg dem på operation med sövning innan man ens tycker att de är redo att lämna mamma.

Din veterinär må rekommendera det, men han har Sveriges Veterinärförbund mot sig. De har minst sex månader som rekommendation för kastration av katter. Skälet till tidig kastration av raskatter syftar väl nästan alltid till att
begränsa användandet av vissa avelslinjer.

Man behöver inte idiotförklara sina kattungeköpare (kunder...) bara för att man föder upp katter. Vad är det som säger att de är mindre erfarna än uppfödaren? Och en sexmånaders har oftast inte (oftast!) blivit könsmogen. Nej, fördelarna är nog inte så stora.
 
Senast ändrad:
Sv: 12 eller 16 veckor

Ja visst är det en annan fråga. Men det blir lite paradoxalt att tala sig så varm för att kattungarna mår bäst och utvecklas bäst, blir tryggast etc om de får stanna hos uppfödaren till de är 16 veckor. Medan man skickar iväg dem på operation med sövning innan man ens tycker att de är redo att lämna mamma.

Din veterinär må rekommendera det, men han har Sveriges Veterinärförbund mot sig. De har minst sex månader som rekommendation för kastration av katter. Skälet till tidig kastration av raskatter syftar väl nästan alltid till att
begränsa användandet av vissa avelslinjer.

Att de inte är redo att lämna mamma handlar inte om att de är fysiskt sköra, utan att de har en bättre mental utveckling med artfränder (och att det är lättare att ge vaccinationer optimalt, i princip omöjligt om de ska iväg redan vid 12 v.)

För min del är det en tjänst gentemot katten och köparen, dvs det gäller enbart de katter som annars skulle blivit kastrerade vid 6 mån. Om det finns minsta möjlighet att köparen kan tänka sig att hålla en fertil hane är ingen gladare än jag, men det är tyvärr mycket ont om sådana köpare då de flesta vill ha en okomplicerad sällskapskatt.

På vilket sätt menar du att katten skulle vara så mycket mer redo för kastrering vid 6 mån än vid 4? Jag vet vad veterinärförbundet rekommenderar, men jag har inte sett några argument för varför just 6 mån skulle vara den lämpliga gränsen?

Antingen kastrerar man ett ungdjur eller så väntar man tills den är vuxen. Vuxen är den inte förrän långt senare (och då har den förmodligen hunnit bli :devil: som sällskapsdjur, kanske förstört relationerna med de andra husdjuren och om den går med fertila honor hunnit bli pappa). En 6 mån är påväg till allt det där (och de flesta hanar inom min ras parar vid 6 mån ålder) men är fortfarande en tonåring, mitt uppe i ungdjursutveckling. I mina ögon är det mindre schysst mot katten att låta den påbörja den hormonresan om man ändå tänkt kastrera så fort katten "blir för jobbig".
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Om ni är så måna om kattungarnas bästa, hur menar ni att kastration vid 14-15 v ålder inkl sövning är det bästa för kattungen?

För att det finns många hälsomässiga fördelar dokumenterade vetenskapligt. Jag må ha Veterinärförbundet mot mig men jag har American Veterinary Medical Association, Canadian Veterinary Medical Association, British Small Animal V eterinary Association, European Society of Feline Medicine, Feline Advisory Bureau och the Winn Feline Foundation med mig i ryggen.

Till skillnad från bara vetenskaplig forskning (som iofs pekar på hälsomässiga fördelar) har ju de organisationerna dessutom decennier av praktisk erfarenhet på området. Något som Veterinärförbundet saknar fullständigt. Veterinärförbundet medger ju även att det rent vetenskapligt inte finns någon anledning att avråda från "tidig kastrering" (deras medlemmar får kastrera tidigt om de anser sig ha kompetens för det) utan de avråder främst för att de tror att vi uppfödare kommer kastrera alla våra katter och orsaka inavelsproblem (vilket ett svenskt examensarbete faktiskt motbevisar). Veterinärförbundet litar helt enkelt inte på svenska uppfödare.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det finns väl anledning till det då?

Kompetens, lämplig utrustning och särskilda skäl ska föreligga , fast det tog du inte med :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Mat Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 830
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp