13 år går fortfarande med sin mamma

Seeking

Trådstartare
Hej, jag undrar om det kan vara så att man har märkt några beteende problem, eller inte problem bara olika beteenden vid hästar som skiljs från sin mamma som ung motsvarande som den hästen i mitt stall som har gått med sin mamma hela sitt liv (13 år)?
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Hm mkn gick med sin mamma och mormor + andra hästar tills 6 år och har inte
Märkt något extremt avvikande :)
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Om hästen går i en flock där också mamman finns ser jag inga problem med att de går tillsammans under längre tid av sitt liv. Däremot om den går ensam med mamman hela livet är det inte jätte bra.. Jag ser stor skillnad bara på de ny-avvanda unghingstarna som ska in i våran unghingst-flock. De som gått i flock innan fungerar bra i stort sätt direkt, medan de som gått ensamma med mamma inte förstår alls hur man ska bete sig runt andra hästar; slutar då ofta med att vi får ta ut dem ur hingstflocken och låta de gå med andra hästar ett tag och lära sig språket först ;)

Vänjer man av för tidigt ökar risken för beteende störningar. Beteendestörningar är något som hästen får pga "onormala" situationer (ex. för tidig avvänjning, för lite tugg-tid, utfodring av andra hästar utan att individen själv får något, för lite utevistelse, för lite kontakt med artfränder ect.)
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

För stoföl är det väl naturligt att gå i samma flock som sin mamma. Unghingstar får väl också gå kvar tills de utgör ett hot mot ledarhingsten. Detta om man tittar på en naturlig hästflock. Hur jämförbart det är med vår hästhållning kan man kanske diskutera.

Våra föl har alltid gått i samma flock som sin mamma utom hingstfölet som skickades på hingstbete som åring och sedan kastrerades innan uppstallning på hösten. Därefter har även han gått hos sin mor + andra flockmedlemmar som inte är släktingar. Vi har inte märkt att de skulle påverka dem i någon negativ riktning för oss människor när vi ska hantera dem.
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Jag hade en fjording som gick med sin mamma hela livet, bara de två. Hon försvarade honom so om han var ett föl hela tiden mot tex andra hästar (en gång gick staketet sönder när vi hade hästar hemma på bete och de kom ihop i flock. Sonen gömde sig bakom mamman som var helt vild och slogs med näbbar och klor, fast det var han som var den kaxige så länge staketet var på plats.).
Jag tror han aldrig lärde sig flockbeteende och att bli vuxen och hon behandlande honom hela livet som sin lille son. Det var den enda störningen vi såg, men den var påfrestande. Om man skulle rida en häst i taget var den andra tvungen att vara i stallet med stängd dörr, annars gick den man skulle rida inte av gården ;)
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Jag trodde hingsten drev bort både ungston och unghingstar? (och därmed undvek inavel)
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Hade också en fjording som gick med sin mamma hela livet(+ en shettis). Hon slogs inte med andra men skyddade honom och tyckte han hörde ihop med henne. Han hade inga problem med att gå iväg ensam, däremot sprang hon i hagen och skrek när han var ute själv.

Hon trodde nog inte han kunde klara sig utan henne, men det var inga problem när han kom i nya flockar eller träffa andra hästar på tävling eller liknande.
De gick ihop i 10 år innan vi sålde honom.

Så som svar på frågan: Märkte inget fel på ungen men mamman var beskyddande. Men det är bara så hon är. Även på nästkommande unge. Hon skulle nog kunna ta andras föl och skydda dem också om det behövdes.
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Vem som skyddar vem är inte alltid givet. Ranglåg mor och ranghög son går nu tillsammans (stått åtskilda i annan flock i perioder). Sonen skyddar sin mjäkiga mor för de andra hästarna i hagen.
 
Sv: 13 år går fortfarande med sin mamma

Min 7 åring går med sin mamma (och tre andra) fast dom har bott ifrån varandra vid olika tillfällen i livet. Tre månader då 7 åringen var ett år, tre månader då hon var 3 år och ytterligare tre månader då hon var 5 år.
7 åringen har aldrig varit speciellt mammig och det har aldrig varit något problem att lämna mamma eller någon annan i flocken heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 430
Senast: BornAgain
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 868
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp