13-åring med sugmärken

Jag är lite nyfiken på er med barn i yngre tonåren. Vad har ni för regler gällande när de ska vara hemma på kvällen? Dricka alkohol? Sova med pojkvän/flickvän?
Jag har en trettonåring hemma men hen är mycket av en huskatt, det är sällan hen är ute på kvällarna. Hemma senast 22 var det som gällde för hens äldre syskon i trettonårsåldern. Kompisarna hade ungefär samma tider när de skulle vara hemma, vi föräldrar brukade synka över Messenger för att undvika "men alla andra får vara ute till klockan jättesent"-diskussioner. Dricka alkohol är fullkomligt no-no. Sova över hos pojkvän/flickvän hade också varit no-no, men för trettonåringen är det en ickefråga eftersom hen inte är ihop med nån.

Jag förstår att du är orolig för flickan och jag hoppas det reder upp sig. När jag gick på mellan/högstadiet så pysslade en del av mina klasskompisar med både alkohol och äldre män. Då ryckte jag på axlarna åt det, idag kan jag inte fatta att omgivningen inte reagerade starkare.
 
Vad har ni för råd? Vad kan jag göra som inte är förälder? Hon är inte så ofta hos oss.
Mitt råd är att faktiskt vara lite nyfiken. På ett glatt sätt givetvis! Behandla henne lite som du hade gjort vilken tjejkompis som helst som hade träffat en kille. Prata glatt och nyfiket, försök få henne att visa bilder, prata om vad de hittade på. Men när tiden kommer så flika in att det är viktigt att skydda sig ifall man har sex, av vikten att inte göra någonting man inte vill och att du alltid finns där ifall det är någonting.

Du är ingen polare, men du är heller ingen förälder. Och hon vet att du inte är något av det! Så försök att bara vara nyfiken och glad. Absolut inte dömande eller förmanande, det tar ju kol på vilken relation som helst.
 
Delvis kl

Jag har själv inte erfarenheter av sugmärken vad jag minns iallafall så jag kan inte relatera. Kan säga att den här tjejens sugmärken nästan såg ut som någon tagit strypgrepp, men förstår att det kan se värre ut än vad det är.

Min erfarenhet från att vara 13år är att jag var skör. Ville gärna ha bekräftelse från killar. Jag hängde med en kompis och hon sa åt mig att nu är vi 13år och då är det dags att förlora oskulden. Så vi sov över hos henne, men hon hade ff och det visste inte min mamma. Så jag och hon sminkade oss och drog ut på stan för att bli av med oskulden. Som tur va gick det inte som tänkt. Men hon lyckades till slut med en äldre kille i ett trapphus medan jag väntade på våningen under :/.

Har också erfarenheter av vuxna män som kom med bil och försökte locka in berusade unga tjejer när vi satt och drack i parken och killar som kom förbi och tafsade.

Tyvärr är jag lite färgad av mina erfarenheter. Dock är det inte mitt barn men hoppas verkligen hennes föräldrar har koll på henne.
Det var absolut tjejer och killar i klassen som hånglade från runt 12 årsåldern. Jag studerade ju inte det hela närmare och vad de gjorde i övrigt, men jag uppfattade inte någon av dem som att de umgicks i väldigt vilda kretsar i övrigt. Vi pratar alltså inte en majoritet utan enstaka personer. (dock tex rökte de och senare runt 13-14 drack alkohol, med jämnåriga. Så om jag tänker tillbaka på hur det var så verkar saker hända tidigare än jag skulle tänkt när jag möter 12-14 åringar nu. Samtidigt verkar alkohol och tobak ha minskat och dragit sig upp i åldrarna nu jämfört med på 80-talet.)

I övrigt håller jag med @Voeux om koll (dvs enstaka hångel med jämnåriga låter som inom parametrarna, men att det finns ju andra grejor som kan bli fel.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 982
Senast: Pinus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 520
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp