Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Narcissa__Malfoy

Läste på Aftonbladet om en familj som hade 14 barn. Jag tycker inte det är sunt. Hur i hela friden ska man kunna försörja alla dem och dessutom ha ett eget liv?
Eller är det en typisk mamma som så gärna offrar allt för sina ungar? Jag trodde inte sådana människor fanns längre. För i tiden hade man ju ofta många barn men det var ju för att inte så många levde till vuxen ålder och man behövde hjälp i jordbruket, men att skaffa så många idag? Är det nödvändigt.... :smirk:

Jag ska minsann bara ha ett barn någon gång i framtiden...

(Denna kanske skulle ligga på barn så flytta den isf) :)
 
Sv: 14 barn!

Med tanke på hur många som inte vill ha några barn alls är det väl ur att det finns föräldrar som kompenserar för den saken.. Och hur vet du att de inte kan försörja dem? Sannolikt är barnen inte särskilt bortskämda med prylar och modekläder, men det behöver ju inte betyda att familjen lever på socialbidrag. Jag är full av beundran för familjen!
 
Sv: 14 barn!

De levde t.om. på en lön + barnbidrag (iofs 13' per månad...). Jag tyckte det var intressant läsning och är impad!
 
Sv: 14 barn!

Men ger det verkligen en dräglig levnadsstandard för alla i familjen?
De levde på 9 500 i lön och 13 000 i barnbidrag per månad! Det är ju ingenting för en familj på 16 personer!
Jag tycker faktiskt det är tragiskt.
 
Sv: 14 barn!

Ursäkta, men nu tycker jag nog att det är du som är tragisk! Tror du inte att familjen ha gjort ett medvetet val här? Alla kanske inte bryr sig så mycket om materiella saker utan prioriterar annat, tex att umgås med sina barn och sina syskon.
 
Sv: 14 barn!

Nåja, vi kan väl låta dom själva göra bedömningen om det är tragiskt eller inte.

En liten rättelse också, så att inte våra svenska självägande bönder får skulden för så många barn. Den verkliga ökningen av barnantalet kom faktiskt inte förrän vi fick stora kullar statare. Ägde man jord så var det ju inte så smart att behöva splittra jorden på för många arvslotter. (Superparantes, på Gotland var det extremt vanligt med bara två barn. Intressant hur vi människor anpassar oss.)

/Jane
 
Sv: 14 barn!

Tycker en sådan familj är en bra motsats till det egosamhälle vi lever i idag där barnafödande nästan blivit idiotförklarat om man väljer det för tidigt innan den så viktiga karriären.
 
Sv: 14 barn!

Olius skrev:
Tycker en sådan familj är en bra motsats till det egosamhälle vi lever i idag där barnafödande nästan blivit idiotförklarat om man väljer det för tidigt innan den så viktiga karriären.

:bow:

10 tecken
 
Sv: 14 barn!

Denna familjen anser nog att det är just barn som ÄR livet.
Om du lade ned lika mycket energi, tid och pengar på barn som du gör på dina hästar, så skulle det nog räcka till ganska så många ungar.
Dessa människor är intresserade av just barn, det är deras liv.

Och hur i hela världen kan det vara tragiskt att ha barn som intresse?
 
Sv: 14 barn!

Jag tycker inte att det är tragiskt att ha barn som intresse. MEN har de tid till alla barnen??? Eller blir det så att syskonen tar hand om varandra eftersom föräldrarna är upptagna med något annat syskon.

Hur blir det om något barn får problem i skolan och behöver extra hjälp?? Finns det tid till det??

Tycker att tidsfaktorn är det som talar mest emot att ha så många barn. Annas är det upp till var och en att ha hur många eller hur få barn de vill.
 
Sv: 14 barn!

Jag resonerar nog som dig.
Jag vill att mina barn (den dan jag skaffar några) ska få uppleva sånt som jag gjort med mina föräldrar och det skulle jag inte ha råd med om jag hade så många barn.

Jag vill kunna åka utomlands och visa dem saker, bilda dem lite.
De ska kunna få prestenter och julklappar och vi ska kunna göra enkla saker som att gå på bio.
Med 14 ungar får man ju för sjutton äga en hel länsbuss för att överhuvudtaget kunna åka nånstans.
Jag vill kunna handla ekologisk mat, mina barn ska INTE växa upp på Lidlmat och coopXtra.
Jag ska uppfostra mina barn med samma miljötänkande som vi har hemma och omtanke om medmänniskor, världen över.

Jag såg nyligen en dokumentär på 4:an om folk med mycket barn och visst syntes mycket cooXtra där.
Sånt är rent förkastligt att köpa anser jag.
 
Sv: 14 barn!

Det där med att åka iväg med alla barnen...
När man har så många som 14 barn är de ju i ganska spridda åldrar, de äldsta är ju så gott som vuxna när de yngsta föds och är kanske inte så intresserade av familjesemsetrar längre. De kanske t.om har egen försörjning och boende(Tänker på mat och så...). Och skulle hela familjen vilja åka någonstans tillsammans så har ju de äldre syskonen kanske körkort själva.

Nu vet jag inte hur gamla barnen var i just denna familj, men en kompis till mig har 6 syskon, och redan i en såpass "liten" familj så var de 2 äldsta utflyttade när den yngsta var bebis.

Nä, jag tycker att de har gjort ett bra val, så länge det funkar för dem. :)
 
Sv: 14 barn!

Jag föredrar faktiskt att ha en samlad familj, som inte är så långt ifrån varann i åldrarna, så att man kan umgås allihopa utan att nån tycker det är för trist.

Jag tycker det är kul med familjesemester när man är i rätt ålder för det. Bo på hotell tillsammans är spännande när man är lite yngre och då ihop med hela familjen.
Och att kunna hälsa på släktingar ihop och få plats hemma hos dem!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 14 barn!

Vi hade en sån familj i närheten när jag var yngre...dom hade nog en 13-14 ungar alltsomallt...kommunen fixade med subventionerat boende( stor kåk)..min lillasyster var klasskamrat med en av flickorna i familjen och enl syrran så hade dom inte så roligt barnen...ärvda kläder, fick aldrig ha fritidsintressen utan allt gick ut på att dom äldre fick ta han om dom yngre...inge fel i det egentligen, men jag tycker inte man skaffar barn och inte kan ta hand om dom.....denna familjen var djupt religiös och att knapra p piller eller ha kådis fanns inte i deras värld....

Undrar hur det har gått för den familjen nu?? den äldsta borde ju vara runt 35 år nu.....
 
Sv: 14 barn!

Beror nog på ur vems synvinkel man ser det, för mej exempelvis, en vuxen männska -gör det ingenting att ta över min systers snygga kläder och tvärsom.. men är man mellan 6 och 18 så är det kanske inte så kul att uteslutande ha ärvda paltor... man vill ju ha någonting som är sitt eget iallafall och som är lite i tiden.

Jag skulle inte orka med så många barn... jag vill ha fyra .. det verkar lagomt, inte för få och inte för många :p just för att man måste räcka till för så otroligt många och allt det praktiska.. tvätten till alla dessa barn.. att bara åka iväg på bio eller resturang hela familjen går ju inte.
Men jag tycker att det är otroligt att det finns de som orkar.
 
Sv: 14 barn!

deras trista uppväxt kanske mer var ett resultat av att deras familj var djupt religös och inte enbart pga av att de var en storfamilj.
 
Sv: 14 barn!

Nej, egegntligen inte, men om man "aldrig" får något som är ens eget och är tonåring kan det vara jobbigt...inte ens en egen vrå att komma undan i...inga egna kläder, ingen egen fritid....det vill gärna bli så i storfamiljer...alla ska hjälpa alla....på gott o ont.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 865
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 012
Senast: TinyWiny
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 704
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp