15 år på internet

Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996.

Jag försöker ofta ägna denna dag till att se tillbaka lite på det som varit men även blicka framåt.

Jag kommer skapa ytterligare några trådar runt detta inte bara i dag utan troligen också vid lämpliga tillfällen senare i år.

Jag tyckte inte jag var speciellt snabb med att börja använda internet, men nu finns det säkert en och annan här inne som inte ens var född när jag satte igång :)

Men det finns också många som varit med på den här "resan" rätt länge. En del har haft olika användarnamn och användarkonton under tiden. Andra har behållit sina konton väldigt länge.

Under hela 1996 är jag ganska säker på att det inte fanns några användarkonton alls, de kom någon gång under 1997 när sidan också fick namnet stallet.com

Under 2001 bytte sidan namn till Bukefalos.com samtidigt skedde ett av flera byten av bakomliggande "plattform".
Vid detta tillfälle "nollställdes" registreringsdatumet för användarna, vilket gör att ingen har ett äldre registreringsdatum än 2001-07-01, även om i princip alla av dessa var aktiva innan dess.

Alla användare här är viktiga och jag är glad att ni finns här, utan er vore denna sida rejält tråkig, men jag vill ändå försöka lyfta fram dessa (217) användare som i de flesta fall varit aktiva här i mer än 10 år.
http://www.bukefalos.com/f/memberlist.php?order=ASC&sort=joindate&pp=100

1997 hade jag en mycket enkel diskussionssida som jag kallade Öppet forum. Nedan klistrar jag nu in samtliga inlägg som skrevs för 14 år sedan den 14 maj. (Aktiviteten var något lägre då.)
Anna (05/14/97)
Lizette! Varför skulle det vara bättre med helskodda ridbyxor när man rider mycket????

Lizette (05/14/97)
Anna Jag tycker att det är betydligt skönare med helskodda byxor när man kanske rider nåra hästar per dag! När jag inte har helskodda så har jag lättare för att få problem på insidan av låren. De nya bomullsbyxorna känns inte heller så`svettiga`som gammla sortens ridbyxor gjorde även helskodda! Men visst kan det vara skönt att dra på sig ett par oskodda en varm och skön sommardag. Men som sagt så föredrar jag helskodda!

Lizette (05/14/97)
Prova Roping.Det är sköna byxor! Själv har jag två par,vita och beigea,båda helskodda. Lycka till!

Åsa (05/14/97)
Hejsan! Den 24 mej ska jag på min första tävling i hppning. Nå´n som kan ge mig lite råd??

Gunnar (05/14/97)
Åsa, det här kanske du redan gjort. Men kan vara bra för andra att veta kanske. I Ridklubben 4 Ben försöker vi få så många som möjligt att gå kurs hos oss och ta Grönt kort, där får man veta vad man bör tänka på vid tävling, sedan anordnar vi träningar under tävlinglika förhållanden och blåbärstävlingar som är tävlingar där man som nybörjare för information om hur allt går till samtidigt som man kan vinna rosetter. I övrigt kan du på andra sätt förbereda dig väl, så du slipper stressa och kanske blir mindre nervös, om du kan få med dig någon som tävlat förr till tävlingen eller som du gjort här ställa frågor innan är säkert bra. Ni andra kom med fler tips.

Lisa (05/14/97)
Åsa: Var bara lugn, och tänk inte på att det är tävling. Om det går dåligt får du inte ´bli besviken. Var noga med att gå banan noga och planera hur du skall rida! Tänk på att inte rida fram för länge eller hoppa för mycket på framridningen. Lycka till!!!

Kicki (05/14/97)
Fråga: HJÄLP: hästen jag har lånat har tappat skon på vänster fram. Hovslagaren kan inte komma förrän på tisdag. Kan jag överhuvudtaget rida i helgen?

Ansa (05/14/97)
Kicki! Har du ingen att fråga i stallet om såna saker?? Om du inte vet något om hästar och ÄNNU MINDRE om en häst du lånat så behöver du hjälp av människor med mer erfarenhet.

Här kommer en länk till archive.org där man kan se hur webbsidor såg ut förr i tiden, denna länk är en samlingssida över de äldsta diskussionerna när Bukefalos fortfarande hette stallet.com:
http://classic-web.archive.org/web/19990418104339/www.stallet.com/prat/diskussion/index.htm
 
Sv: 15 år på internet

Åh, nostalgi!:love:

Synd bara med kraschen och omregistreringen i juli 2001. Jag skulle så gärna vilja veta när jag ursprungligen registrerade mig.:( Det borde vara någon gång under 1999 eller 2000 (fick dator hemma 1999), men har man teflonminne så har man...
 
Sv: 15 år på internet

Så grymt många vi är som varit trogna i så många år. Jag minns inte heller om det var 99 som jag hittade stallet.com

// Linda
 
Sv: 15 år på internet

Nostalgifaktorn är hög. Jag har fått för mig att det var kring påsk (-97 då antar jag) som du startade med användarkonton. Jag är nämligen ganska säker på att mitt namn Tulip kom från påsktulpanerna jag hade på skrivbordet när jag till min stora förvåning var tvungen att registrera mig och alltså också skaffa mig ett användarnamn. Inte trodde jag att jag skulle kalla mig det även 14 år senare. Hjärnan och minnet är dock ganska opålitligt så det kan vara en efterkonstruktion. Jag undrar vad jag kallade mig innan dess, det har jag verkligen ingen aning om.
 
Sv: 15 år på internet

Grattis Buke! Jag var inte medlem på stallet.com-tiden, men minns ändå den sidan väl. Som 11/12-åring surfade jag gärna in där den korta stunden jag fick lov att använda modemet :D
 
Sv: 15 år på internet

Grattis väldens bästa Buke!!!!! :banana: :banana:
Så mycket jag lärt mig genom åren! Jag har skrattat och Gråtit, varit arg, rasande jag rent utsagt vansinnig men ändå har jag kommit tillbaka för det finns inget så bra som Bukefalos!
 
Sv: 15 år på internet

Grattis Buke!
Jag har inte varit med sedan -96 men Buke är ett dagligt inslag i mitt liv numera. Jag är inne varje dag och tittar på annonser och följer vissa trådar på forumet. Det är som ett gift.... Kul med att det finns trådar som "hund" etc.

Jag har lärt mig så mycket av de andra här på buke. Det är som en "källa" av information och erfarenhet.
 
Sv: 15 år på internet

Vad roligt och intressant. Ni som varit med länge kan ni reflektera över förändringar i trender vad gäller problem, lösningar och attityder? Jag har inte varit med på buke så länge och skriver väl mer sällan än vad jag är inne och läser:p Men tycker att buke verkar ha trevlig stämning men kan bara jämföra med den tiden då min hund ännu levde och jag var in på en del hundforum där trenden verkade vara att skälla ut varandra efter bästa förmåga så där så man inte alltid vågade skriva något för det blev så obehagligt....Vilket jag nu i efterhand kan tycka att är konstigt då hundar ju är så sociala och vänligt sinnade djur att det borde smitta av sig på ägarna men som skrivet var så tror jag att det var antingen ett dåligt forum eller en dålig trend....Men på buke känner man sig alltid välkommen:bow:
 
Sv: 15 år på internet

... Och :bow::bow: till Gunnar fixat och trixat i 15 år så att vi har tillgång till världens bästa sida:bow::bow:
 
Sv: 15 år på internet

Alla användare här är viktiga och jag är glad att ni finns här, utan er vore denna sida rejält tråkig, men jag vill ändå försöka lyfta fram dessa (217) användare som i de flesta fall varit aktiva här i mer än 10 år.
http://www.bukefalos.com/f/memberlist.php?order=ASC&sort=joindate&pp=100

sjukt kul att finnas med på listan trots att jag inte varit aktiv inläggsskrivare i flera år (och har bytt användarnamn en gång) men jag läser på bukefalos varje dag fortfarande. älskar't! :D
 
Sv: 15 år på internet

Grattis Buke!

Men oj, var jag så ung när jag började läsa här. Jag minns stallet.com och jag är bara 21. :o
 
Sv: 15 år på internet

Haha, häftigt! Jag registrerade mig på stallet.com någon gång 99, fick min egna första häst då och jisses vad jag har lärt mig mycket av Buke. Skulle nästan kunna säga att det format mig som hästmänniska!
 
Sv: 15 år på internet

Underbara Buke! :love:

Jag var med på Stallet-tiden, fifflade med pappas program som såg till att jag bara kunde surfa 15 minuter om dagen (det var för dyrt annars (men jag antar att de inte märkte att jag surfade en timme dagligen? :angel:)) för att kunna titta på alla fina hästar och läsa smarta och dumma saker hästfolk kläckt ur sig.

Totalt har jag haft 3-4 nick, tänk att man har hängt på ungdom i sina dagar. :D


Vad skulle vi göra utan Buke? :eek:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 712
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter 14 maj 1996 lades mina första webbsidor ut på internet. Till att börja med hade de ingen egen domän, men de heter nu Bukefalos.com sedan...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: Mim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp