15 månaders med sömn"problem"

Suspiria

Trådstartare
Vi har en dotter som är 15 månader.
Hon har varit ganska enkel och alltid sovit hela nätterna, oftast somnat bra på kvällen. Jag samsover med henne och nattar henne då hon ammar vid läggning och för att somna om.
Sista veckorna har hon dock börjat "krångla" på kvällarna. Oftast somnar hon vid vanlig tid, kring 19:00, men vaknar igen efter 15-30 min och då vill hon inte sova mer och kan härja till 22-23. Hon gnuggar sig ofta i ögonen och gäspar men vill inte sova. Jag provar ibland att ta ner henne så hon får busa av sig, ibland kommer sambon upp och kramar och pratar lite.

Hon går upp kring 6-7 på morgonen och sover sedan på dagen, jag har provat att lägga dagluren lite tidigare. Oftast blir det kring 10:30 till 12 eller lite senare. Det verkar inte göra någon skillnad. Vi är ute mycket på dagarna och hon äter bra.

Är det bara en fas eller finns det något vi kan göra för att hon ska få mer och bättre sömn?
 
Om jag fattar rätt så fungerar dagarna bra och när hon är vaken om kvällarna så är hon rätt nöjd och verkar inte "lida" av det?

Då hade jag suttit still i båten och väntat ut "stormen". Och tyckt att jag fortfarande har det rätt lyxigt med bebis och sömn ;)

Nej men jag hade inte börjat trixa med sömnen förrän det blev ett problem i vardagen för bebis. Även om det där med kvällar för sig själv är en rätt trevlig grej...
 
Om jag fattar rätt så fungerar dagarna bra och när hon är vaken om kvällarna så är hon rätt nöjd och verkar inte "lida" av det?

Då hade jag suttit still i båten och väntat ut "stormen". Och tyckt att jag fortfarande har det rätt lyxigt med bebis och sömn ;)

Nej men jag hade inte börjat trixa med sömnen förrän det blev ett problem i vardagen för bebis. Även om det där med kvällar för sig själv är en rätt trevlig grej...
Ja, dagarna är bra. Hon är oftast glad, sover bra på dagen och sådär.
Vet bara inte hur jag ska hantera kvällarna. Det är i stort sett den enda tid jag kan jobba i lugn och ro med mitt företag och nu förlorar jag all den tiden. Vet inte om det bästa är att ligga kvar i sängen med henne och försöka få henne att somna eller ta ner henne och låta henne härja runt tills hon blir grinig och trött igen, vilket inte alls behöver betyda att hon är redo för att somna. :rofl:
 
Vi har en dotter som är 15 månader.
Hon har varit ganska enkel och alltid sovit hela nätterna, oftast somnat bra på kvällen. Jag samsover med henne och nattar henne då hon ammar vid läggning och för att somna om.
Sista veckorna har hon dock börjat "krångla" på kvällarna. Oftast somnar hon vid vanlig tid, kring 19:00, men vaknar igen efter 15-30 min och då vill hon inte sova mer och kan härja till 22-23. Hon gnuggar sig ofta i ögonen och gäspar men vill inte sova. Jag provar ibland att ta ner henne så hon får busa av sig, ibland kommer sambon upp och kramar och pratar lite.

Hon går upp kring 6-7 på morgonen och sover sedan på dagen, jag har provat att lägga dagluren lite tidigare. Oftast blir det kring 10:30 till 12 eller lite senare. Det verkar inte göra någon skillnad. Vi är ute mycket på dagarna och hon äter bra.

Är det bara en fas eller finns det något vi kan göra för att hon ska få mer och bättre sömn?
Testa att skjuta lite gran på tiden bara, 19:30-20 kan göra skillnad! Mina barn gick och la sig kl 19 för några veckor sedan men läggningarna tog längre och längre tid och det krånglades hit och hit. Började lägga dem 19:30 istället och plötsligt var vi tillbaka till de tidigare lätta nattningarna. :)
 
Det kommer faser hela tiden tycker jag 😎 rutiner ruckas mycket eller lite. En jobbig period för att sen återgå till det gamla efter en tid.

Behöver du jobba så kan väl din sambo lägga? För att du inte ska bli stressad utav att det tar tid.
Ändra tid lite grann, ibland märker jag att det räcker med tio minuter hit eller dit för att göra skillnad.
 
Läggning kan vara bökigt länge, dela rättvist på misären, låt sambon lägga henne varannan kväll.
Hon ammas vid nattning och det får hon fortsätta med om hon vill det. Vet inte hur det fungerar om han lägger henne och hon inte känner lukten av brösten, kan ju gå. Tänkte prova lite när han tar semester snart för det vore ju skönt.

Hon håller på att få ett par kindtänder också, om det kan påverka. Men hon är ju på så gott humör.
 
Hon ammas vid nattning och det får hon fortsätta med om hon vill det. Vet inte hur det fungerar om han lägger henne och hon inte känner lukten av brösten, kan ju gå. Tänkte prova lite när han tar semester snart för det vore ju skönt.

Hon håller på att få ett par kindtänder också, om det kan påverka. Men hon är ju på så gott humör.
Förstår att du vill fortsätta amma, men att amma vid nattning är inte det bästa när de börjar få tänder. Att äta på kvällen efter att man borstat tänderna ökar risken för karies även för små barn.
 
Förstår att du vill fortsätta amma, men att amma vid nattning är inte det bästa när de börjar få tänder. Att äta på kvällen efter att man borstat tänderna ökar risken för karies även för små barn.

Det där är ju långt ifrån en entydig sanning när det gäller bröstmjölk. Det finns även forskning som visar att bröstmjölk skyddar mot karies. Så åtminstone är det ju ett övervägande för var och en.

TS somnar hon i vagnen? Isf kanske sambon kan gå på promenad med henne vissa kvällar?
 
Det där är ju långt ifrån en entydig sanning när det gäller bröstmjölk. Det finns även forskning som visar att bröstmjölk skyddar mot karies. Så åtminstone är det ju ett övervägande för var och en.

TS somnar hon i vagnen? Isf kanske sambon kan gå på promenad med henne vissa kvällar?
Nej, hon somnar bara med mig i sängen eller i selen på mig. Tidigare sov hon i selen på dagen men nu lägger jag henne i sängen med, så får jag lite tid att jobba på dagarna när hon sover.


Idag vaknade hon strax efter 6 på morgonen. Sov kring 10:50-12:20, får se hur hon somnar ikväll.
 
Som jag ser det är det egentliga problemet att du alltid nattar. Då blir det jobbigt när det inte är helt enkelt.

Du skriver att pappan kan prova natta när han tar semester, jobbar han kvällar? Om inte är det väl lika bra att dela rakt av direkt tänker jag. Kom överens om en ny nattningsrutin som funkar lika bra för er båda. Amma går ju att göra i t.ex soffan innan läggdags.
 
Som jag ser det är det egentliga problemet att du alltid nattar. Då blir det jobbigt när det inte är helt enkelt.

Du skriver att pappan kan prova natta när han tar semester, jobbar han kvällar? Om inte är det väl lika bra att dela rakt av direkt tänker jag. Kom överens om en ny nattningsrutin som funkar lika bra för er båda. Amma går ju att göra i t.ex soffan innan läggdags.
Nej han jobbar inte kväll men han åker tidigt. Hon ammar till sömns och vi trivs bra med det.
 
Nej han jobbar inte kväll men han åker tidigt. Hon ammar till sömns och vi trivs bra med det.

Tycker det är skevt att påstå att barnet har sömnproblem i ert fall. Du vill att nattningen ska fungera på ett visst sätt och just nu fungerar inte det, där har du problemet.

Vill du att just amning ska fungera är det väl inte så mycket mer att göra än att prova natta på annan tidpunkt och/eller justera dagsvilan och hoppas på att nattningen återgår till att bli enkel. Det är ju svårt att förändra något när du har en så strikt ram för hur du vill ha det.
 
Tycker det är skevt att påstå att barnet har sömnproblem i ert fall. Du vill att nattningen ska fungera på ett visst sätt och just nu fungerar inte det, där har du problemet.

Vill du att just amning ska fungera är det väl inte så mycket mer att göra än att prova natta på annan tidpunkt och/eller justera dagsvilan och hoppas på att nattningen återgår till att bli enkel. Det är ju svårt att förändra något när du har en så strikt ram för hur du vill ha det.
Vadå skevt? Jag skrev "problem" just för att det inte är ett problem på så vis att hon verkar må dåligt av det, men hon får väldigt lite sömn. Det handlar inte om hur jag vill ha det utan vad som är bra för henne, och det är att samsova och få ammas när hon vill och behöver det. Vill hon sova 10 på kvällen istället så får hon göra det men om hon då vaknar 6 igen så funderar jag på om hon får för lite sömn.
 
Jag skulle tippa på att det är en fas och att det snart går över. Har själv en 15 månaders och jag tycker det är faser hit och dit mest hela tiden. :p Så länge hon verkar må bra på dagen och du inte tycker det är allt för jobbigt med amning så kör på. Kanske försök få henne att sova senare på dagen?
Jag ammar inte längre och pappan tar typ 90% av alla läggningar och vi har vår beskärda del av "problem" vi med så tror inte det är kopplat till amningen alls.
 
Om hon verkar nöjd så är det ju inte hon som är/har problem.

jag ser istället att du verkar ha bekymmer med att hinna med det du vill under kvällen. Då vore det väl rimligt att pappan till barnet tar lite mer ansvar och tar hand om henne om hon vill vara upp och lattja längre - så kan du träda in när hon ska ammas och han får sköta resten
 
Vadå skevt? Jag skrev "problem" just för att det inte är ett problem på så vis att hon verkar må dåligt av det, men hon får väldigt lite sömn. Det handlar inte om hur jag vill ha det utan vad som är bra för henne, och det är att samsova och få ammas när hon vill och behöver det. Vill hon sova 10 på kvällen istället så får hon göra det men om hon då vaknar 6 igen så funderar jag på om hon får för lite sömn.

I längden är det för lite sömn för ett så litet barn. Men att sova för lite under en period är inget problem om hon orkar med, vilket hon verkar göra. Då är det bara att gilla läget om ni är nöjda med allt i övrigt.
 
Om hon verkar nöjd så är det ju inte hon som är/har problem.

jag ser istället att du verkar ha bekymmer med att hinna med det du vill under kvällen. Då vore det väl rimligt att pappan till barnet tar lite mer ansvar och tar hand om henne om hon vill vara upp och lattja längre - så kan du träda in när hon ska ammas och han får sköta resten
Han brukar få vara med henne när hon vaknar och bara vill härja, eller när jag kommer ner med henne för att hon inte vill sova. Hon har blivit väldigt förtjust i att sitta i hans knä på kvällarna och titta i böcker. Det är just själva läggandet och sövandet jag tar.

Hoppas det bara är en fas. Just ikväll sover hon väldigt bra iallafall!
 
Vadå skevt? Jag skrev "problem" just för att det inte är ett problem på så vis att hon verkar må dåligt av det, men hon får väldigt lite sömn. Det handlar inte om hur jag vill ha det utan vad som är bra för henne, och det är att samsova och få ammas när hon vill och behöver det. Vill hon sova 10 på kvällen istället så får hon göra det men om hon då vaknar 6 igen så funderar jag på om hon får för lite sömn.
Så länge barnet verkar nöjt och glatt så får hon säkert så mycket sömn hon behöver 😊!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 629
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp