16:8 eller 5:2

Lampan

Trådstartare
Vilken periodiska fasta ger bäst resultat?
Vilken fasta är enklast att hålla i längden?

Ni som har provat en eller båda, vad tycker ni ?
 
16:8, pallade inte 5:2.Gick ner 11 kg på tre månader, och har stannat där. Nu är jag dock dietlös.
 
För mig fungerar 16:8 bäst, eftersom jag inte är överförtjust i att äta frukost och lätt klarar mig på lunch och middag.
Provat 5:2 (eller rättare sagt 5:3) men tyckte det var jobbig äta så lite mat "fastedagarna"
 
För mig fungerar 16:8 bäst, eftersom jag inte är överförtjust i att äta frukost och lätt klarar mig på lunch och middag.
Provat 5:2 (eller rättare sagt 5:3) men tyckte det var jobbig äta så lite mat "fastedagarna"
Äter du så alltid, eller är det en diet bara under en viss period?
 
Äter du så alltid, eller är det en diet bara under en viss period?
Till 99% skulle jag säga att jag äter 16:8 vardagar Har det blivit extremt lite till middag kan hända jag tar lite pålägg (ost/Salami) från frukosten på jobbet.
Helger är lite mer ostrukturerade, beror på när jag vaknar och vad jag ska göra.
Båthelger äter vi frukost (brunch) och sen middag på kvällen.
 
Kör 5:2 sedan 6-7 veckor tillbaka. Minus 4-5 kg (har inte så bra koll på vågen...). Funkar finfint för min del.
 
Jag tänkte prova att fasta på tisdag torsdag från middag till middag

5:2 borde ge mest viktnedgång, tycker jag

Allt handlar ju om hur mycket kalorier du äter, om dieterna gör att du äter mindre än du gör av med.
Överäter du alla dagar förutom under fastedagarna blir det svårt att gå ner i vikt, likväl om du äter samma mängd mat under 16 : 8 dagarna som du gör en vanlig dag. Det spelar ingen roll om man trycker ihop kalorierna under en kortare tidsperiod under dagen än om man sprider ut dem. Det gäller att hitta ett sätt som funkar för en själv och som man trivs med.
 
Allt handlar ju om hur mycket kalorier du äter, om dieterna gör att du äter mindre än du gör av med.
Överäter du alla dagar förutom under fastedagarna blir det svårt att gå ner i vikt, likväl om du äter samma mängd mat under 16 : 8 dagarna som du gör en vanlig dag. Det spelar ingen roll om man trycker ihop kalorierna under en kortare tidsperiod under dagen än om man sprider ut dem. Det gäller att hitta ett sätt som funkar för en själv och som man trivs med.
Jo, det är klart :)
Idag har jag inte ätit något alls (bara druckit vatten, kaffe, te
Ikväll ska jag äta en normal portion middag

(Lite hungrig är jag nu...)

Nu jäklar ska kilona väck!
 
Vilken periodiska fasta ger bäst resultat?
Vilken fasta är enklast att hålla i längden?

Ni som har provat en eller båda, vad tycker ni ?


Jag körde 5:2 länge, och tyckte att det funkade fint. Då behövde jag inte tänka och bry så mycket de vanliga dagarna, och åt nästa enbart råkost på 500kcal-dagarna.

För mig funkade det bra, gick ned lite i vikt men den stabiliserade sig sedan. Jag slutade efter en flytt och har egentligen mest blivit lite lat nu - dragit på mig en 4-5 kilo det senaste året... så det börjar bli dags att börja igen.

Jag vill annars gärna äta på fasta tider. Annars har jag en tendens att gå upp i stress på jobbet/vardagen, inte äta något på 10 timmar och slutligen typ akutköpa en XL pizza med Coca cola. Jag behöver relativt stabila matrutiner.
 
Jag körde 5:2 länge, och tyckte att det funkade fint. Då behövde jag inte tänka och bry så mycket de vanliga dagarna, och åt nästa enbart råkost på 500kcal-dagarna.

För mig funkade det bra, gick ned lite i vikt men den stabiliserade sig sedan. Jag slutade efter en flytt och har egentligen mest blivit lite lat nu - dragit på mig en 4-5 kilo det senaste året... så det börjar bli dags att börja igen.

Jag vill annars gärna äta på fasta tider. Annars har jag en tendens att gå upp i stress på jobbet/vardagen, inte äta något på 10 timmar och slutligen typ akutköpa en XL pizza med Coca cola. Jag behöver relativt stabila matrutiner.
Jag är mer en "allt eller inget" person. Det gäller säkert det mesta i livet :)
Igår åt jag inget alls på 24 timmar, från kl. 18 till 18 och va inte ens hungrig:confused:

Märkligt egentligen kände ingen påverkan på kroppen alls
 
Jag äter alltid tre mål om dagen, även de dagar jag äter 500 kalorier. Idag blir det t o m fyra... :)
Jag fattar inte hur en kan ha en sån självdisciplin, att äta lite. Under längre period
Jag ger alltid upp om jag ska äta förnuftigt och börjar istället svullna på goda ostar nötter och choklad
Nä jag ska köra svält två dagar i veckan och se om det funkar :)
 
Nä jag ska köra svält två dagar i veckan och se om det funkar :)

Hållbar metod är att fundera över sin inställning och sitt tänk kring vad man stoppar i sig och framför allt varför man gör det. Varför "svullar du på goda ostar, nötter och choklad" om du äter förnuftigt och vad är det som gör att du inte kommer falla in i det beteendet på 5:2?
 
Hållbar metod är att fundera över sin inställning och sitt tänk kring vad man stoppar i sig och framför allt varför man gör det. Varför "svullar du på goda ostar, nötter och choklad" om du äter förnuftigt och vad är det som gör att du inte kommer falla in i det beteendet på 5:2?
Ja, varför lever många med övervikt öht?

För att det är gott att äta, antar jag
Och bristande tålamod att hålla en vettig diet
 
bristande tålamod att hålla en vettig diet

Men om man som du vill gå ner i vikt och hålla den nere, så krävs något mer hållbart än som du säger "svälta två dagar" i veckan. Risken är ju överhängande att du kommer äta mer än vanligt övriga 5 dagar och fortsätta "svulla" om inte tänket och inställningen ändras.
 
5:2 innebär ju inte "bara" att "svälta" två dagar i veckan. De andra veckodagarna försöker jag hålla mig under 1200 kalorier men tillåter utsvävningar på helgerna. Ett glas vin eller två, kanske en fika..... Man lär sig ganska snabbt hur många kalorier det kostar att trycka in en chokladkaka. Om jag är sugen så gör jag det (trycker in chokladkakan) men jag tänker efter före om jag verkligen är sugen. Ibland inser jag att jag inte är sugen, ibland äter jag chokladen men förmodligen äter jag inte hela.

Det är ändå ganska lätt att lägga till mycket grönsaker till sin kost, och plocka bort gräddiga såser; man behöver inte svulla för att bli mätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 124
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 518
Senast: verser
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp