16-åring dömd för misshandel efter bråk om hästskötsel

Skolan har ett stort ansvar här. Var finns de i den här situationen? Har de varit blinda för vad som pågått?
Jag försvarar inte skolan, men att upptäcka mobbing kan vara ytterst svårt. Det sker oftast när ingen vuxen är närvarande och utövas ofta väldigt subtilt. Det krävs att det finns erfarna lärare som är professionella och har förmågan att vara vänliga och tillmötesgående men som också kan se igenom vilka elever som tar plats på bekostnad av andra.
 
Syndabockar?
Mobbing är något som skall förebyggas och ageras mot direkt där det kommer fram. Skolan har skyldigheter och det finns även lagkrav. De skall vara proffesionella när det gäller den här sortens problem och går inte utan ansvar. Deras del i den här situationen skall definitivt uppmärksammas...
 
Syndabockar?
Mobbing är något som skall förebyggas och ageras mot direkt där det kommer fram. Skolan har skyldigheter och det finns även lagkrav. De skall vara proffesionella när det gäller den här sortens problem och går inte utan ansvar. Deras del i den här situationen skall definitivt uppmärksammas...
På vilket vis har detta något att göra med att gissa vem som är mest skyldig och peka ut denne som skyldig?

Det är det jag kommenterat, inte har jag menat att man inte ska tag i problemet från skolans håll som du insinuerar.
 
På vilket vis har detta något att göra med att gissa vem som är mest skyldig och peka ut denne som skyldig?

Det är det jag kommenterat, inte har jag menat att man inte ska tag i problemet från skolans håll som du insinuerar.

Lobelia, du skrev faktiskt att det var "dumt att peka ut syndabockar". Skolan har faktiskt ett ansvar här och är just en syndabock om de inte sett problemet. Därför är det särskilt intressant att deras roll i den här situationen framkommer. Och det är flera frågor som kräver svar där. Som exempel varför har man inte sett problemet, vad har man gjort för att åtgärda det och inte minst vad gör man för att det inte skall hända igen. Besvaras inte de frågorna så undkommer ansvariga på skolan sitt ansvar och berörda lagkrav.
 
Lobelia, du skrev faktiskt att det var "dumt att peka ut syndabockar". Skolan har faktiskt ett ansvar här och är just en syndabock om de inte sett problemet. Därför är det särskilt intressant att deras roll i den här situationen framkommer. Och det är flera frågor som kräver svar där. Som exempel varför har man inte sett problemet, vad har man gjort för att åtgärda det och inte minst vad gör man för att det inte skall hända igen. Besvaras inte de frågorna så undkommer ansvariga på skolan sitt ansvar och berörda lagkrav.
Men vad i hela fridens namn har att inte peka ut syndabockar i sociala medier att göra med om man vill att att skolan ska ta tag i situationen eller inte? Det är inget jag nämnt i inlägget i någon riktning.

Hur får du det till att jag vill att man inte ska reda ut det? Om inte annat så borde du inse hur jag menar när jag förtydligar det och inte insistera på att du vet bättre än jag vad jag menar.
 
Men vad i hela fridens namn har att inte peka ut syndabockar i sociala medier att göra med om man vill att att skolan ska ta tag i situationen eller inte? Det är inget jag nämnt i inlägget i någon riktning.

Hur får du det till att jag vill att man inte ska reda ut det? Om inte annat så borde du inse hur jag menar när jag förtydligar det och inte insistera på att du vet bättre än jag vad jag menar.

Problemet är att rätt få i de här situationerna tar det förväntade ansvaret. Först när frågorna ställs i sociala medier börjar det hända saker.

Det bara att jämföra med svenska Ridsportförbundets attityd under väldigt många år rörande arbetsmiljöbristerna och de sexuella övergreppen inom hästnäringen. Mobbing är ett arbetsmiljöproblem...
 
Varför i hela friden skriver Ridsport om det där? Om de blivit ovänner om en hunds skötsel hade Ridsport struntat i det, likadant om de blivit ovänner om en smitit före i matkön eller om de blivit ovänner om sista toapapperet på rullen. Men eftersom upprinnelsen var tjafs om en häst lägger Ridsport resurser på det. Obegripligt.
 
Problemet är att rätt få i de här situationerna tar det förväntade ansvaret. Först när frågorna ställs i sociala medier börjar det hända saker.

Det bara att jämföra med svenska Ridsportförbundets attityd under väldigt många år rörande arbetsmiljöbristerna och de sexuella övergreppen inom hästnäringen. Mobbing är ett arbetsmiljöproblem...
Okej, du tycker det är okej att peka skolungdomar i sociala medier och spekulera i vem som mobbat vem. Jag anser inte det är okej.
 
Okej, du tycker det är okej att peka skolungdomar i sociala medier och spekulera i vem som mobbat vem. Jag anser inte det är okej.

Lobelia...
VAR skrev jag något om att peka ut skolungdomar?
VAR skrev jag något om vem som mobbat vem?

Jag berörde den ansvariga ledningen på skolan vilket få om någon har gjort. Fast det är just de som har det juridiska ansvaret och är skyldiga att förebygga mobbing liksom agera när det förekommer.

Hade de haft ett föredömligt arbete mot mobbing (vilket de är skyldiga att ha) och i det haft en kultur på skolan där mobbing inte är ok så hade kanske följderna inte blivit så stora som de nu blev.
 
Varför i hela friden skriver Ridsport om det där? Om de blivit ovänner om en hunds skötsel hade Ridsport struntat i det, likadant om de blivit ovänner om en smitit före i matkön eller om de blivit ovänner om sista toapapperet på rullen. Men eftersom upprinnelsen var tjafs om en häst lägger Ridsport resurser på det. Obegripligt.

Det kan ju bero på allt tal om förebilder, policys, ledstjärnor mm från myndigheter, skolledare och förbund rörande att förebygga mobbing i stallmiljö... ...och att man därför känner ett ansvar för att uppmärksamma mobbingen när det sker och följderna av det... ... istället för att tiga, se åt ett annat håll och låtsas om att det inte förekommer.

Nu får kanske människor en tankeställare när följderna här är rätt påtagliga.
 
Det kan ju bero på allt tal om förebilder, policys, ledstjärnor mm från myndigheter, skolledare och förbund rörande att förebygga mobbing i stallmiljö... ...och att man därför känner ett ansvar för att uppmärksamma mobbingen när det sker och följderna av det... ... istället för att tiga, se åt ett annat håll och låtsas om att det inte förekommer.

Nu får kanske människor en tankeställare när följderna här är rätt påtagliga.
Det vore ett jättebra reportageuppslag för Ridsport. Men det de skrivit är ju en ytterst summarisk artikel som inte handlar om mobbing, utan om tjejer som blivit ovänner i skolan om något som råkar vara hästskötsel.
 
Det vore ett jättebra reportageuppslag för Ridsport. Men det de skrivit är ju en ytterst summarisk artikel som inte handlar om mobbing, utan om tjejer som blivit ovänner i skolan om något som råkar vara hästskötsel.

Men det har skrivits om det inte bara i berörd artikel och nu var omständigheterna sådana att det skedde på en skola och en arbetsplats samt att det fick följder.

Något som gjorde att situationen blev än mer allvarlig eftersom det handlar om ett större ansvarstagande i sammanhanget. Fler människor hade här ett ansvar än de två direkt berörda tjejerna.

Det har skrivits så ofta genom åren om hur stallmiljön är fostrade och lär människor ta ansvar. Den här situationen liksom larmen om bristerna i arbetsmiljön och de sexuella övergreppen pekar på något helt annat än en god fostrande miljö och ansvarstagande i stallen.

Mobbing och våld är aldrig acceptabelt. Ändå förekommer det i hög grad. Alla som varit i en stallmiljön har sett det. Men många har tyvärr sett åt något annat håll och inte erkänt att det förekommer...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ung man i Kalmar län har dömts till 1,5 års fängelse och skadestånd för grov misshandel av en man som ägde gården där hans flickvän...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ST) Tre 16-åringar från Nordanstig dömdes på onsdagen för diverse brott...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: Yrja
·
S
  • Låst
Övr. Barn Min kompis har haft en hel del problem med sin 15-åriga dotter. Hon skolkar jättemycket, bråkar och slåss, gör precis som hon vill...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp