16-åring dömd för misshandel efter bråk om hästskötsel

Lobelia...
VAR skrev jag något om att peka ut skolungdomar?
VAR skrev jag något om vem som mobbat vem?
Du det var just att hänga ut skolungdomar och diskutera vem som mobbade vem jag protesterade mot och som du tyckte var så fel i inlägget du började kritisera. Det var det enda jag skrev om där om jag minns rätt.

Om du nu tycker det är fel varför kritiserar du mig för jag vill stoppa det?
 
Men det har skrivits om det inte bara i berörd artikel och nu var omständigheterna sådana att det skedde på en skola och en arbetsplats samt att det fick följder.

Något som gjorde att situationen blev än mer allvarlig eftersom det handlar om ett större ansvarstagande i sammanhanget. Fler människor hade här ett ansvar än de två direkt berörda tjejerna.

Det har skrivits så ofta genom åren om hur stallmiljön är fostrade och lär människor ta ansvar. Den här situationen liksom larmen om bristerna i arbetsmiljön och de sexuella övergreppen pekar på något helt annat än en god fostrande miljö och ansvarstagande i stallen.

Mobbing och våld är aldrig acceptabelt. Ändå förekommer det i hög grad. Alla som varit i en stallmiljön har sett det. Men många har tyvärr sett åt något annat håll och inte erkänt att det förekommer...
Jag skriver om den artikel som tråden handlar om. Om Ridsport skrivit en tidigare artikel där hästanknytning och mobbning framgick borde de ha länkat till den.
 
Du det var just att hänga ut skolungdomar och diskutera vem som mobbade vem jag protesterade mot och som du tyckte var så fel i inlägget du började kritisera. Det var det enda jag skrev om där om jag minns rätt.

Om du nu tycker det är fel varför kritiserar du mig för jag vill stoppa det?

Då kanske du skulle gå tillbaka till inlägg 5 i den här tråden som jag skrev och där berörde skolans ansvar. Och som du besvarade. Jag har aldrig berört frågan om vem som mobbar vem utan enbart berört och efterlyst skolans ansvarstagande...
 
Önskar att dom inte tog sån hänsyn till åldern alltid, det där verkar vara någon med stora problem. Hoppas den får mera hjälp för annars lär livet bli jobbigt.
 
Jag tycker att man skall vara försiktig i sådana uttalanden. Djur väcker mkt känslor och ibland rinner det över. Det verkar som det i detta fallet gick överstyr men att hävda att ngn behöver psykolog är väl att ta i.
Djur har väckt otroligt mycket känslor hos mig, sett många jag ansett inte tagit hand som dom ska men aldrig att jag skulle slå ner någon för det. Gränser existerar liksom, gör dom inte det behöver man hjälp.
 
Då kanske du skulle gå tillbaka till inlägg 5 i den här tråden som jag skrev och där berörde skolans ansvar. Och som du besvarade. Jag har aldrig berört frågan om vem som mobbar vem utan enbart berört och efterlyst skolans ansvarstagande...


Det jag kommenterat kring och försökt påtala är, det är alltså inlägg 4 som ligger till grunden för denna diskussion.

En som säger sig vara ägaren av hästen har skrivit i en diskussion på FB att det var en mobbingsituation.

Och då menar jag att man inte ska börja hänga ut skolungdomar och försöka utröna vem som var skyldig i sociala medier och du går på som en ångvält som jag inte vill att situationen ska anmälas, utredas osv. Jag försöker förklara i olika ordalag att det är uthängningen det rör sig om men du fortsätter att agera som om du inte läst mitt budskap alls och jag vill förtiga situationen.

Först när jag påtalar effekten av dina invändningar mot vad jag skriver, att du de facto protestera mot att jag inte vill hänga ut ungdom på social medier tar det skruv. Du vill givetvis inte det, men har inte alls sett vad jag verkligen skrivit och avser trots förklaringar, i din iver att föra arbetsmiljöproblem i hästvärlden på kartan. Jag har sett att du brinner för det, men mitt inlägg var enbart relaterad till att diskutera identifierbara personer på internet. Här vet troligen alla på skolan vilka det rör sig om, och en hel del andra. Då tycker jag det är onödigt att diskutera (rykten om) vem som mobbar vem om någon här på buke.
 
Det jag kommenterat kring och försökt påtala är, det är alltså inlägg 4 som ligger till grunden för denna diskussion.



Och då menar jag att man inte ska börja hänga ut skolungdomar och försöka utröna vem som var skyldig i sociala medier och du går på som en ångvält som jag inte vill att situationen ska anmälas, utredas osv. Jag försöker förklara i olika ordalag att det är uthängningen det rör sig om men du fortsätter att agera som om du inte läst mitt budskap alls och jag vill förtiga situationen.

Först när jag påtalar effekten av dina invändningar mot vad jag skriver, att du de facto protestera mot att jag inte vill hänga ut ungdom på social medier tar det skruv. Du vill givetvis inte det, men har inte alls sett vad jag verkligen skrivit och avser trots förklaringar, i din iver att föra arbetsmiljöproblem i hästvärlden på kartan. Jag har sett att du brinner för det, men mitt inlägg var enbart relaterad till att diskutera identifierbara personer på internet. Här vet troligen alla på skolan vilka det rör sig om, och en hel del andra. Då tycker jag det är onödigt att diskutera (rykten om) vem som mobbar vem om någon här på buke.

Lobelia,
Och du har gått på i ditt spår utan ens försöka förstå, relatera till eller reflektera över vad jag skrev.

Och fortfarande har du inte en enda gång gått på dem som har haft det huvudsakliga ansvaret och som består av myndiga och vuxna människor. Den skolledning som de facto är ansvarig för vad som händer och sker på skolan. Oavsett om det handlar om mobbing och våld eller kombinationen av båda.

Det handlar om två 16-åringar. Var fanns den vuxna och myndiga närvaron som skall finnas där och se och höra de begynnande tecknen?
 
Lobelia,
Du kanske skulle besvarat inlägg #4 då istället för mitt inlägg (#5) rörande skolledningen ansvar?
 
Lobelia,
Och du har gått på i ditt spår utan ens försöka förstå, relatera till eller reflektera över vad jag skrev.

Och fortfarande har du inte en enda gång gått på dem som har haft det huvudsakliga ansvaret och som består av myndiga och vuxna människor. Den skolledning som de facto är ansvarig för vad som händer och sker på skolan. Oavsett om det handlar om mobbing och våld eller kombinationen av båda.

Det handlar om två 16-åringar. Var fanns den vuxna och myndiga närvaron som skall finnas där och se och höra de begynnande tecknen?
Men du, jag påtalade att jag inte vill att man hänger ut ungdomar, inget annat.

Du tar det som utgångspunkt för att kritisera mig för det jag inte diskuterat och det du hittat på att jag skrivit. Jag är inte intresserad av att diskutera det med de premisserna. Du får hitta någon anna att diskutera med.
 
De har skrivit många artiklar om det genom åren liksom många andra. Det är inget okänt tyvärr...
Men om de inte tidigare skrivit om det här fallet så finns det inget i artikeln som säger att det handlar om mobbning, ingenting handlar om brister i arbetsmiljö. En tjej är dömd för misshandel och det började uppenbarligen med ett gräl i skolan om hästskötsel. Något annat står där inte och du kan inte läsa in en massa om mobbing i stallmiljö i artikeln.
 
Men du, jag påtalade att jag inte vill att man hänger ut ungdomar, inget annat.

Du tar det som utgångspunkt för att kritisera mig för det jag inte diskuterat och det du hittat på att jag skrivit. Jag är inte intresserad av att diskutera det med de premisserna. Du får hitta någon anna att diskutera med.

Och jag undrar åter var jag skulle skrivit något om ungdomarna? Jag anser att det är skolledningen som har ett stort ansvar här.
 
Men om de inte tidigare skrivit om det här fallet så finns det inget i artikeln som säger att det handlar om mobbning, ingenting handlar om brister i arbetsmiljö. En tjej är dömd för misshandel och det började uppenbarligen med ett gräl i skolan om hästskötsel. Något annat står där inte och du kan inte läsa in en massa om mobbing i stallmiljö i artikeln.

Misshandel och mobbing är arbetsmiljöproblem. Det berörs bland annat när det gäller brister i den psykosociala arbetsmiljön som uppmärksammats mycket de senare åren. Så mycket att det finns en föreskrift numera som gäller med stöd av arbetsmiljölagen. Här kommer arbetsgivarens (skolledningens) ansvar in liksom skyddsombudets roll.

Det handlar om att se det i ett betydligt bredare perspektiv än vad som enbart framgår i en artikel...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ung man i Kalmar län har dömts till 1,5 års fängelse och skadestånd för grov misshandel av en man som ägde gården där hans flickvän...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ST) Tre 16-åringar från Nordanstig dömdes på onsdagen för diverse brott...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 119
Senast: Yrja
·
S
  • Låst
Övr. Barn Min kompis har haft en hel del problem med sin 15-åriga dotter. Hon skolkar jättemycket, bråkar och slåss, gör precis som hon vill...
Svar
12
· Visningar
1 209
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp