17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

nice and happy

Trådstartare
Min fina pojke på 17år var igår inne på kliniken & fick konstaterat att han har hov & kotleds inflammation :cry:

För ca 3 veckor sedan blev han halt vänster fram & gallig. Veterinären rådde mig att vila en vecka & se hur han såg ut då. Misstänkte vrickning.
Veckan gick & han vart ohalt, han fick vila en vecka till. 2 Veckan ännu ohalt så började skritta igång han. Han blev gallig & halt igen.

Kliniken besök direkt. Han visade hältan på vänster fram på böjt spår.
Hälte utredning, det satte i höger fram i hov & kotleden. Röntgen visade inget. El ja han hade hovbrostförbening vänster fram men va så lite & inget som skulle störa han sade veterinären.

Sprutade han med tuppkam & skall äta metacam i 7 dagar. Skall stå på liten hage (fast kunde gå med dom andra i hagen sade han men har han i liten hage, känns bättre) & fick ett skritt program. Återbesök om 3 veckor.

Har läst att det ofta uppkommer om hästen har annat som stör dom i kroppen. Han är röntgad i ryggen för ca 2,5år sedan då han hade rygg problem, röntgen visade inget. Några dagar efter att han visade hälta var en et ute & hittade låsningar i ländryggen, bäcken, mest i korset höger bak.
Kan det va därför han fått inflammationen i höger fram då? (Glömde fråga vet)

Et & veterinären tyckte att han va fräsch & fin för att va 17år.
Han har aldrig haft några större skador.
Är sjukt orolig när man läser trådar här inne att vissa inte kommer tillbaka:(
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Ja,min hade en kraftig låsning i Si-leden (bäcken) och hon var halt på båda bak samt knäledsinflmmation fram! Så absolut :) Vid låsning vill dom ju inte lägga tyngd på bakdelen och på så sätt överbelastar fram!

Kunde ET/kiro rätta till låsningen? På min kunde ha göra det och dagarna efter skulle hon skrittas förhand/vila och sen skulle jag börja rehabiliteringen genom mkt stärkande övningar för att få muskler bak igen, t.ex enkel skänkelvikning över vägen och tillbaks, lättare klättring, mkt bommar och så småningom hoppning. Över stock och sten, det har hjälpt min otroligt mkt och är idag väldigt välsmusklad och bra aktivitet bak.

Dock så innan vi kontaktade ET behandlades hon givetvis och blev ohalt hos vet, men för att inte riskera återfall så måste man ju behandla huvudorsaken såklart.. :)
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Låg hälta_ kolla alltid skoning. Se till att inte tåaxeln är bruten bakåt(för lång tå)-
Börja där.
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Åh vad skönt att din häst blev bra :)
Hur många gånger fick du behandla din häst för knäledsinflammationen?
Hur lång tid tog det tills ni var tillbaka fullt igen?

Et tyckte att han svarade bra på behandlingen & sade att han släppte väldigt bra på låsningarna men att hon ville titta på han om några månader igen. (Så får ta henne på han igen när han blir frisk)
Sen tyckte hon att jag skulle ha massör regelbundet på han & gav massa med tips på rid övningar som vi skulle träna upp hans muskler på (typ samma som dina tips) Så typiskt att detta kom så att vi inte kan träna upp hans muskler rätt sida.
Men då hoppas jag att låsningarna var boven i det hela!


Det gör ont i hjärtat när jag är vid han! Han är en äkta tränings narkoman så kommer bli tuffa 3 veckor :(
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Ok tack.
Jag tycker inte att hovarna är för långa i tårna (Fast jag är ju inge proffs på hovar)
El han kan ju kanske behövas ändras i skoningen ändå, kan prata med en annan hovslagare & se vad han tycker...
Skickar med en bild så man ser hovarna lite iaf :)
f5320111030513837.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

På tisdag är det återbesök. Super nervös!!
Han har varit otroligt lugn & positiv dom här veckorna, vilket varit så skönt

Funderat & funderat...
Han har lite tendens till bockhov höger fram (hovslagaren har sagt att han är trång i trakten men att det inte farligt)
Men började söka lite på bockhov & som jag förstår det så när äldre häst har det så kan det va något som inte står rätt till (att han inte belastar det benet lika mycket)
Han hade ganska mycket låsningar höger bak, som var gammalt. Kan det vara så att låsningarna har begränast hans rörelse höger fram att hans hov blivit som den blivit?

Sen har det gått så långt att han till slut fick hov & kotledsinflammation.
Förrvirrad av mitt eget tänkande :)

Skall självklart fråga veterinären på tisdag.

Hovslagaren skodde han med flappsulor sist. Se bilden så ser ni att höger hov är lite mindre.
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Min häst var 15 när han fick knäleds inflammation.
Fick ett igångsättnings schema av vet. Tyvärr var det alldeles för snabb igångsättning, så det blev en kortisonspruta igen och vila i 6 månader.
Vet. tyckte man skulle ta bort honom om han inte blev fräsch efter 1:a behandlingen. Han var ju så gammal?
Jag valde mitt eget alternativ med lång vila och långsam igångsättning
Han blev fullt frisk efter detta.
 
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Antar att det är olika igångsättningar beroende på vad dom behandlats med osv? Är det snabbare igångsättning efter tuppkam?

Var på återbesök på kliniken i tis & han böjdes visade dock 1grad på bägge fram. Men det avtog efter 2 steg. Var liksidigt på bägge fram. Veterinären tyckte att han va bra & att 1 grad är inget på en 17årig häst.
Sen på volt så vart han väldigt stum, veterinären sade att det var flap sulorna som gjorde han för stum. Han kunde inte vrida på hoven utan det var tvär stopp.
(Så bytte till vanliga skor igen) Skall kolla han på volt om en vecka igen att han inte är stum längre (annars får jag ringa vet igen)

Men blev lite fundersam på hans igångsättning & tänkte se vad ni tycker.
Nu tyckte han att jag skulle skritta ut i skogen (valfri form) en vecka & redan i vecka 2 skulle jag lägga in lite trav ca 100m trav sen skritta sen 100m trav på andra sitt benet.
Vecka 2 tyckte han att jag skulle va på banan en liten sväng & rida igenom han i lite skolor i skritt.
Vecka 3 lägga in galopp med korta sträckor & öka & där börja jobba i trav på banan, inte nöta på en volt utan lite varierande arbete (vilket jag alltid brukar göra, variera alltså :) )
Sen öka på varje vecka.
På 7e veckan skulle vi vara tillbaka helt där vi slöt innan han blev dålig.

Hur tycker ni detta lät?
Läst mycket att det är ridning endast rakt fram i flera månader? Sen endast skritt 2-3veckor?
Därför jag blev fundersam om det är snabbare igångsättning med tuppkam än cortison? El var det bara veterinären som va väldigt snabb? Vill inte gå för fort fram.
Han blev sprutad med tuppkam i hov & kotleden hf. Åt metacam 7dagar.
I samma veva som han blev dålig så hade vi ute en ET på han & han hade massa låsningar höger bak.
veterinären trodde att det kan va varit orsaken till inflammationen. Fast inget är ju säkert...
 
Senast ändrad:
Sv: 17årig med Hov & kotleds inflammation (Lång)

Hur många veckor har han varit skadad? Jag hade försökt med minst samma antal veckor igångsättning, precis som du säger- längre skritt period. Du får igen det längre fram förhoppningsvis.
Men låsningen bak, är den åtgärdad? Den måste fixas först, annars avlastar han fel då du skrittar.
Lycka till! (ska själv sätta igång en foderhäst MKT öångsamt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 422
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp