18 månaders hingst med ston?

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej på er!

Om två veckor tar jag hem min SWB-hingst av årsmodell 2011. Han har gått på hingstbete över sommaren. Han är en snäll och trevlig kille som inte visar hingstighet än.

Hemma har jag bara hans mor (20 år) och ett femårigt SWB-sto.

Vad tror ni, bör jag boka veterinären så att han kastereras i princip när han kliver av transporten eller vågar jag vänta och se?
Om det hade varit möjligt hade han ju gärna fått vara hingst ett tag till för att få lite karaktär och maffighet.

Jag har inte möjlighet att ha dem åtskilda, de kommer att gå i samma lösdrift.

MVH Lilo Wonder
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Jag tror inte de kan gå ihop utan att det blir föl nästa höst, enda gången jag har sett att det fungerat är när man haft en hingstig valack i hagen som hållt lillkillen kort. Annars kommer de snart på hur man gör, även om det inte är perfekt årstid för det.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Släpp inte ihop dom. Och karaktär och maffighet handlar inte om när de blir kastrerade...
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Även om han inte visar hingstighet tillsammans med andra unghingstar är han könsmogen, och det kommer både han och stona snabbt på om du släpper ihop dem.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

kastrera, annars är risken stor att du kommer få två små föl nästa år.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Kastrera redan innan du tar hem honom om de inte kan gå åtskilda. Efter kastrering kan det fortfarande finnas risk för befruktning några veckor om jag förstått det rätt.

Släpp INTE ihop dem om du inte vill ha båda damerna dräktiga...
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Hej på er!

Om två veckor tar jag hem min SWB-hingst av årsmodell 2011. Han har gått på hingstbete över sommaren. Han är en snäll och trevlig kille som inte visar hingstighet än.

Hemma har jag bara hans mor (20 år) och ett femårigt SWB-sto.

Vad tror ni, bör jag boka veterinären så att han kastereras i princip när han kliver av transporten eller vågar jag vänta och se?
Om det hade varit möjligt hade han ju gärna fått vara hingst ett tag till för att få lite karaktär och maffighet.

Jag har inte möjlighet att ha dem åtskilda, de kommer att gå i samma lösdrift.

MVH Lilo Wonder


Min häst kan ha kommit till på det viset.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Att släppa ihop dem är som att be om föl nästa år.

Efter kastration kan det finnas spermier kvar i sädesledaren upp till en månad efter så det hjälper inte heller att kastrera honom när han kliver av släpet. Det skulle ha gjorts en månad innan han hämtas hem.

Att han inte kan göra ett sto dräktigt betyder inte att han inte kommer att försöka klättra på stona med skador på alla hästar som följd.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Har en köpt som är född i november, gissa hur han "gjordes"?
-Stoet är inte brunstigt och killarna är ju bara 1,5 år så dom kan inte...
Nähä! Inte? Vi vet inte ens VILKEN av killarna som är far där!

Kastrera minst 2 veckor innan du släpper ihop! Det är den rekommenderade tiden från min veterinär i alla fall!
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Synd bara att folk som tillverkar hästar på det sättet uppenbarligen alltid får dom sålda. :grin:
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

För att inte tala om skaderisken..
En kåt hingst kan gå stona på nerverna, vet själv ett hingsföl i samma ålder som försökte betäcka i tid och otid som tillslut fick en sån smäll på benet att det gick av..
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Min 1,5 års hingst kastrerade jag förra veckan och enligt vet. så kan man släppa ihop dem efter 3 v, och jag har hört att det kan finnas spermier i sädesledaren som är befruktningsdugliga i allafall 2 v efter kastr, så jag väntar nog 1 mån innan jag släpper ihop dem.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Jag kastrerade min vid 16 månaders ålder. Han är både maffig och har karaktär. Han fick gå kvar med shettishingsten i 3 veckor innan jag släppte ihop honom med mitt sto (shettisen skulle åka hem).
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

*kl*

Jag lånar tråden lite och hoppas att det är okej.

Vi har ett sto med hingstföl som är tre månader som går ihop med övriga ston i hagen just nu. Hur länge kan han gå kvar i den hagen innan det är risk för att man får föl man inte vill ha?
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Tack allihop! Jag ringer damen som står för lösdriften bums och försöker få honom kastrerad snarast!
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

*kl*

Jag lånar tråden lite och hoppas att det är okej.

Vi har ett sto med hingstföl som är tre månader som går ihop med övriga ston i hagen just nu. Hur länge kan han gå kvar i den hagen innan det är risk för att man får föl man inte vill ha?
Könsmognaden är ju individuell men från ca åtta månaders ålder finns risken att han kan betäcka och få dräktigt.
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Att släppa ihop dem är som att be om föl nästa år.

Efter kastration kan det finnas spermier kvar i sädesledaren upp till en månad efter så det hjälper inte heller att kastrera honom när han kliver av släpet. Det skulle ha gjorts en månad innan han hämtas hem.

Att han inte kan göra ett sto dräktigt betyder inte att han inte kommer att försöka klättra på stona med skador på alla hästar som följd.

Eller att stona spöar skiten ur han....:crazy:
 
Sv: 18 månaders hingst med ston?

Könsmognaden är ju individuell men från ca åtta månaders ålder finns risken att han kan betäcka och få dräktigt.

Jag har en fjordhingst, nu 2½ år, som gick med ston förra vintern. När han var åtta månader, började han visa intresse av att betäcka ett av stona. Var knappast könsmogen men fick omedelbart byta hage och gå med grabbarna.
Stoet blev inte dräktigt, och han har inte visat sig hingstig än så länge.

Men som sagt, separera!!
Eller i TS situation: släpp inte ihop!!
 

Liknande trådar

Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Hijabis i stallet!
  • Pivo
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp