19 årig varmblod rund i magen

Danielle

Trådstartare
Skulle vilja ha massa förslag på hur man minska rundheten på hästens mage:p, har läst att all "hull" hamnar i deras mage än uppe vid ryggen när det gäller gamla hästar:confused:
 
Det där är en sanning med modifikation. Hullet sätter ju sig inte mer på ryggen på yngre hästar. Det som det handlar om är att äldre hästar har svårare att sätta muskler, så de upplevs ofta därmed som mer svankiga och bukiga. Så, precis som med en yngre häst så handlar det om rätt foder så att hästen är lagom i hull samt rätt träning så att den stärker sin muskulatur, både i rygg och mage förstås.
 
Skulle vilja ha massa förslag på hur man minska rundheten på hästens mage:p, har läst att all "hull" hamnar i deras mage än uppe vid ryggen när det gäller gamla hästar:confused:
Det kan vara så att proteinbehovet ökar något när hästarna blir äldre. Fast 19 år ju inte direkt någon hög ålder på en häst.
Precis som ovanstående nämnde handlar det troligen mest om att hitta rätt foder.
Har du analys på grovfodret, så du vet att det täcker hästens behov? Om inte, börja där...
 
Säger också protein. Min 19åriga dam hade stor buk när jag köpte henne, hoppades nästan hon var dräktig med så bra stam :angel:.
Fick i henne lite mer protein och det försvann, inte helt men mycket.
 
Skulle vilja ha massa förslag på hur man minska rundheten på hästens mage:p, har läst att all "hull" hamnar i deras mage än uppe vid ryggen när det gäller gamla hästar:confused:
Rent dravel, en häst som ser ut på det viset har inte rätt foderstat. Äldre hästar får ett ökat behov av vitaminer, mineral och protein, precis som den växande hästen har.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 150
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp