2,5-åring som fryser fast

Antiqua

Trådstartare
..som inte vill gå över diken, nedsänkningar?
Min kille går snällt som en liten hund på våra skogspromenader, följer röstkommandon som halt, fram o backa med bravur:-) Funkar med lätt tryck och eftergift. UTOM när det gäller att gå över små diken eller nedsänkningar. Då blir det tvärnit. I övrigt följer han mig och vi har inga problem i hanteringen, han är otroligt cool, lyhörd och vill alltid göra rätt:)
Har aldrig någonsin bestraffat honom, utan när han var riktigt liten har jag "nonchat" hans "dumheter" men berömt massor när han gjort rätt!

Men när vi kommer till diken/nedsänkningar blir det som sagt tvärnit. Spelar ingen roll om vi har en annan häst med som "visar vägen", han vill inte. Jag kan rucka honom ett steg åt varje håll, thats it, han står som en envis liten herre och pja..vi kommer ingen vart. Hur gör jag? Jag vill att allt ska bli rätt i hans erfarenheter och vill inte bråka. Vet ej om det är "trots" eller om han tycker det otäckt fast han inte visar det mer än att "men jag står bra här". De gånger han tänkt framåt om än lite så har jag berömt massor.
Jag vill inte ha tips som "använd stigbett", "piskan på" osv, utan jag vill att min grabb ska kliva på för att han VILL, och bli lite stolt när han klarar det;)

Tips någon?

:)
 
Senast ändrad:
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Jag skulle nog inte göra så stor grej av det faktiskt. Gör det inte till ett problem hanterings mässigt när det inte behöver vara det.

tolkar det som att hästen inte är inriden utan att du promenerar med den?

fortsätt promenera med den, det är ju jättebra att du miljötränar den i skog och mark, det tjänar du på massor, alltför många som inte tar sig den tiden med sina unghästar nuförtiden.

skulle personligen som sagt, undvika diken och skit just nu, alternativt gå ut helt förutsättningslöst och låt den stå och glo i diket och undersöka det, gå hem sen. en vacker dag sen kliver den över.

om inte, så kommer det ge sig när den sen är lite mera värdsvan och kanske även riden lite.

skulle aldrig tolka det som vare sig olydnad eller dumhet, den är helt enkelt osäker.
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Tack så mycket!
Nej han är inte inriden, vi prommenerar för hand och han älskar verkligen att gå i skogen och undersöka allt:).
Han kan tveka ibland på småsaker, typ ett träd som ligger vält, men undersöker nyfiket och knatar på;) Jag vill verkligen att han ska utvecklas till en trygg individ och inte tvinga honom till saker, och det låter väldigt vettigt när jag läser vad du skriver att det kommer när han blir mer världsvan, då kliver han över med ett smile;)

Har funderat mkt på vad jag ska ställa för krav på honom osv, din inställning låter sund så jag kommer nog hålla mig till den. Vi utforskar annat hädanefter, inte diken på ett tag:)
Dom har hundträning på fältet mellan stallet och betet och där vi måste passera ibland vid tex veterinärbesök ,och där det finns massa gula "indiantält" uppställda, träställningar som ligger på marken, petflaskor som hänger i snören på en gungställning och fladdrar osv.. och det tyckte han nu gång nr 2 vi passerade att "äsch, det där är väl inget":love:. Vill verkligen att han ska fortsätta ha den inställningen.

Vi tar det i hans takt, tack så mkt för input:bow:
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Tja, om du vill kan du ju ta ett långt rep, hitta ett lagom oansenligt dike, kliv över själv och sätt dig på andra sidan, ta med en bok och en macka och se om han kommer tillslut :idea:

Man kan kanske också tänka sig att promenera längs diken och liksom skråa ner i dem, och se vad han säger om det.

Hur reagerar annars för "skumma" underlag som typ mörka fläckar på marken, svarta vattenpölar osv?
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Grödinge förresten? Du känner inte till någon schysst lösdrift i närheten? :angel:
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Tja, om du vill kan du ju ta ett långt rep, hitta ett lagom oansenligt dike, kliv över själv och sätt dig på andra sidan, ta med en bok och en macka och se om han kommer tillslut :idea:

Man kan kanske också tänka sig att promenera längs diken och liksom skråa ner i dem, och se vad han säger om det.

Hur reagerar annars för "skumma" underlag som typ mörka fläckar på marken, svarta vattenpölar osv?

Jag provade det där med att sätta mig på andra sidan diket. Jag väntade och vämntade och väntade.. Totalt stod vi 40 minuter, han hade inga planer alls på att gå över oavsett vilken sida jag befann mig på;) Alltså han nitar ungefär 2 meter ifrån diket, går inte att rucka honom en mm framåt.
Mörka fläckar på marken, vattenpölar osv bryr han sig inte alls om, han är orädd och cool gällande det mesta. Det är just diken han inte gillar/är osäker på.
 
Senast ändrad:
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Grödinge förresten? Du känner inte till någon schysst lösdrift i närheten? :angel:

Nej tyvärr inte. För ett par år sedan hade jag själv lösdrift, men har den inte kvar. Men jag har en box ledig :angel:

Lösdriften som jag hyrde ligger i anslutning till mitt stall och den är iofs tom nu och hyrs ut.. Om du vill ha en egen?:idea:
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Tycker det låter som ni har en himla bra relation du och hästen, och har roligt tillsammans. STOR eloge till dig som promenerar och tänker långsiktigt med en oinriden unghäst, ang. miljö träning. det är inte lika vanligt nuförtiden som för15-20 år sen, att folk spenderar sån tid på sina unghästar inför inridning och vidare utbildning. :bow:

tycker du verkar ha en mkt sund attityd till din häst och er bana. så jag vidhåller att problemet inte är ett så stort problem och att det kommer lösa sig. den där agility banan låter utmärkt att miljö träna runt : )

Lycka till! :)
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Tack så mycket, vad roligt att höra:bow:

Ja vi har en bra relation, och vi har känt varandra sedan har var några sekunder gammal:love: Jag tycker det är viktigt att ta det i hans takt utefter hur han mognar osv, jag har inget bråttom med honom. Vill att han ska fortsätta vara den trygga individ han alltid har varit:-) Mycket kan man träna gratis i hagen också. Han kommer alltid lunkande till grinden vid betet när han ser min bil komma:love:, och följer sedan efter mig hack i häl och ska kolla vad jag gör när jag fyller vatten, kollar att alla trådar är hela osv. Perfekta tillfällen att öva lite röstkommandon som halt och framåt:) HAn är jätteduktig på det fastän han är helt lös.

Tror som du säger att det är en osäkerhetsgrej det där med diken, en vacker dag knatar han över. Han är ändå självsäker när vi är ute och går, han ska alltid gå först! Är nog rätt bra för hans självförtroende att han vågar utforska saker och tycka att "äsch det var väl inget" före sitt sällskap som går bakom. Brukar ha med en äldre trygg häst om vi ska gå längre skogspromenader ifall att han skulle bli skraj för nåt. ;)

Ja, agilitybanan är perfekt miljöträning, även för de äldre hästarna!:D
 
Senast ändrad:
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Råkade ut för samma sak med mitt sto, som jag promenerade när hon var unghäst.
Enda vägen för mig, var att komma över "rännan" med vatten som låg i vår väg, annars hade jag varit tvungen att gå tillbaka hela vägen vilket var VÄLDIGT långt...

Så jag ställde mig helt sonika å bara väntade på andra sidan, utan att göra någon affär av det.
Det tog inte 40 min, men däremot 2 timmar :(
Ingen macka o ingen bok, blodsockernivån var låååg, kan jag säga...

Men efter det så har det inte varit NÅGOT som helst problem,.
Hon var lika din, stannade en par meter ifrån och SKULLE bara inte gå över.
Inte rädd, inte stressad eller nåt.

Tycker du ska testa det, annars måste du hela tiden välja "rätt" vägar när du går dina promenader, och blir så begränsad i vart du kan gå....

Men ta en dag när DU verkligen har tid, och räkna med några timmar :)
Lovar att hästen växer o blir stolt när han väl är över :)
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Min vägrade att gå ut på stubbåkrar i den åldern, han fattade nog inte va det var för nåt! Det löste sig när vi började rida honom i lite högre tempo (alltså långt senare, typ hösten efter), då hade han väl mognat i huvudet o hann inte fundera heller när man tog "utfarten" i trav. Kanske samma sak med diken, om de ligger så att det går att trava förståss!
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

2 timmar, kan se framför mig;) 1 2 3 1 2 3, svårt att behålla lugnet och inte bli irriterad, djuuupa andetag:D
Vi har inte så mkt diken så några begränsningar blir det inte direkt. Är ett dike om man ska ta en genväg från skogen och ut till sommarbetet, och det är alltså där han nitar. Men det diket kan vi lätt undvika:)
Jag avvaktar ett tag innan jag provar igen, kankse går vi dit och sniffar lite utan krav på att han ska över, tror nog också det kommer tids nog när han känner sig ännu mera säker på sig själv (även om han är en rätt självsäker liten herre redan):)
 
Sv: 2,5-åring som fryser fast

Samma linje som Mackan är inne på, vissa saker löser sig med tiden:). Det går att trava lite försiktigt där, risken är väl att vi isf kommer flyyyyga över (om det inte blir tvärnit;)), men med en lång lina så..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 527
Senast: cirkus
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: LuckyMe
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 516
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 698
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp