2 år och sover SÅ dåligt

Lupino

Trådstartare
Så var det det här med sömnen. Jag vet det råder väldigt delade meningar med hur man ska hantera barn som inte sover bra. Jag är vän av mjuka metoder. Kan ni ge tips här om mjuka sätt att få en 2-åring att sova bättre på natten?

Så här ser vår situation ut:
Vi varvar ner med sagor och film från ca 18, 18.50 fixar vi med blöja, tar med alla gosedjur in i dotterns rum, tar med tandborste och borstar i rummet. Läser ca 2 sagor i dotterns säng (har en dubbelmadrass på golvet), sen släcker vi ner allt utom nattlampa, lägger oss mot varandra - hon med en hand på vardera av mina kinder och somnar inom 10 minuter (senast 19.30). Jag lämnar henne så och stoppar om henne täcket.

En bra dag vaknar hon vid 22 sen, en dålig redan efter någon timme. Jag går då in på samma sätt, lägger mig ner bredvid henne med händerna på mina kinder och hon somnar om på 1 minut. Efter 22 vaknar hon tätt om jag inte sover hos henne (vilket jag alltid gör numera eftersom jag inte orkar vandra upp och ner på nätterna, vi lägger oss själva ofta vid just 22). Kan tillägga att hon sen vaknar till ett antal ggr under nätterna sen, men att det räcker för henne att känna att jag är där för att hon ska somna om.

Hon är i princip nattad på detta sätt sedan jag slutade amma när hon var 9 månader. I höstas körde jag dock med att jag höll henne i handen istället men då tog nattningarna oftast 1 timme och jag kan inte säga att jag märkte någon bättring på nattsömnen.

Jag vet att det finns teorier om att om man fått hjälp att somna kommer man sakna det när man vaknar till under natten. Men hon blir extremt upprörd om hon inte får kroppskontakt när hon ska somna...

Kan tilläggas att jag är extremt trött (väntar barn nr 2 till sommaren och har dåliga järnvärden). Samtidigt måste nog något ryck göras för jag kan inte ta hand om två barn på natten från i sommar (hon vägrar min man nattetid och jag kan inte kräva av honom att kämpa med detta då han vill köra 5-minutersmetod och jag vägrar).

Har någon varit i en liknande situation och kommit ur den?
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag har en 2-åring som numera tycker att han kan vara uppe dygnet runt :D

Men vi har aldrig legat bredvid när han ska sova utan han har haft eget rum hela tiden sen han började sova på natten. Första tiden fram tills för nån månad sen somnade han runt 20 och sov i stort sett hela natten. Nu vill han vara uppe till 22-23, men då lägger vi honom i sängen så han kan se tv:n i tv-rummet där uppe och så har han några bilar i sängen.
Han vill oxå ha tänd lampa hela natten. Sista veckan har han somnat runt 21 istället för 23 och senare..
Ibland skriker han till men somnar oftast om igen, och ibland smågråter han en stund, då väntar jag lite och antingen somnar han eller så går jag in och bäddar om honom och sitter och pratar en stund.
90 % av gångerna gråter han i sömnen och blir då arg om jag kommer in och väcker honom.
Jag pluggar hemma och har ingen tid att passa på morgonen så då funkar dessa sena kvällar för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Innebär det också att du inte kan ha henne i er säng? Vi har vår 1,8åring hos oss, han sover i egna varierande länge (somnar där) och sen hos oss.

Jag antar att du har läst Somna utan gråt? Jag har iof aldrig fått kläm på de olika tips som står där och jag tror att de till mångt och är sådant som du redan gör.

Har eg inga tips mer än att vi många som har problem med sömn. Vi har provat även hårdare metoder som Sova hela natten men det funkade inte heller - nu sen ett år tillbaka ligger vi lågt och tar det som det kommer. Jobbigt men det som funkar bäst. Går nog inte om man står själv i det och dessutom ska ha en till.

Ska också tillägga att många har provat 5minutersmetoden med gott resultat, vi har dock aldrig provat.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Hur desperat är du?

Det låter som hon har dig runt sitt lillfinger?
Börja ny taktik, har hon nattlampa? Är hon mörkrädd?

Jag skulle testa att natta-gå ut. Vänta-gå in och natta igen vid behov.
Vi nattar med "Nati nati nu är det natt nu ska vi sova" och stryker pannan och ger nattepuss och kram. I början kunde vi få gå tiotals ggr per timme.

Man får göra som med hundvalpar bestämma metod, vara konsekvent och köra samma sak tills det sitter?

5-minutersmetoden vet jag inte riktigt vad den går ut på men gör en hemmasnickrad variant som känns okej då? Viktigast är kanske konsekvens och rutiner?

Våran dotter har lagts 20-20.30 sen hon var två år, annars klev hon glatt upp kl 05 för dagen.
Har hon gosedjur eller annat som kan ersätta dina kinder?
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Hur inställd är du på att få en förändring? För är inte du beredd att ta ett ordentligt tag så är det ingen idé att börja hatta för det känner barnen på sig direkt. Jag vet inte hur många gånger vi bestämde oss för att "nu skulle minsan F somna i sin säng och sova där hela natten" Och det slutade ändå med att jag antingen låg i hans säng eller han i våran säng.
Men tillslut kände jag bara att jag orkade inte längre, karln hade nog satt ner foten betydligt tidigare. :angel: Alltså så körde vi på med nattningsrutinen, toa, pyjamas, borsta tänderna och sedan gå upp och läsa bok, stoppa om i sängen och sedan satte jag mig med ryggen mot hans säng och sjöng godnatt sånger. Det tog säkert närmare en timme första kvällen om inte mer, varje gång han försökte komma ner till mig eller försökte övertala mig att lägga mig brevid honom så svarade jag bara med "godnatt sov gott, nu ska vi sova och vara tyst" och tillslut somna han, så kämpade vi på ett par dagar och rätt snart somna han rätt så omgående. Nätterna när han ville komma till oss fick karln ta, han gick in stoppade om, sa godnatt sov gott och sjöng våra godnatt sånger, och antalet vakningar har minskat betydligt, numera sover han oftast hela nätterna, men vaknar någon gång ibland. Ibland kissnödig, ibland törstig, vi fixar det han behöver och sedan somnar han om i sin säng.
Numera har vi även gått en steg längre och sjunger bara två godnatt sånger efter att vi har släkt, sen går vi ut och sätter oss utanför vid datorn. Innan vi kom så långt så flyttade vi oss lite vart efter utåt och sjöng godnatt sånger, tills vi kunde gå ut och sjunga sånger tills han somna, och sedan bara en osv. Sakta och metodiskt har varit våran linje, med klara besked. Visst hände det att han grät i början med det var mer "arggråt" för att han inte fick som han ville än "ledsengråt", vi finns ju alltid där, även om vi inte gör exakt som han vill.
Hitta ett sätt som känns bra för er, att ta andras metoder utan att riktigt känna för dem blir sällan riktigt bra.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag måste bara få haka upp mig på ett ordval (vilken kan ha kommit till just här oc inte i verkligheten).

Nu skall VI sova.
Borde det inte vara. Nu skall DU sova.

Säger man vi så kan jag förstå om barnet tycker att man skall ligga bredvid.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag tycker det låter bra som du gör. När bebis kommer kan vi väl sova ihop alla tre? (eller fyra om sambon också sover med er, är ju skönt med avlastning kanske framförallt med bebis om det behövs bytas blöja eller så på natten).

Vi samsover här hemma. Försöker lägga ett av barnen i spjälsängen som vi har längstmed våran vanliga säng (har en spjälsäng utan långsida på).
Jag har ammat "i sömnen" och stora har kunnat ha kontakt med mig på natten ändå. Det gäller att man har stor säng bara ;)
Fast visst är det skönt när de sover i egen säng, vi brukar försöka ha stora sovandes i sin säng i början av natten och så får hon komma in till oss sen om hon behöver.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Först: Tack alla för era svar! Ska svara er alla också!
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Låter som vi har lite olika typer av problem. Dottern somnar alltså jättelätt på kvällen med min hjälp och är jag snabb att gå in när hon vaknar somnar hon om på 1 minut även på natten. Avvaktar jag gråten eskalerar den och hon blir klarvaken och svårare att få att somna om.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Innebär det också att du inte kan ha henne i er säng? Vi har vår 1,8åring hos oss, han sover i egna varierande länge (somnar där) och sen hos oss.

Jag antar att du har läst Somna utan gråt? Jag har iof aldrig fått kläm på de olika tips som står där och jag tror att de till mångt och är sådant som du redan gör.

Har eg inga tips mer än att vi många som har problem med sömn. Vi har provat även hårdare metoder som Sova hela natten men det funkade inte heller - nu sen ett år tillbaka ligger vi lågt och tar det som det kommer. Jobbigt men det som funkar bäst. Går nog inte om man står själv i det och dessutom ska ha en till.

Ska också tillägga att många har provat 5minutersmetoden med gott resultat, vi har dock aldrig provat.

Jag har läst somna utan gråt, men det var förstås mer än ett år sedan, kanske ska plocka fram den igen... Det är ju dock inga omvälvande saker i den, mycket gör jag redan, men just detta att få henne att somna helt utan hjälp har jag ju inte lyckats med (mest för att jag inte gått in för det antar jag).
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Hur desperat är du?

Det låter som hon har dig runt sitt lillfinger?
Börja ny taktik, har hon nattlampa? Är hon mörkrädd?

Jag skulle testa att natta-gå ut. Vänta-gå in och natta igen vid behov.
Vi nattar med "Nati nati nu är det natt nu ska vi sova" och stryker pannan och ger nattepuss och kram. I början kunde vi få gå tiotals ggr per timme.

Man får göra som med hundvalpar bestämma metod, vara konsekvent och köra samma sak tills det sitter?

5-minutersmetoden vet jag inte riktigt vad den går ut på men gör en hemmasnickrad variant som känns okej då? Viktigast är kanske konsekvens och rutiner?

Våran dotter har lagts 20-20.30 sen hon var två år, annars klev hon glatt upp kl 05 för dagen.
Har hon gosedjur eller annat som kan ersätta dina kinder?

Problemet är väl att jag inte är särskilt desperat nu, är van att sova så här eftersom det varit så i två år. Tänker som sagt på framtiden med en liten till (men det är ju svårt att uppbringa ork och motivation). Vad gäller nattlampa har vi provat becksvart, svag nattlampa och stark nattlampa och tycker att hon sover sämst när det är som ljusast, sen beckmörker, bäst funkar svag nattlampa vilket vi kör med.

Hon har en massa gosedjur, några mer och några mindre kära. Ska fundera på om det finns något smidigt sätt att fasa in något av dem istället för mina kinder (kanske med både kramis och mig till att börja med...). Tack för tipset!
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Dottern blir helt hysteriskt ledsen och jag tål inte att hon ska bli det, så enkelt är det. Lite tårar kommer det att bli, det blev det när jag sa att jag skulle sitta bredvid och hålla handen istället för att ligga bredvid, tanken var att jag i nästa steg skulle släppa kontakten flytta längre och längre ifrån osv. Det kom dock en utlandsresa emellan där vi ramlade tillbaka i den tidigare läggningsrutinen där jag ligger bredvid (och eftersom den är så snabb och smidig har jag inte ens haft motivationen att ta tag i att gå tillbaka till att sitta bredvid). Jag tror man helt enkelt inte hoppar utför stupet förrän man känner att det inte finns någon återvändo...
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag tycker det låter bra som du gör. När bebis kommer kan vi väl sova ihop alla tre? (eller fyra om sambon också sover med er, är ju skönt med avlastning kanske framförallt med bebis om det behövs bytas blöja eller så på natten).

Vi samsover här hemma. Försöker lägga ett av barnen i spjälsängen som vi har längstmed våran vanliga säng (har en spjälsäng utan långsida på).
Jag har ammat "i sömnen" och stora har kunnat ha kontakt med mig på natten ändå. Det gäller att man har stor säng bara ;)
Fast visst är det skönt när de sover i egen säng, vi brukar försöka ha stora sovandes i sin säng i början av natten och så får hon komma in till oss sen om hon behöver.

Tack för ditt sätt att se på saken! Du kanske har rätt i att det kan fungera att sova alla tre (eller 4) sen även när den lilla kommit. Blöjor kan jag nog jaga upp mannen för att byta, särskilt om jag i övrigt har barnen på natten! Känns skönt att veta att andra fått det att fungera så...
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Gör som du/ni känner funkar för er. Alla barn är individer och alla familjer har sätt som känns rätt för dem.
Vi har en del veckor då vi tycker att det är jobbigt med samsovandet (det är jobbigt när barnen sover dåligt vare sig de sover i våran eller i egen säng), men i det långa loppet känns det rätt för oss att vi har samsovit så "länge".
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Har du bett om råd om detta tidigare? Jag har en känsla av att jag kanske upprepar mig. Mina bästa råd är:
- svalt i rummet (max 20 grader)
- dra ner på dagsömnen (kanske dags att helt skippa sömn på dagtid?), hon ska vara trött när hon ska sova

Ett annat sätt är att räkna ut hur många timmars sömn ditt barn naturligt sover och sedan bestämma sig för när dessa timmar ska infalla och när det verkar passa din unge bäst. Min dotter (2,5) sover tex ca 11,5 timme per dygn och hon är kvällspigg, skulle vi försöka forcera henne att gå och lägga sig vid sju så skulle vi ha konstanta strider. Sover hon inte på dagen så lägger hon sig strax efter åtta men ofta behöver hon en kortkort lunchvila på en 20 min eller så och då somnar hon runt nio. Så sover hon till ca åtta på morgonen eller strax därefter. Jag tycker (tvärtemot många andra) att man INTE ska vara så otroligt styrd av rutiner när det gäller sömn, många är det och tycker tex att det är lagom för en tvååring att lägga sig sju. Men ingen gillar att försöka sova när man inte är trött.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag måste bara få haka upp mig på ett ordval (vilken kan ha kommit till just här oc inte i verkligheten).

Nu skall VI sova.
Borde det inte vara. Nu skall DU sova.

Säger man vi så kan jag förstå om barnet tycker att man skall ligga bredvid.

Haha jag blev tvungen att prova i kväll för att se vad jag säger, och det är nu ska ni sova, eftersom vi nästan alltid lägger båda samtidigt, trots åldersskillnaden, men Elin måste upp senast kl 06 när det är skoldag, medans Fredrik kan sova minst en timme till... Men du har helt rätt, du/ni är det korrekta ordet, annars blir det knepigt för barnen att förstå!
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Det kom dock en utlandsresa emellan där vi ramlade tillbaka i den tidigare läggningsrutinen där jag ligger bredvid (och eftersom den är så snabb och smidig har jag inte ens haft motivationen att ta tag i att gå tillbaka till att sitta bredvid). Jag tror man helt enkelt inte hoppar utför stupet förrän man känner att det inte finns någon återvändo...

Det där är nog den viktigaste punkten, att man själv verkligen känner att nu är det dags att göra något åt saken. Jag hade Fredrik brevid mig i nästan två år eftersom han ammade så länge, men det gjorde att jag sov betydligt sämre och fick mer ont i kroppen, varför jag/vi var tvunga att göra något. Hade det fungerat så vi alla hade fått tillräckligt med sömn, ja då kanske vi aldrig hade haft funderingar på att få barnen att sova i samma säng.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Vad bra ditt sätt lät. Jag håller på att få spel på Sam för tillfället för han vaknar stup i kvarten och kan inte somna utan min tutte. Alltså verkligen en gång i halvtimmen. Nu kan det bero på att vi är hos min mamma i Sverige, eller att han håller på att få fler tänder eller kanske både och, men när vi kommer hem imorrn ska jag fundera ut nåt.

Jag tycker att jag gör honom en otjänst genom att inte lära honom somna själv. Jag vill att han ska kunna det, även på dagen när han ska sova middag. Som det är nu kämpar han som ett lejon tills ögonen faller ihop. Och på kvällen måste han ha tutte.
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Problemet som jag ser det är att barnet somnar i en situation (med händerna om dina kinder) och sedan vaknar upp och blir otrygg i och med att situationen är förändrad.

Jag tror lösningen antingen är att gå vidare till att sitta bredvid och hålla handen, sitta bredvid och inte hålla handen, sitta lite längre ifrån etc. tills hon blir redo och trygg nog i att somna själv.
ELLER så ligger du kvar och sover med henne och låter henne ha tillgång till kinderna närhelst hon önskar.

Problemet blir väl när bebin vill ha sitt och barnet inte känner sig trygg med att pappan nattar/tröstar på natten. Kan ni verkligen inte enas om en nattningsform ni alla kan leva med?
 
Sv: 2 år och sover SÅ dåligt

Jag skulle faktiskt se till så att alla vore lediga en 4-5 dagar, sen packa min väska och fly fältet medans mannen ordnar nya rutiner!
Er dotter har dig lindad runt fingret och kommer knappast att godta att du ändrar rutinerna i första taget.
Lägger aldrig pappa numera?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 410
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 026
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp