Bukefalos 28 år!

2-årig japansk spets, pris?

Hälsoundersökning u.a , inte tävlad och ingen problemhund alls. Vad är rimligt? Säljes som sällskapshund och vad man själv vill göra med honom.
 
Vad väntar du dig? Fullt valp-pris?

Marknaden är överröst med hundar som behöver nya hem. En 2 år gammal hund som inte är speciellt tränad (utöver vardagslydnad får jag hoppas), inte har tävlat och säljes "grön" till sällskap eller vad den nya ägaren känner för är inte värd mycket i rena pengar. Tyvärr men så är det.
 
Absolut, vardagslydnad och lite agility. Det är en vän som ska köpa och han ligger ute för 9000, därför undrade jag om det var rimligt. Han är ifrån en kennel.
 
Hälsoundersökning u.a , inte tävlad och ingen problemhund alls. Vad är rimligt? Säljes som sällskapshund och vad man själv vill göra med honom.

Vanlig allmänkoll då eller patella, ögonlysning, höftröntgen osv? Är det bara en allmänkoll skulle jag inte betala mer än några tusenlappar, men ett tips är ju att skriva till rasklubben och fråga vad de ser som lämpligt pris också. 9000kr för en kastrerad hund som inte gjort något av värde och inte är ögonlyst osv? Det skulle jag absolut inte betala. Hälften låter mer rimligt. Å andra sidan kanske japanska spetsar brukar vara svindyra, det vet jag inte.
 
Absolut, vardagslydnad och lite agility. Det är en vän som ska köpa och han ligger ute för 9000, därför undrade jag om det var rimligt. Han är ifrån en kennel.
9000 skulle jag personligen inte betala för en sån hund om det inte var så att hunden visar enorm potential inom ett område jag är intresserad av. Nu är ju alla fria att betala hur mycket dem vill för något, men 9000 tycker jag är alldeles för mycket för den hunden. Visar den färdighet inom agility och det är det din kompis vill hålla på med så kan den väl möjligen vara värd 5000 i mina ögon. Men som sagt, jag personligen tycker att 9000 är ett överpris med råge.

Även om han har fin stamtavla så spelar det ingen roll iom att han är kastrerad.
 
Tack för era inlägg. En valp ligger på 12000 såg jag. Ska föra vidare era åsikter. Han är varken ögonlyst eller patellaundersökt.
 
Tack för era inlägg. En valp ligger på 12000 såg jag. Ska föra vidare era åsikter. Han är varken ögonlyst eller patellaundersökt.

Det är vad en saluki kostar ungefär. Jag köpte en 2årig, okastrerad tik för 1 1/2år sedan, riktigt bra stam, otroligt bra mentalitet och hon har visat sig vara en av de bästa i landet på lure coursing (en typ av jakttävling för saluki). Hon var utställd någon gång också. Jag betalade 4000kr för henne. Nu var hon visserligen i uselt skick när jag köpte henne, så egentligen borde hon kostat hälften, men teoretiskt hade jag inte betalat mer för henne om hon varit i bra skick heller. (I verkligheten hade jag köpt henne oavsett pris, jag kände henne och visste att det var hos mig hon hörde hemma, väldigt speciella omständigheter kring den hunden)
 
12000 är normalt valp-pris för de allra flesta raserna. Vissa är ett par laxar dyrare och vissa ett par laxar billigare, men 12000 är över lag standard.

Med tanke på att patella luxation (lösa knäleder) är känt hos Japanska spetsar hade jag inte köpt en hund av den rasen om den inte genomgått en patellaundersökning innan köpet. Man ska inte köpa på sig problem. Hur deras ögonstatus ser ut vet jag inte, tror inte det är något speciellt där, men när man ändå är inne för patellaundersökning kan man lika gärna lysa ögonen på samma gång.
 
Jag skulle säga halvt valppris spontant. Det är ju ingen direkt prestationsras, utan är ju främst familjemedlem med bonus att man kan hitta på och träna/tävla det mesta om man vill. Är den frisk (är patella kollad?) och ingen problemhund så är den största faktorn till prissänkning att den är kastrerad då den inte kan ställas ut (och kanske heller inte håller måttet för utställning?).
 
Patellaluxuation är för övrigt inte vanligare på jappar än det är för de flesta mindre raser. Men det rekommenderas att man kollar patellastatus, speciellt om man ska avla på hunden. I övrigt inga rasspecifika problem.
Om jag inte minns tokigt är rekommenderat valppris 13000kr.
 
Hunden säljs för att den inte passar in i flocken efter kastreringen. Ägaren går med på 8000. Men tycker fortfarande det låter lite dyrt.
 
Klarar den veterinärbesiktning, rekommenderade hälsoundersökningar UA samt genomför en mentalbeskrivning (BPH/MH) med nöjaktigt resultat så hade jag betalat 8000 om det kändes som rätt hund. Den är ju bara 2 år och har förhoppningsvis många år framför sig och vill man verkligen inte ha en valp så är det kanske viktigare med rätt hund än ett par tusenlappar mer eller mindre.

Jag tror inte på att leta "bästa priset" när man ska köpa hund, varesig valp eller vuxen, men jag tycker man ska ställa krav på hälsoundersökningar och mentalbeskrivningar.
 
Den hunden har jag kollat på åt min moster, men jag tyckte det var för mycket pengar för en omeriterad hund utan MH/BPH och som inte är mer hälsoundersökt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Diskuterade med en familjemedlem igår om hundraser och rasgrupper, och vad det är som avgör vilken rasgrupp varje ras ingår i. Och kom...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 268
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp