2 dagar VAB pga en spya, är det verkligen rimligt?

Ett friskt barn ska gå i skolan, så där övertrumfar skolplikten om syskon tex är sjukt. Däremot brukar jag hålla syskon hemma från förskolan om jag ändå vabbar med ett magsjukt eller jätteförkylt barn.
Okej, precis vad jag misstänkte.
Då blir det ju en del smittorisk, men skolbarn är väl inte lika inpå lärare och andra elever heller.
 
Jag tillhör en av dem som aldrig under mina 30 år varit magsjuk, men det är kanske inte osannolikt att jag ändå går och bär på viruset och smittar andra helt omedvetet? :o
Mina syskon har heller aldrig varit magsjuka.
 
Anslutande frågor:

Är det kräkning på barnet som gäller? Eller 48h efter kräkning i familjen?

Hur gör man i skola? Tror inte skolor har samma regel lika hårt?
Om om man ska hålla hemma om familjemedlem varit dålig så kommer det väl i konflikt med skolplikten?

Vad har era barn för direktiv?

Efter sista symptom såsom diarre/kräkning och ett allmäntillstånd som gör att barnet orkar en dag på förskolan alltså barnet. Vi uppskattar dock om andra i familjen har det att barnet som går i förskolan är hemma också. Det är dock rekommendationer...

I skolan är det annat i och med skolplikt.
 
Med risk för att jinxa så undrar jag ändå lite över det här, hur mycket magsjuka är det där ute egentligen? Jag har själv barn i förskoleålder och vi har väl en till två sjukor per vintersäsong varav förhoppningsvis inte alla drabbar den vuxna delen av familjen. Är detta unikt?

Alltså missförstå mig inte, det känns ju som ett helvete när det är över en, men jag har nog tänkt på det som en oundviklig del av småbarnsåren och upplever att det sprids mycket skrämselpropaganda. Men vi kanske har haft tur?

Min 15-åring har varit magsjuk tre gånger och min 8-åring två gånger. Säger preppar peppar praise the lord :bow:
Lider verkligen med dem som åker på magsjuka efter magsjuka :(
 
Sonen kräktes lite i måndags. Bara lite och varför vet jag inte. Han har varit pigg och ätit som vanligt både innan och efter.
Han är dock hemma från dagmamman, både igår och idag. Hon vill inte ta några risker med smitta och jag förstår henne. Annars hade jag ju inte berättat att sonen kräktes. Ser det som självklart att han får vara hemma trots att han är pigg och till synes frisk.
 
Anslutande frågor:

Är det kräkning på barnet som gäller? Eller 48h efter kräkning i familjen?

Hur gör man i skola? Tror inte skolor har samma regel lika hårt?
Om om man ska hålla hemma om familjemedlem varit dålig så kommer det väl i konflikt med skolplikten?

Vad har era barn för direktiv?

48 timmar efter sista symptom hos barnet. 48 timmar gäller yngre barn, för skolbarn och vuxna är det minst 24 timmar efter sista symptom. Friska i familjen behöver inte vara hemma förebyggande. Detta är de allmänna råden från vården (1177). Vanligt att förskolor önskar att friska syskon är hemma (om möjligt).
 
Med risk för att jinxa så undrar jag ändå lite över det här, hur mycket magsjuka är det där ute egentligen? Jag har själv barn i förskoleålder och vi har väl en till två sjukor per vintersäsong varav förhoppningsvis inte alla drabbar den vuxna delen av familjen. Är detta unikt?

Alltså missförstå mig inte, det känns ju som ett helvete när det är över en, men jag har nog tänkt på det som en oundviklig del av småbarnsåren och upplever att det sprids mycket skrämselpropaganda. Men vi kanske har haft tur?

På vår förskola har det gått magsjuka ca 3 ggr per år. Då är varje period ca två veckor. Inte så ofta tycker jag. Alla blir ju inte sjuka varje gång det går.
 
På vår förskola har det gått magsjuka ca 3 ggr per år. Då är varje period ca två veckor. Inte så ofta tycker jag. Alla blir ju inte sjuka varje gång det går.
På vår också, mitt barn blir alltid sjukt (om jag inte håller honom hemma, vilket jag gör ibland..). Jag tycker det är orimligt ofta för en förskola med 30 barn, med bättre hygienrutiner, om föräldrar höll barn hemma, etc. tror jag inte det skulle cirkulera så bra. Så ofta är ingen vuxen (utan småbarn..) någonsin magsjuk. Förstår att det är mkt svårare med små barn, men tycker inte det borde vara riktigt så svårt...Jag tycker det är så tröttsamt!
 
På vår också, mitt barn blir alltid sjukt (om jag inte håller honom hemma, vilket jag gör ibland..). Jag tycker det är orimligt ofta för en förskola med 30 barn, med bättre hygienrutiner, om föräldrar höll barn hemma, etc. tror jag inte det skulle cirkulera så bra. Så ofta är ingen vuxen (utan småbarn..) någonsin magsjuk. Förstår att det är mkt svårare med små barn, men tycker inte det borde vara riktigt så svårt...Jag tycker det är så tröttsamt!

Ja alltså det låter ju jobbigt och jag förstår definitivt att du skulle vilja se en minskning. Hey, för min del hade gärna magsjuka fått utrotas helt, särskilt trevligt är det ju verkligen inte. Men känns ändå som ganska långt mellan tre ggr per år och att som i inlägget jag citerade mena att vi befinner oss i en så extrem situation att en försämring hade lett till att barnfamiljer hade fått stanna hemma året runt. Baserat på svaren här i tråden kommer jag nog fortsatt tycka att diskussionen på detta sätt ofta överdrivs.
 
Ja alltså det låter ju jobbigt och jag förstår definitivt att du skulle vilja se en minskning. Hey, för min del hade gärna magsjuka fått utrotas helt, särskilt trevligt är det ju verkligen inte. Men känns ändå som ganska långt mellan tre ggr per år och att som i inlägget jag citerade mena att vi befinner oss i en så extrem situation att en försämring hade lett till att barnfamiljer hade fått stanna hemma året runt. Baserat på svaren här i tråden kommer jag nog fortsatt tycka att diskussionen på detta sätt ofta överdrivs.
Både håller med och inte, men alla våra magsjukor har (hittills) alltid inträffat mellan november och april. Det innebär i praktiken typ sjukdom en-två veckor varannan månad under den perioden (bara magsjuka räknat, den är de förkylda, har öroninflammation etc. på det..) Det är tillräckligt för att jag helst skulle vilja isolera mig om det funkat :)
Blir nog mest frustrerad för att jag inte tycker att det borde behöva vara så. Om alla var hemma 48 h, förskolan hade bra planer för agerande efter kräkning etc tror åtminstone jag att det skulle cirkulera mindre. Kan så klart ha fel, men tror inte det!
 
På vår också, mitt barn blir alltid sjukt (om jag inte håller honom hemma, vilket jag gör ibland..). Jag tycker det är orimligt ofta för en förskola med 30 barn, med bättre hygienrutiner, om föräldrar höll barn hemma, etc. tror jag inte det skulle cirkulera så bra. Så ofta är ingen vuxen (utan småbarn..) någonsin magsjuk. Förstår att det är mkt svårare med små barn, men tycker inte det borde vara riktigt så svårt...Jag tycker det är så tröttsamt!

Men 3ggr per år säger ju inget om hur det cirkulerar. På vår förskola brukar det vara inom några familjer det går runt och eftersom nästan alla har syskon tar det ju ett tag innan det gått runt i dessa familjer. Men verkligen inte så att alla får det varje gång. Vi har haft en magsjuka på drygt två år. Hade det cirkulerat mycket varje gång hade jag också ifrågasatt rutinerna.
 
Men 3ggr per år säger ju inget om hur det cirkulerar. På vår förskola brukar det vara inom några familjer det går runt och eftersom nästan alla har syskon tar det ju ett tag innan det gått runt i dessa familjer. Men verkligen inte så att alla får det varje gång. Vi har haft en magsjuka på drygt två år. Hade det cirkulerat mycket varje gång hade jag också ifrågasatt rutinerna.
Precis! Kanske uttryckte jag mig otydligt, men hos oss går det också ca 3 ggr per (i praktiken halv-) år. Upplever att de flesta (inklusive vi) blir sjuka varje gång. Borde inte behöva vara så tycker jag, därför jag ifrågasätter rutinerna och tycker att det är ett (ganska) stort problem :)
 
Det behöver ju inte betyda att "alla andra" slarvar med 48h. Troligtvis smittar barnen precis innan de blir sjuka också.
 
Vissa barn är sjuka jämt, det betyder inte att förskolan slarvar med hygienen. Försök hålla 1-3 från att nysa på varandra t ex.
Bra för er som sällan blir sjuka men det finns familjer som vabbar i stort sett jämt.
Jag förstår att DE blir less.
Har varit med många gånger om att föräldrar sjukanmält men inte orsak och så kommer barnet dagen efter och glatt berättar att hen kräktes igår.
Verkligen skoj
 
Vissa barn är sjuka jämt, det betyder inte att förskolan slarvar med hygienen. Försök hålla 1-3 från att nysa på varandra t ex.
Bra för er som sällan blir sjuka men det finns familjer som vabbar i stort sett jämt.
Jag förstår att DE blir less.
Har varit med många gånger om att föräldrar sjukanmält men inte orsak och så kommer barnet dagen efter och glatt berättar att hen kräktes igår.
Verkligen skoj
Slarvar vet jag inte, men tänker att man kan ha olika bra rutiner.. Har varit på plats tillräckligt mycket för att veta att de inte låter barnen tvätta händerna innan maten tex. Och kommit o hämtar barn när annat barn nyss kräkts i lokalerna o de andra barnen glatt springer runt i samma rum.
Förstår att barn smittar varandra, skulle bara uppskatta lite större fokus på att försöka undvika det.. jag tror det är möjligt!
 
Slarvar vet jag inte, men tänker att man kan ha olika bra rutiner.. Har varit på plats tillräckligt mycket för att veta att de inte låter barnen tvätta händerna innan maten tex. Och kommit o hämtar barn när annat barn nyss kräkts i lokalerna o de andra barnen glatt springer runt i samma rum.
Förstår att barn smittar varandra, skulle bara uppskatta lite större fokus på att försöka undvika det.. jag tror det är möjligt!
Där jag har jobbat tvättade man händer både före och efter maten på alla barn
Så det är nog olika
 
Vissa barn är sjuka jämt, det betyder inte att förskolan slarvar med hygienen. Försök hålla 1-3 från att nysa på varandra t ex.
Bra för er som sällan blir sjuka men det finns familjer som vabbar i stort sett jämt.
Jag förstår att DE blir less.
Har varit med många gånger om att föräldrar sjukanmält men inte orsak och så kommer barnet dagen efter och glatt berättar att hen kräktes igår.
Verkligen skoj

Ja det är ju trist, men lika trist att peka ut föräldrar som syndabockar.

Att vissa barn är sjuka jämt behöver inte bero på att någon slarvar överhuvudtaget. Små barn är sjuka ofta pga ej fullt utvecklat immunförsvar. Vissa är oftare sjukare än andra, inget konstigt alls.

Om det är många barn på en förskola som ofta är sjuka kan man fundera över hur väl föräldrar följer direktiv, men man kan även fundera över förskolans hygienrutiner, inomhusmiljö, andel utevistelse.
 
Har oxå ett lätt kräkt barn. Kom överens med förskolan att var det i samband med mat eller det lukta illa. ringde de bara och meddela att han kräkt. Han var på dagis som vanligt. Nu är han 9 år och det har blivit bättre men vi har samma deal med skolan. På dagis tvingade han sig till att kräka så jag kom och hämtade där av överenskommelsen. Han klan fortfarande kräka om han ser sitt bajs eller en smak han inte tycker om.

Det är jobbigt med dessa barn de lider själv och omgivning har ingen förståelse att all kräk är INTE magsjuka.
 
Har oxå ett lätt kräkt barn. Kom överens med förskolan att var det i samband med mat eller det lukta illa. ringde de bara och meddela att han kräkt. Han var på dagis som vanligt. Nu är han 9 år och det har blivit bättre men vi har samma deal med skolan. På dagis tvingade han sig till att kräka så jag kom och hämtade där av överenskommelsen. Han klan fortfarande kräka om han ser sitt bajs eller en smak han inte tycker om.

Det är jobbigt med dessa barn de lider själv och omgivning har ingen förståelse att all kräk är INTE magsjuka.

Det låter exakt som mitt barn! Även hen har "framkallat" kräkning för att få bli hämtad från förskolan. Personalen förstod det dock så den gången ringde dom inte.
Några tips för hur man kan hjälpa ett lättkräkt barn? Skönt att höra att det blivit bättre med åren för er i alla fall.
 

Liknande trådar

Småbarn Fick hämta sonen från förskolan igår då han hade kräkts ordentligt. Det första han gjorde när vi kom hem var att trycka en kanelbulle...
2
Svar
23
· Visningar
8 898
Senast: Sol
·
Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 475
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 600
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp