2 dagar VAB pga en spya, är det verkligen rimligt?

Nu har inte våra barn börjat på fsk ännu utan börjar först nästa ”termin” och jag fasar lite för alla snoriga näsor och baciller... Våra barn har varit väldigt skonade från sjukor överlag, varit förkylda 1-2ggr och aldrig magsjuka (2,5 och 1år gamla)
Jag blir lite trött när folk kommer hit med snoriga ungar eller om dom varit magsjuka/spytt typ dagen innan.
Jag uppskattar att vara frisk och tycker inte det är nåt konstigt alls med en 48h regel, nånstans måste ju en gräns sättas även om inte allt går att förhindra.
 
Jag har barn som kräks lätt, det har jag dels meddelat dagis och sen vilka saker som triggar. I vårt fall sötsaker, typ bullar, sylt, glass. Har våra fått bulle som små annat än i pyttevariant kommer det upp. De växer ifrån det.
Det har funkat bra, kräks de och de kan se varför har barnen varit kvar, när det samtidigt är magsjuketider skickas de hem eller om man tycker de är allmänpåverkade öht. Båda har kräkts Enormt upp till 2-års ålder, äldsta slutade runt 4-5.
Jag ger inte minsta tårta som exempel, den vänder och kommer upp efter max 10 min.
 
Med risk för att jinxa så undrar jag ändå lite över det här, hur mycket magsjuka är det där ute egentligen? Jag har själv barn i förskoleålder och vi har väl en till två sjukor per vintersäsong varav förhoppningsvis inte alla drabbar den vuxna delen av familjen. Är detta unikt?

Alltså missförstå mig inte, det känns ju som ett helvete när det är över en, men jag har nog tänkt på det som en oundviklig del av småbarnsåren och upplever att det sprids mycket skrämselpropaganda. Men vi kanske har haft tur?
Vi har några gånger per år. Ofta slutet av året och början av året.
Jag har lyckats hålla mej frisk en (1) gång trots att resten av familjen låg. Annars blir jag alltid alltid sjuk också.
Men det är inte varje utbrott vi har blivit sjuka heller. Men oftast lyckas vi bli det.

Jag tycker inte det sprids skrämselpropaganda alls.

tycker mest det är väldigt viktigt att faktiskt vara säker på att man inte HAR magsjuka om man kräks enstaka gång
eller
Vara säker på att man HAR blivit smittfri innan man ger sej utanför dörren.

Det är väl just det sistnämnda som gör att det ibland aldrig tar slut.. och därför det 'tjatas'
 
Med risk för att jinxa så undrar jag ändå lite över det här, hur mycket magsjuka är det där ute egentligen? Jag har själv barn i förskoleålder och vi har väl en till två sjukor per vintersäsong varav förhoppningsvis inte alla drabbar den vuxna delen av familjen. Är detta unikt?

Alltså missförstå mig inte, det känns ju som ett helvete när det är över en, men jag har nog tänkt på det som en oundviklig del av småbarnsåren och upplever att det sprids mycket skrämselpropaganda. Men vi kanske har haft tur?

Jag tror att det kan skilja väl mycket.
Jag har aldrig haft magsjuka, trots utbrott bland intagna på jobbet, och dottern har på 8,5 år haft det en eller två gånger. Om det sen beror på tur eller att sjuka dagis- och skolkompisar är hemma vet jag inte. Mest troligt är det en kombination.

Vi är inte hysteriska med att sprita händer och sånt utan kör vanlig tvål och vatten efter toabesök och stallet samt vid matlagning.
 
Med risk för att jinxa så undrar jag ändå lite över det här, hur mycket magsjuka är det där ute egentligen? Jag har själv barn i förskoleålder och vi har väl en till två sjukor per vintersäsong varav förhoppningsvis inte alla drabbar den vuxna delen av familjen. Är detta unikt?

Alltså missförstå mig inte, det känns ju som ett helvete när det är över en, men jag har nog tänkt på det som en oundviklig del av småbarnsåren och upplever att det sprids mycket skrämselpropaganda. Men vi kanske har haft tur?
Tycker det där är lite olika. Min dotter får det *peppar peppar* bara någon gång om året, pappan blir alltid smittad men inte jag. Min bror har 3 barn och de är magsjuka typ hela vintern känns det som. Blir något av barnen sjuk så följer resten av familjemedlemmarna efter och dagarna tickar på sas. Rätt säker på att dom önskar folk höll sina barn hemma längre.
 
Jag tycker alla verkar hålla hårt på 48h efter och har svårt att tro att det är det som är boven för att sjukan går runt, fast alla alltid skyller på det och går och är arga på "alla hänsynslösa föräldrar".
Däremot är det ju alltid några ungar som spyr medan de är på förskolan och det lär ju vara riktigt gynnsamt för spridningen då virus säkert kan gömma sig kvar i hörnen. Och det är ju ingens fel att det händer, små barn har noll kontroll och det går ju inte att hålla hemma varenda ännu ej insjuknat barn för att de riskerar att bli dåliga.
 
Jag har läst (bra referens!) att man kan vara immun mot magsjuka och att det är genetiskt :)

Edit: enligt Google stämmer det! 20% av befolkningen är immuna :D som ett litet inspel till "jag har aldrig blivit sjuk" (inte jag heller :bow:)
 
Jag har läst (bra referens!) att man kan vara immun mot magsjuka och att det är genetiskt :)

Edit: enligt Google stämmer det! 20% av befolkningen är immuna :D som ett litet inspel till "jag har aldrig blivit sjuk" (inte jag heller :bow:)
Magsjuka kan ju vara olika virus? så det låter högst osannolikt att man går och är immun mot flera virus...
 
Jag har läst (bra referens!) att man kan vara immun mot magsjuka och att det är genetiskt :)

Edit: enligt Google stämmer det! 20% av befolkningen är immuna :D som ett litet inspel till "jag har aldrig blivit sjuk" (inte jag heller :bow:)
Min yngsta har aldrig varit magsjuk trots att alla andra runt om varit det många gånger.. men nä den ungen kan få lite ont i magen i värsta fall.. så jäkla fuskigt 😁
 
Jag har läst (bra referens!) att man kan vara immun mot magsjuka och att det är genetiskt :)

Edit: enligt Google stämmer det! 20% av befolkningen är immuna :D som ett litet inspel till "jag har aldrig blivit sjuk" (inte jag heller :bow:)

jag trodde jag var immun, fram till förra året närjag blev magsjuk. Trodde först jag blivit matförgiftad, hade ätit pizza med räkor på. Så sambon och sonen åkte iväg till svärföräldrarna så jag skulle få vila. Sambon blev kvar i typ fem dagar för att han blev så jäkla magsjuk så att han inte klara av att åka hem, sen blev svärföräldrarna dåliga o strax därpå blev sambon bror riktigt dålig. Den enda som inte blev sjuk var sonen... men han har fått nåt vaccin mot någon sorts magsjuka så kanske var den sorten vi åkte på. Fyller 30 om 3 veckor, så under 29 år har jag sluppit magsjuka i alla fall!
 
Med risk för att jinxa så undrar jag ändå lite över det här, hur mycket magsjuka är det där ute egentligen? Jag har själv barn i förskoleålder och vi har väl en till två sjukor per vintersäsong varav förhoppningsvis inte alla drabbar den vuxna delen av familjen. Är detta unikt?

Alltså missförstå mig inte, det känns ju som ett helvete när det är över en, men jag har nog tänkt på det som en oundviklig del av småbarnsåren och upplever att det sprids mycket skrämselpropaganda. Men vi kanske har haft tur?
Det verkar vara väldigt olika gissningsvis, vi har varit hemma en gång för magsjuka när han var 2 (vilket också drabbade de vuxna) sedan har vi inte haft något. (nu jinxar väl jag mig).
 
jag trodde jag var immun, fram till förra året närjag blev magsjuk. Trodde först jag blivit matförgiftad, hade ätit pizza med räkor på. Så sambon och sonen åkte iväg till svärföräldrarna så jag skulle få vila. Sambon blev kvar i typ fem dagar för att han blev så jäkla magsjuk så att han inte klara av att åka hem, sen blev svärföräldrarna dåliga o strax därpå blev sambon bror riktigt dålig. Den enda som inte blev sjuk var sonen... men han har fått nåt vaccin mot någon sorts magsjuka så kanske var den sorten vi åkte på. Fyller 30 om 3 veckor, så under 29 år har jag sluppit magsjuka i alla fall!
Det finns varianter, man kan vara immun mot ett vinterkräksjukevirus tex det vanligaste men inte mot ett annat.

Sedan kan man få rotavirus också (eller tydligen ska de vaccinera mot det från 2019 i alla fall), man brukar tydligen inte få det i högre ålder utan man får visst immunskydd. Men jag tror nog att vi kan ha fått det där när barnet var 2. (att vi inte stött på det på väldigt länge men han tog hem det från förskolan).
 
Senast ändrad:
Det finns varianter, man kan vara immun mot ett vinterkräksjukevirus tex det vanligaste men inte mot ett annat.

Sedan kan man få rotavirus också (eller tydligen ska de vaccinera mot det från 2019 i alla fall), man brukar tydligen inte få det i högre ålder utan man får visst immunskydd. Men jag tror nog att vi kan ha fått det där när barnet var 2. (att vi inte stött på det på väldigt länge men han tog hem det från förskolan).

Just det är rota barnet vaccinerats mot, i örebro län erbjöd de rota redan för flera år sedan! :)
 
jag trodde jag var immun, fram till förra året närjag blev magsjuk. Trodde först jag blivit matförgiftad, hade ätit pizza med räkor på. Så sambon och sonen åkte iväg till svärföräldrarna så jag skulle få vila. Sambon blev kvar i typ fem dagar för att han blev så jäkla magsjuk så att han inte klara av att åka hem, sen blev svärföräldrarna dåliga o strax därpå blev sambon bror riktigt dålig. Den enda som inte blev sjuk var sonen... men han har fått nåt vaccin mot någon sorts magsjuka så kanske var den sorten vi åkte på. Fyller 30 om 3 veckor, så under 29 år har jag sluppit magsjuka i alla fall!
Tror immunitet kan vara olika stark? Virus muterar väl lite också och man kanske är känsligare för någon variant.
Är maginfluensa och kräksjuka samma virus eller olika typer? När jag var liten kallades kräkningar osv maginfluensa..
Kräkts av magsjuka 3ggr på 38 år. Trots delat tangentbord på jobbet numera..
 
Anslutande frågor:

Är det kräkning på barnet som gäller? Eller 48h efter kräkning i familjen?

Hur gör man i skola? Tror inte skolor har samma regel lika hårt?
Om om man ska hålla hemma om familjemedlem varit dålig så kommer det väl i konflikt med skolplikten?

Vad har era barn för direktiv?
 
Anslutande frågor:

Är det kräkning på barnet som gäller? Eller 48h efter kräkning i familjen?

Hur gör man i skola? Tror inte skolor har samma regel lika hårt?
Om om man ska hålla hemma om familjemedlem varit dålig så kommer det väl i konflikt med skolplikten?

Vad har era barn för direktiv?
Ett friskt barn ska gå i skolan, så där övertrumfar skolplikten om syskon tex är sjukt. Däremot brukar jag hålla syskon hemma från förskolan om jag ändå vabbar med ett magsjukt eller jätteförkylt barn.
 

Liknande trådar

Småbarn Fick hämta sonen från förskolan igår då han hade kräkts ordentligt. Det första han gjorde när vi kom hem var att trycka en kanelbulle...
2
Svar
23
· Visningar
8 897
Senast: Sol
·
Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 475
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 600
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp