MissFideli

Trådstartare
Hur funkar det där egentligen? Jag har ett heltidsjobb och skulle tillfälligt behöva få in lite extra slantar. Tyvärr går det inte att jobba extra hos min arbetsgivare, så i så fall får jag leta på annat håll.
Men hur mycket får man jobba egentligen? Det handlar om vita jobb, så allt "syns" ju.
Slutar ofta tidigt (runt 13-14) och skulle ju kunna jobba några timmar till på eftermiddagen där. Men då har jag redan jobbat mina 8 h den dagen.
 
En del arbetsgivare vill godkänna sk bisyssla.
Har en nära anhörig som har 2 jobb och har rapporterat in sin bisyssla till arbetsgivaren. Inga problem att ha 2 jobb om det inte konkurrerar med företaget man jobbar hos i huvudsak.

Så de beror på. Hör med din arbetsgivare vad som gäller på din arbetsplats.
 
En del arbetsgivare vill godkänna sk bisyssla.
Har en nära anhörig som har 2 jobb och har rapporterat in sin bisyssla till arbetsgivaren. Inga problem att ha 2 jobb om det inte konkurrerar med företaget man jobbar hos i huvudsak.

Så de beror på. Hör med din arbetsgivare vad som gäller på din arbetsplats.

Ja, jag måste rapportera in jag med och måste ha godkänt för att få jobba på konkurrerande företag. Vilket jag inte tror jag får, så det blir nått helt annat i så fall. Men jag tänkte mer på lagar och sånt än min arbetsgivares åsikter just nu
 
Ja, jag måste rapportera in jag med och måste ha godkänt för att få jobba på konkurrerande företag. Vilket jag inte tror jag får, så det blir nått helt annat i så fall. Men jag tänkte mer på lagar och sånt än min arbetsgivares åsikter just nu

Du måste hålla koll på dygnsvilan så att den blir tillräcklig. Har ni tidbok ni som kör buss?
 
Du måste hålla koll på dygnsvilan så att den blir tillräcklig. Har ni tidbok ni som kör buss?

Nej, inget alls. Jag kör den typen av linjetrafik som har dispens från all "registrering" av oss förare. Ev kontroll vänder sig till arbetsgivaren för koll av schema.
 
Dygnsvilan kommer jag inte tulla på, den behöver jag. Däremot veckovilan...

Det ska du i så fall meddela din arbetsgivare när du söker tillstånd för bisyssla. Det är sannolikt att de inte kommer att godkänna bisyssla med hänvisning till detta.

Med heltidsjobb kan det bli svårt att få ihop lagstadgad dygnsvila (11 timmar) om man jobbar 8 h/dag på sin ordinarie tjänst.
 
Det ska du i så fall meddela din arbetsgivare när du söker tillstånd för bisyssla. Det är sannolikt att de inte kommer att godkänna bisyssla med hänvisning till detta.

Med heltidsjobb kan det bli svårt att få ihop lagstadgad dygnsvila (11 timmar) om man jobbar 8 h/dag på sin ordinarie tjänst.

Jag har ibland korta tjänster också. En slutar t.ex 10. Så vissa dagar är lättare. Men klart jag inte kan ha 2 heltidstjänster, tänkte mer på timanställning på annat håll.
 
Jag har ibland korta tjänster också. En slutar t.ex 10. Så vissa dagar är lättare. Men klart jag inte kan ha 2 heltidstjänster, tänkte mer på timanställning på annat håll.

Ja, det förstod jag. Men det kan ju vara nog så knepigt med en deltidstjänst om man arbetar 8 timmar/dag. Då är du ofta borta 9 timmar (rast), det blir 20 timmar med dygnsvilan. Återstår fyra timmar för annat arbete, transporter etc.
 
Ja, det förstod jag. Men det kan ju vara nog så knepigt med en deltidstjänst om man arbetar 8 timmar/dag. Då är du ofta borta 9 timmar (rast), det blir 20 timmar med dygnsvilan. Återstår fyra timmar för annat arbete, transporter etc.
Jag har typ tre jobb. De andra jobben sköter jag på helger, någon timme efter någon jobbdag etc. Det är inga stora pengar utan mest för att jag vill och tycker det är roligt.

De inkräktar inte på mitt vanliga jobb alls. Om jag går ut och gör ett par timmar t.ex. en lördag eftermiddag så stör det ju inte alls min måndag-fredag.
 
Ja, det förstod jag. Men det kan ju vara nog så knepigt med en deltidstjänst om man arbetar 8 timmar/dag. Då är du ofta borta 9 timmar (rast), det blir 20 timmar med dygnsvilan. Återstår fyra timmar för annat arbete, transporter etc.

Som sagt har jag korta tjänster på 4-6 h ibland också.
 
Har man flera jobb får man själv hålla koll på sina vilotider. Men det finns inga lagliga begränsningar i att ha hur många jobb man vill. Det är tillåtet att jobba jämt och ständigt.
 
Har man flera jobb får man själv hålla koll på sina vilotider. Men det finns inga lagliga begränsningar i att ha hur många jobb man vill. Det är tillåtet att jobba jämt och ständigt.
Ja, jag menar det... Dygnsvilan handlar ju om tiden mellan arbetspassen inom EN anställning som t ex. heltidsanställningen i ditt fall ts. Om du sedan jobbar andra delen av dygnet med något annat för en annan arbetsgivare så är det upp till dig så länge du kan sköta båda jobben. Sedan är det ju ingen vidare bra grej att jobba som bussförare utan att sova ;)
Handlar det om konkurrerande verksamhet säger troligtvis arbetsgivaren stopp av den anledningen. Kanske något helt annorlunda jobb att kombinera med?
 
Som sagt, en arbetsgivare kan inte låta dig jobba utöver reglerna. Men lagen reglerar bara tiderna för en arbetsgivare i taget. Om du har flera arbetsgivare tar du över ansvaret för att du klarar av det. Sen kan som sagt din arbetsgivare neka dig att jobba någon annanstans om det skulle kunna påverka jobbet.

Det där är inte riktigt sant. En arbetsgivare som vet att en arbetstagare har en annan anställning ska väga in detta i sitt ansvar som arbetsgivare. Det gäller t ex att chaufförer ska vara utvilade och inte trafikfarliga på sitt arbete.

OM arbetsgivaren - tyst eller uttalat - givit AT medgivande till bisyssla ska detta också vägas in i arbetsgivaransvaret. Det gäller även för den som sysselsätter AT deltid (bisysslan).

Ovanstående är skälet till att en AG faktiskt får neka AT tillåtelse till bisyssla, för det påverkar huvudsysselsättningen.
 
En tjej som jobbar på min mammas jobb har ett hemarbete som extrainkomst. Jag har fattat det som att hon gör någon form av monteringsjobb, och får sedan betalt för hur många hon monterar. Det fungerar bra som extraknäck för henne, hon sitter ofta framför tv:n på kvällarna och gör detta :)
Något sådant kanske skulle funka?
 
Det där är inte riktigt sant. En arbetsgivare som vet att en arbetstagare har en annan anställning ska väga in detta i sitt ansvar som arbetsgivare. Det gäller t ex att chaufförer ska vara utvilade och inte trafikfarliga på sitt arbete.

OM arbetsgivaren - tyst eller uttalat - givit AT medgivande till bisyssla ska detta också vägas in i arbetsgivaransvaret. Det gäller även för den som sysselsätter AT deltid (bisysslan).

Ovanstående är skälet till att en AG faktiskt får neka AT tillåtelse till bisyssla, för det påverkar huvudsysselsättningen.

Du har rätt. Och som jag skrev så kan ju en arbetsgivare neka bisysslor på många olika grunder. En av dem är ju t ex möjligheten att sköta det ordinarie jobbet.
 
Du har rätt. Och som jag skrev så kan ju en arbetsgivare neka bisysslor på många olika grunder. En av dem är ju t ex möjligheten att sköta det ordinarie jobbet.

Precis. Och med tanke på det här ansvaret är många AG väldigt försiktiga med att bevilja bisyssla (här kan man googla) just för att ansvaret kan hamna i knäet på arbetsgivaren om något händer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
851
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 120
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp