Bukefalos 28 år!

2 katter och en kanin?

B

Busig

Jag har ställt samma fråna i "andra djur" forumet men fick inte så många svar så provar här med. Men eftersom detta faktiskt har med mina katter att göra så ställer jag frågan även här.

Jag har två katter. Ester 1½ år och Oskar snart 1 år. Innekatter båda två.
Nu har jag dock börjat fundera på att skaffa kanin igen efter ett antal års uppehåll. Men jag vet inte riktigt hur katter fungerar med kaniner. Tanken är ju att jag skall ha kaninen som innekanin också och att den skall kunna skutta fritt när vi är hemma. Utan att behöva stänga in katterna i ett rum vill säga.

Har du erfarenhet av katt och kanin ihop? Negativt? Positivt? Ingetdera? Vågar man prova tror ni?
Katterna har tidigare träffat hamstrar jag tror inte man kan jämföra det riktigt eftersom hamstern är mycket mindre och inte som kaninen, nästan lika stor som katterna när den är stor.

Om man nu skaffar en kanin, är det något speciellt man bör tänka på när man introducerar den för katterna? Så katterna inte ser den som ett byte...

Jag hoppas ni förstod mina frågor och tankar.


Om någon har tips på hur man övertalar en sambo till att skaffa kanin så får ni gärna tipsa om det med. ;) :o ;)
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Kan ju bara svara utifrån hur mina djur funkar ihop!
Kattens första möte med en kanin var när han var liten ca 6mån, han lyckades då ta sig in till våran könsmogna han kanin som såg honom som ett lovligt byte och försökte våldföra sig på honom...:eek:
Behöver jag tillägga att katten har enorm respekt för kaninen!;)

Nuvarande kaninen är lite på hugget, vilket katten fick erfara vid deras första möte..
Även hundar och vildkatter har fått känna på det....:smirk:

Kaninen är en utekanin så den enda gången dom träffas är när kaninen är lös ute, ibland vågar sig katten på att springa fram och hoppa på kaninen, men springer alltid livrädd därifrån med en arg kanin efter sig...:rofl: som ibland hinner ikapp och nyper honom i magen..:o

Med andra ord, mina skulle inte fungera ihop inomhus...
Ska du skaffa kanin, tycker jag att du kanske ska ta en vuxen och inte en skrajsen liten unge...
Låt dom lära känna varandra genom gallret först, innan du introducerar kaninen under uppsikt!;)
 
Sv: 2 katter och en kanin?

min erfarenhet med katt och kanin var att katten tog död på den lille kaninen när den kom lös av misstag när ingen var hemma..:cry: Det var en liten dvärg kanin, så det behövs nog en rejäl kanin, typ vädur i sådana fall som kan försvara sej mot TVÅ katter.. Katten har ju sina instinkter som kan komma till kännas när som helst!
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Min erfarenhet av kanin och katter är ganska bra. Första gången har kaninen Tossan vart vuxen och katten Selma bara en unge. Selma var väldigt nyfiken men hade väldig respekt för kaninen. Sen dog Tossan dock så Selma var utan kaninkompis ett tag. Sen så skaffade vi Pokemon, han var dvärgvädur så lite större än vanlig dvärg. Då var det inga problem med Selma, hon hade fortfarande väldig respekt för kaninen och sprang så fort han kom i närheten. Vi skaffade en till katt Zigge innan vi köpte Pokemon men han är så feg endå.
Jag skulle tipsa på att inte köpa en alldeles för liten kanin. Ha den i början i alla fall i ett rum som går att stänga till och stänga i början när ni inte är hemma. Låt katterna hälsa på kaninen genom gallret först och så småningom ,om ni inte märker någon fientlighet, släppa ut kaninen under uppsikt hela tiden. Och hoppas på att det går bra. Kanske spruta vatten på katterna om de försöker något.
Eller så kan ni ju köpa en 6 månaders hankanin så lär inte katterna vilja vara kvar i kaninens närhet :devil: Selma var smart nog att lära sig detta men zigge den dumme han låg allt kvar och plågades.

§Zith
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Min tidigare katt (som tyvärr försvann för ett par månader sedan :cry: ), ääälskade vår kanin. Han bodde utomhus och varje gång man gick ut med en flaska vatten eller grönsaker/frukt, förstod hon att nuu skulle vi ut och hälsa på Trollet! Hon hoppade glatt in i buren och satt där med honom, kaninen som är otroligt social mot allt levande blev superglad varje gång hon kom och skuttade runt, knuffade på katten och så. Man fick riktigt släpa ut katten när man skulle gå därifrån, oftast gömde hon sig i det inbyggda "huset" så man inte nådde henne... :smirk:

Vår andra katt däremot är en fegis och är livrädd för allt vad kaniner heter :crazy: Men liite spännande är det, man kan ju springa efter dom! Fast han har aldrig försökt bita eller hoppa på Trollis. Kan i och försig bero på att han är nästan lika stor som katten, totalt orädd och direkt skuttar fram till katten, även om denne kommer springandes på ett långt ifrån vänligt sätt.´

Men du kan ju prova att skaffa en kanin, det som kan hända är väl att du måste stänga in katten när kaninen är lös också får den bo i bur resten av tiden. Kanske inte precis vad du ville men vad gör man... Fast dom flesta katter kan vänja sig vid kaniner bara man har tålamod :) Min kompis hade för övrigt en hund och en kanin som lekte tillsammans, lös på gräsmattan (utan uppsyn till och med) och hunden gjorde aldrig något, och kaninen trivdes med det. Tror det mesta beror på individen, vissa tycker om varandra andra gör det inte :)
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Några riktlinjer som jag kommit fram till efter att ha ägt (äger) tre katter och fyra kaniner :p är..

Skaffa griniga kaniner som inte är för skrajsna att säja i från. Min kanin Skrajsan hade ett jäkla humör, min största katt flög tvärsöver vardagsrummet en gång för att han kom för nära kaninens mattplätt, kaninen måste kunna och vilja försvara sig och göra katten i princip rädd för kaninen, annars har inte kaninen en chans.

Om man har vuxna katter som är rätt härdade och skaffar en kaninunge gör man bäst i att totalt hålla dem isär så länge kaninen är liten. Kaninen får inte bli nervös och rädd för katterna utan få ett revir att kalla sitt eget och därefter lungt och sansat övervaka varenda minut de är lösa i samma rum tills man vet att katterna struntar i kaninen, att kaninen kan jaga bort katterna, att katterna har respekt för kaninen.

Kaninen är alltid i underläge i praktiken för vill en katt döda en kanin så gör den det, om man inte är som min ena kanin var (dubbelt så stor som katten :D ) kaninen har ju fördel i sina starka ben (vet en kanin som sparkade en räv ur uteburen en gång :cool: ) men endå.

Och är kaninen stressad av katterna så dela på dem, låt dem inte ens vara i samma rum.
Kaninen ska kunna vara trygg i sin bur utan att behöva ha katter strykandes runt som stressar upp den.
En gång ramlade min nyfikna kattunge in i kaninburen (jag hade glömt stänga locket ordentligt) så min stackars kanin fick katt + höpåse över sig, men stressad vart han inte, bara skitsur :D
Katten var förövrigt uppe på en grisröd sekund, men man får faktiskt inte klanta sig som jag då katten kan dra till kaninen med en klo och kaninen skada sig eller bli jättejättestressad.

Tvinga inte fram en relation, det ska gå av sig självt nästan.
Jag la ned nästan ingen tid alls på att vänja mina djur med varandra eftersom katten alltid klarar sig (var aldrig orolig för kaninerna) och katten låg alltid tryggt på soffryggen och glodde på kaninerna som glatt skuttade runt på golvet.
Det var kaninernas revir först, och passade de inte dem att ha katterna inne så fick katterna vackert kuta ut i köket eller sovrumet :)
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Några tips att övertala sambon har jag inte:D men erfarenhet katt-kanin har jag!

Kaninen jag hade som liten blev snabbt kompis med största hankatten de låg ofta ihop i hennes bur på somrarna (kanin buren var öppen)

Som vuxen har jag haft två kattungar och två kaninungar lösa ihop som lekte och hade jättekul!

När hunden fick nog av deras vilda lekar ställde han sig imitten och sa vov:p då sprang de till sina "ringhörnor"

Katter och kaniner går enligt min erfarenhet bra ihop om man introducerar försiktigt! (så även hundar med jaktinstinkt, kan fortfarande säga till hunden å vilken söt kanin när han får syn på en hare han gärna vill springa efter:rofl: :rofl: :rofl: han tittar då förvånat och lite skamset på mig och slår en blick på haren och lunkar vidare:rofl: :rofl: :rofl: )
INGET JAG REKOMENDERAR ATT PROVA!!!!!

Det bästa är givetvis om katten är unge men så var det ju inte i ditt fall...

Jag skulle inte "bara släppa ihop dem" utan kolla hur katterna reagerar utanför buren...ser de ut som om de ser en mus så kan du nog lägga ner projektet tyvärr:(

Men låt kaninen bli större så att den kan försvara sig mot katterna, och ta det sakta, var beredd att rycka in, det är inte roligt med en halv kaninunge:cry:
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Tack för alla era svar. Blev dock mest skrämd av många av dom.

Jag vet inte alls hur katterna skulle reagera faktiskt. Och det är inte så lätt att "lämna tillbaka" ett djur bara för att katterna inte respekterade den.

Plus att om jag skall skaffa kanin så är inte en vuxen kanin ett alternativ.

Får helt enkelt slå bort min dröm, trots att det är jättesvårt, och tänka att det nog kanske inte skulle funka. Det kanske skulle funka. Men jag vet inte om jag är beredd att kunna göra mig av med en alldeles ny lite kanin om det inte fungerar.

:cry: :(
 
Sv: 2 katter och en kanin?

Tack för alla era svar. Blev dock mest skrämd av många av dom.

Jag vet inte alls hur katterna skulle reagera faktiskt. Och det är inte så lätt att "lämna tillbaka" ett djur bara för att katterna inte respekterade den.

Plus att om jag skall skaffa kanin så är inte en vuxen kanin ett alternativ.

Får helt enkelt slå bort min dröm, trots att det är jättesvårt, och tänka att det nog kanske inte skulle funka. Det kanske skulle funka. Men jag vet inte om jag är beredd att kunna göra mig av med en alldeles ny lite kanin om det inte fungerar.

:cry: :(


På endel djuraffärer har de "sommar kaniner" som de hyr ut, kanske kan du prova det?!
Så vet du ju sen hur dina katter reagerar:)
Jag har aldrig sett något problem att kombinera olika djur, vi har haft både dansmöss och marsvin också kaniner då...
Plus att det alltid har funnits både katter och hund:love:
Så ge inte upp din kanin dröm:)
Det funkar om man tänker före:D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 989
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Bison
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 923
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp