2 shettisar eller ett varmblod...

gadriel

Trådstartare
Ja nu tycker ni väl at jag är helt förvirrad som inte vet vad jag vill :o:o

Läget är så här, jag har bestämt mig för att sälja min fjording, hon är fullkomligt underbar körhäst MEN hon är en obotlig latmask och till sist tröttnar man på att köra en häst som aldrig frivilligt vill röra sig frammåt :crazy:

Jag vill ha en piggare körhäst och framförallt vill jag köra par. Har därför funderat på att köpa ett varmblod för att sedan köpa ytterligare ett efter ett tag och köra dom i par (när de är tillräcklgit utbildade).

Har tidigare funderat på att ha ett shettispar men funderar på hur pigga dom är. Har en kompis som har en shettis och kör med och det går sååå långsamt, t o m min fjording med korta steg är betydligt kvickare. Jag tar ju gärna ganska långa rundor (finns dåligt med korta här) och jag vill ju helst komma hem innan det blir natt. Om man köper hyffsat stora shettisar och träna upp bra kondis går det då att trava större delen av rundan istället för att skritta så mycket så man kan väga upp att de tar korta steg?

Köper jag shettisar kan jag köpa två på en gång (får inte ha tre stora hästar närmaste året iaf men en stor och två små går bra) och köra enbet först och så småningom köra par med. Köper jag shettisar behöver de inte omskolas lika mycket som en travhäst behöver.

Fördelen med shettisar är ju också att min sambo är väldigt förtjust i dom och nog mer än gärna hjälper till att sköta om dom och lära sig att köra med, ett varmblod skulle han hålla sig långt ifrån.

Det känns som att det mest lutar mot 2 shettisar men som sagt är lite bekymrad över att de tar korta steg. Funderar också över om de skulle orka min maratonvagn om man kör i par, den har bilhjul och är ganska tung men fjordingen är 1,36, ganska liten, och drar den flera gången i veckan utan problem.

*förvirrad kusk*
 
Senast ändrad:
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

jag är ingen körnisse. men delade stall förut med en tjej som höll mkt på med shettisar, körde dem.

nu hade hon iofs hingstar, men ingen av dem var lat direkt. utan det var mkt fart o fläkt :D
men jag har också sett mkt SEGA och lata shettisar.

så det beror nog mycket på hur shettisarna är som individer
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Det finns pigga shettisar också, se bara till att hitta rätt! Troligtvis mycket mindre jobb än ett varmblod även om de inte är i toppkondis. Tillsammans brukar det kunna bli lite piggare!
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Jag tycker att det är mest i skritten som det kan kännas sådär extreeemt långsamt med shettis. I trav och galopp kan de ju hålla hyfsad fart. Men även en pigg shettis har ju korta ben, så jag tycker att det blir lite skillnad i vilka sträckor som känns "rimliga" jämfört med en stor häst. De sträckor vi kör som en normal träningsrunda med våran stora skulle nog kännas som en heldagsutflykt med shettisen...

Men de är himla roliga att köra :love: (par har jag tyvärr inte provat)

Hur många km/mil är dina "långa" rundor?
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

I princip den kortaste rundan jag brukar köra är 5-6 km. Brukar ta 1,5 timme med min sega fjording...
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

5-6 km fixar min shettis under en timme om man lägger in lite trav och galopp.

Båda mina shettisar är pigga och glada körhästar, unghästen dock alldeles för pigg. Men just i skritten tycker jag det känns förbaskat långsamt och tråkigt, även om dom skrittar på ordentligt så kommer man inte framåt ju. Men där det finns möjlighet att ha andra gångarter håller dom bra fart och kan hänga med även storhästar.
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Leta fram bra och pigga shettisar som har lite go i steget eller vad man ska säga, mina skrittar på bra och hänger med hyfsat bra i en stor hästs tempo. I trav och galopp har det alltid gått i bra fart tycker jag.
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Det finns shettisar med framåtanda och dom som är mer lata.
Jag är fodervärd på en pigg och framåtbjudande shettis men man måste tyvärr tjata en del men snart kommer han inte lata sig.
Dom är ju underbara och ganska lätta att göra med förutom det att dom kan ha ett och annat för sig.
Jag gillar shettisar så..
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Tack för era svar! VI har bestämt oss för att iaf åka runt och kika på lite shettisar men det blir nog det :)

Min sambo har redan på eget intiativ börjat klura på hur han ska göra en parstång till maratonvagnen som passar två shettisar :D
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Din fjording kanske det är rätt tråkigt med körningen. Börja träna galopp intervaller så brukar de flesta hästar tycka körningen. :)
Släpp lite på tömmarna så hon får en bra eftergift när ni galopperar. Inga långa sträckor, men i början kanske 10 meter, sedan tillbaka till trav.

Rundan jag kör som är på ca 8 -9 km med en häst som är Shettis/welsh och vi brukar ta oss runt på ca 50 min - 1h. Blandade gångarter men mest trav.

Mvh
Emma
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Jag har bara positivt att säga om shettisar. Har i princip bara träffat på pigga och glada som älskar att dra vagn!
Så visst finns det pigga små shettisar också, det är bara ut och leta.
Annars finns det ju många trevliga små B-ponnyer.
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Din fjording kanske det är rätt tråkigt med körningen. Börja träna galopp intervaller så brukar de flesta hästar tycka körningen. :)
Släpp lite på tömmarna så hon får en bra eftergift när ni galopperar. Inga långa sträckor, men i början kanske 10 meter, sedan tillbaka till trav.

Rundan jag kör som är på ca 8 -9 km med en häst som är Shettis/welsh och vi brukar ta oss runt på ca 50 min - 1h. Blandade gångarter men mest trav.

Mvh
Emma

Min fjording vill helst gå i hagen och äta. Jag har provat galoppintervaller mm mm. Hon rä väldigt mycket piggare nu än när jag köpte henne men som sagt, hon är ingen arbetsvilliug och frammåt häst.
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Klart du ska börja köra Shetlandsponny. Jag kör och tävlar själv med en så jag är kanske lite partisk. Jag håller på och inhandlar en till så jag i framtiden ska köra par. En runda på 6 km är inga problem och du borde lätt komma under 1,5 h.
Det finns många pigga och arbetsglada shettisar.
Kör du enbet med shetlandsponny är det väldigt enkelt om du ska åka iväg och träna eller tävla. Ponnyn på ena sidan i transporten och rockarden på den andra. Med par så får man det lite krångligare.

Lycka till :laugh:
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Då ställer man bara ponnyerna i led, den ena framför och den andra direkt bakom:angel:

Fast det hjälper inte speciellt mycket eftersom du med par kör en fyrhjuligvagn som ändå inte går in på ena sidan av transporten.
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Alla hästar är ju individer, vissa shettisar går snabbt, andra sakta ;)
trav-shettisar går ju snabbt, så visst finns det snabba shettisar!
jag har en shettis som går i hyffsat tempo när han är i form och på bra humör... XD
Det finns ju oxå en massa körtävlingar för shettis (bruks) om du skulle vilja tävla senare. ;)
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Två shettisar :laugh: Tror helt säkert att dom tycker det är roligare att springa med en kompis och inte blir lika lata då ;)
Det finns ju många shettisar som är pigga med.
 
Sv: 2 shettisar eller ett varmblod...

Ja det får bli två shettisar men va svårt det är att hitta några ! :crazy: De flesta är alldeles för långt bort eller lite för gamla. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 165
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp