2 små bekymmer

NightRain

Trådstartare
Vet inte om den ska ligga i ridning eller hästhantering men testar här.. ska den flyttas så får nån gärna göra de=)

jag fick hem min nya häst igår å har upptäckt 2 små bekymmer..

1:han kastar väldigt mycket med huvudet i nickande rörelse, alltså upp och ner.
han gör de i gången och även under ridningen å han kan göra de så man knockas så de får bli martingal på men helst av allt vill jag kunna få honom att sluta. jag testat att släppa efter i handen men då gör han de. håller jag mer kontakt i munnen så gör han de ändå, på helt lång tygel åxå. ska testa att prova annat bett å träns åxå ifall de är nåt sånt. men om de inte är de så skulle jag vilja ha råd i om de går att göra nåt åt.

tänderna ska kollas, ska försöka få ut vet i veckan.

så de jag undrar är om nån vet hur jag kan få honom att sluta med de?

2: han vill inte stå still när man sitter upp på honom om ingen håller i. det är så att jag måste ha pall när jag sitter upp. de går hur bra som helst att ställa den bredvid honom men så fort man sätter foten på den så går han undan, viker ut, backar eller går framåt. men så fort nån håller så står han helt still. å jag vill ju kunna sitta upp på egen hand med hjälp av pallen.

jag vet att de självklart är mycket för honom nu då han är på nytt ställe, men han gjorde såhär även när jag skulle provrida.

så vill gärna ha lite råd i dessa två bekymmer hur jag kan träna bort dessa saker (om de går att träna bort?)

nån som haft dessa problem men att de gått träna bort.

han är bara 6 år gammal så de kanske "växer" bort?

så lite råd å tips är välkommet:D
 
Senast ändrad:
Sv: 2 små bekymmer

Jag vet inte om jag uppfattar dig fel? Men du skriver att han kom igår?

Det är i så fall inte konstigt med lite hyss eller nervositet. Han måste få tid att anpassa sig till sitt nya hem och ny ägare.
 
Sv: 2 små bekymmer

Såg att du ändrat i ditt inlägg nu och lagt till att han även gjorde så när du provred. Jag tycker ändå du skall avvakt lite innan du gör åtgärder, det kanske förvinner i miljöombytet :)
 
Sv: 2 små bekymmer

ja som sagt han gjorde de då med å även när ägaren red osv.. självklart ska jag ge han lite tid. =) tänkte mer ifall de fortsätter å tänkte om man skulle kolla efter råd osv i tid=)
 
Sv: 2 små bekymmer

Jag hade kollat upp bett, nackstycke och nosgrimma samt sadel, för nickandet. Låter lite som att han inte är till freds med bettet.

Uppsittningen är bara att träna, träna och träna. Be hästen att stå bredvid pallen och gå upp och ned för den tills hästen slutar gå framåt, sen lägger man till tryck i stigbygeln osv tills man sitter i sadeln utan att hästen går iväg :p.

(Har själv häst som går iväg, hon står tills foten är i stigbygeln och då har hon. Inte blivit bättre genom åren så hoppar upp lite i farten :p.)
 
Sv: 2 små bekymmer

Problem 1 låter lite svårare. Kan ju vara lite vad som helst och det har jag ingen erfarenhet av. Låter läskigt om han slår så högt att han riskerar att knocka dig.
Problem 2 löser du nog lätt med övning :)
Min häst gillade inte heller när jag klev upp på en pall i början. Han ville helst backa eller vända så att han stod vänd mot mig. Han tyckte det var lite otäckt när jag blev hög. Jag lät honom flytta sig första gångerna och lockade tillbaka honom medan jag redan stod på pallen. Jag höll på så ett tag utan att stiga upp på honom, bara få honom att stå still nära pallen.
 
Sv: 2 små bekymmer

Bara traggla med pallen, tålamod, tålamod.
Min förra höll på så när han kom, gav honom godis direkt när jag hoppat upp och problemet försvann på några gånger.

Kolla upp munnen, annars är det bara jämt stöd och rida fram till handen. När hästen slår sig fri bjuder den inte fram till bettet.
 
Sv: 2 små bekymmer

är den veterinärbesiktad? sadel, rygg eller tänder är första man kollar vid de där beteendet :)
 
Sv: 2 små bekymmer

Jag vet en häst som nickar och han blir hjälpt av ett speciellt nosnät som man fäster i nosgrimman.
 
Sv: 2 små bekymmer

Det första vet jag inte om jag skulle beteckna som "smått". Har han gjort så tidigare? Några anmärkningar på besiktingen?
Som andra redan nämt, problem med utrustning? Jag skulle nog mer gissa rygg än tänder.

Nr 2 är ju bara att öva, med klicker går det på nolltid.
 
Sv: 2 små bekymmer

Ditt första bekymmer har jag inget riktigt tips på, mer än o utesluta fysiska fel och därefter försöka leta upp utrustning som hästen anser passar bättre. Kan i vissa fall vara så enkelt som att nosgrimman exempelvis sitter för löst/ för hårt eller högt upp/ långt ner. Säger inte att det är så men möjligheten finns.
Bara en tanke som kom upp eftersom min drar av sig täckena när man ska knäppa fast dem på honom om han inte tycker de passar. :)

Ditt andra bekymmer löste jag på ca en vecka med min som kom på att han kunde gå sin väg när jag skulle upp.
Jag har liksom du samma problem med att jag behöver min pall.
O min häst blir sju i år men detta kom till en lösning redan förra året. Nu står han som ett ljus med tygeln liggandes på manken och skulle aldrig få för sig annat.

Jag tog helt enkelt pallen med mig ut ur stallet, ställde upp hästen och ställde pallen bredvid, höll till i paddocken då, när jag skulle sätta foten på pallen drog hästen. Då tog jag pallen i höger hand o hästen i vänster, alldeles tyst o bara backade honom. När han inte vill backa mer så tog vi ett steg till. Så satte jag ner pallen och satte foten på den igen. Om och om igen tills han stod stilla så jag kunde komma upp. O alltid långa tyglar när jag skulle sitta upp. Gick han så gick jag ner igen och började backa, eller rättare sagt han fick backa och gick mot honom. Däremot blev jag aldrig arg på honom, utan talade bara om tyst och lugnt att antingen släpper du upp mig eller så backar vi.

Första gångerna tror jag hästen backade mer än två varv runt paddocken i total tystnad, därefter dröjde det inte länge förrän han stod blixt still tills jag hade kravlat mig upp. (Kan ju bara tänka mig vad grannarna sa om oss när det körde förbi :D )

Nu står han kvar och väntar tills jag har fått i fötterna i stigbyglarna och på med handskarna och fått ordning på allt annat innan han går. Det känns tryggt om någon annan också vill rida så minmerar det olycksrisken i moment 1, dvs att sitta upp.

Han står även helt still när hans "mini-ryttare" en sexårig tös ska ta sig upp. Hon klättrar upp från sidan och det tar flera minuter. Tänk att detta är en ganska stor och grov nordis med starkt psyke så det går verkligen och fixa utan att man behöver bli arg eller frusterad på dem. :)

Oj långt o kanske lite svamligt inlägg, men detta funkade klockrent för oss.

// Emma
"som ibland tänker att hon skaffade sig en lite väl dominant kuse som alltid måste ifrågasätta allt nytt och matte alltid måste hävda sig, känns det som"
 
Sv: 2 små bekymmer

Blev lite bekymmrad när du skrev att hästen skakade på huvudet även när du provred. Det KAN tyda på problem med nacke,hals eller rygg. Jag har haft en sådan häst och det är inte roligt att varken sitta på eller se när den slår och slår med sitt huvud. Är den kollad av vet för detta? Vad tittade dom i så fall på?
 
Sv: 2 små bekymmer

jag svarar lite till alla samtidigt då de b lir så många inlägg annars..

jag har ringt veterinär så han skulle komma ut nästa vecka å de är en veterinär somjag verkligen litar på som är mer inriktad på just tänder å rygg så han ska få kolla genom honom ordentligt på de ställena.

funderar även på att ta upp massör/kiropraktor eller liknande för att se om han är stel nånstans.. kan ju vara så att de sitter fast nånstans på honom.?

sen är han ju kollad av veterinär innan köp.. å dom hittade ju inget å dom klämde ju på rygg osv. han skakar INTE som på bilden. han likxom.. nickar å kastar upp huvidet å inte hela tiden utan nån gång sådär ibland.. å då slits ju tygeln ur handen.. ska givetvis prova annat bett å annat träns med andra nosgrimmor osv å se om han slutar. å sadeln har kollats av flera kunniga men ska även åka till sadelprovare så man får ett utbildat öga på de.

sen som sagt kan de ju vara så eftersom att han är ny att han är lite "nervös" eller hur man ska säga, men visst blir man lite fundersam på varför han gör så..

tack för tipsen angående uppsittningen.. antar att de bara är att öva å traggla. UTAN att bli irriterad för de funkar inte hehe. :P
 
Sv: 2 små bekymmer

Är du säker på att hästen inte har headshaking syndrom? Det låter konstigt att den gör så även på långa tyglar, om det skulle vara bett/tandrelaterat.
 
Sv: 2 små bekymmer

nä självklart kan jag itne vara säker.. sa bara att de inte var likadant som han "slängde" med huvudet som i videon. men kan en veterinär ta reda på de elle rhur tar man reda på de i såfall?

å vad innebär de? lider dom av de? blir hästen oanvändbar eller liknande om de nu skulle vara att han hade de?
 
Sv: 2 små bekymmer

Är det headshaking syndrom, så är det illa, men då måste hästen gå att reklamera, för då har den haft det vid köp. Det borde också ha märkts.

Har du pratat med förra ägaren?

Nu ska man ju inte måla f*n på väggen, men jag hoppas du har ett köpeavtal enligt konstens alla regler.
 
Sv: 2 små bekymmer

ja jaghar 3 månaders bytesrätt så har till i mitten av juni på mig..

grejen är ju att han är importerad från danmark å bara varit i sverige en månad. dom är ju ett företag så de hoppas jag att dom harordning på sina grejer.. men som sagt har 3 månaders bytesrätt,

men hästarna som har de... gör dom de bara vid arbete eller även i hagen osv?
 
Sv: 2 små bekymmer

Den hästen som jag vet har headshaking gör det inte i hagen utan bara vid ridning men av någon anledning försvinner det nästan helt med nosnätet.
 
Sv: 2 små bekymmer

Jag hade inte gjort något speciellt med hästen så länge han inte är ordentligt kollad av veterinär (rygg, ben, tänder mm) och att utrustningen också är kontrollerad så att tex sadeln verkligen passar.

Problem 1&2 kan mycket väl hänga ihop. Därför ser jag ingen mening i att försöka träna bort dom så länge man inte vet att hästen är 100% okej.

Att hålla på och slänga med huvudet så mycket tyder på att något är fel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 249
Senast: SiZo
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 445
Senast: mily
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 815
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp