2 stora hundar (ca 25kg) och en liten(valp just nu men ca 2 kg vuxen) , går det?

Fast det gör det ju inte? 2,5 kg vs 25 kg är fortfarande en reell risk. Det betyder inte att något kommer att hända, det betyder att om något händer så riskerar det att drabba chihuahuan fatalt än i jämförelse med jämnstor/större hund som inte är lika bräcklig. Storleksskillnaden i sig medför risker (även om det också kan vara en faktor, men det är inte den grundläggande riskfaktorn), inte sättet de eventuellt umgås på. Att hon ger "uppläxningar" till större hundar visar ju tydligt att hon inte är bekväm med deras storlek.

Absolut! :up: Menade mer att beroende på hur hundarna är så kan det funka bättre, sämre eller inte alls. Men du har rätt i att storleksskillnad alltid innebär en risk, och desto större storleksskillnad desto större risk. Nej, hon trivs såklart bäst med hundar närmre sin egen storlek (Vem skulle inte göra det?). Det går lugnt till när hon träffar stora hundar, men det är ändå inte något man vill utsätta en liten för hur som helst just pga skaderisken. Nu bor hon ju med en större och det innebär risker, särskilt de stunder de ej är under uppsikt, men just de två tillsammans känner jag mig trygg med. Med en annan större hund är det långt ifrån säkert att man vågat låta de bo tillsammans. Det var nog lite det som var min poäng. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 699
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 775
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp