20 år av katastrofer

Kanske inte, men ibland har det gått mindre bra.

Trots att det var fredagen den trettonde i går var det så att jag idag under stora delar av förmiddagen inte kom åt Bukefalos när jag var inloggad. Moderatorerna var också drabbade, kanske fler.

De som sköter min server som sedan flera år finns i Falkenberg fixade till det hela, bra eftersom jag gärna ville komma in och skriva lite om att det är 20 år sedan sidorna startade, just idag.

Jag hade egentligen inte tänkt skriva en tråd om de större problem sidorna råkat ut för genom åren, men förmiddagen kräver nog det :)

Vet inte om jag har förträngt något, men det allvarligaste var nog när flashchatten hackades i september 2006 vilket ledde till att Bukefalos hela databas raderades och den senaste backupen var två månader gammal.
Sidan var nere några dagar, men värst var att allt som hade skrivits m.m. under nästan två månader var borta. Här finns lite mer om detta:
http://www.bukefalos.com/threads/varfor-har-allt-efter-den-15-juli-forsvunnit.686328/
Det positiva med det hela var nog att jag aldrig fått så många peppande kommentarer som då :)

En annan jobbig period som jag inte berättat om tidigare var under 2001. Hela sidan som på den tiden hette stallet.com köptes upp av ett bolag i Göteborg. Jag började arbeta för detta bolag som ansvarig för sidorna. Jag fick lön i två månader sedan var pengarna slut och bolaget i konkurs (Det var knappast min lön som knäckte bolaget).
Jag stod då utan lön, utan domän-namn och eftersom jag hade fått betalt med aktier i den konkursade bolaget utan ersättning för sidorna.
Jag bestämde mig för att starta om med ett helt nytt domän-namn Bukefalos.com som sidorna heter sedan dess. Det finns mycket man skulle kunna skriva runt detta men jag vill inte bli för långrandig.

Ett jämfört med det förra, mindre problem var att domänen bukefalos.com plötsligt en dag, jag har glömt när, slutade fungera. De som hade hand om domänen åt mig hade stora problem och många andra domäner drabbades, har för mig att det handlade om ett antal dagar innan det löste sig.

Jag har under åren haft olika bolag som hjälpt till att sälja banners här på sidorna, tyvärr har de inte alltid levt upp till mina förväntningar. Värst var det nog när ett bolag gick i konkurs och försvann med ungefär halva årsinkomsten.

I övrigt har sidan drabbats av databasproblem ett antal gånger vilket då ledde till långsam reparation av databasen som kunde ta uppemot ett dygn om jag minns rätt. Likaså har andra serverproblem ibland ställt till det.

Ett problem som var rätt roligt inträffade 2013 samtliga bilder på sidan var vända upp och ner, mer om det här:
http://www.bukefalos.com/threads/bukefalos-hackat.1185126/

Mest reaktioner från er användare brukar jag få när jag ändrar något. Färgerna, exempelvis, allra mest var det nog när jag bytte smilyesar:
http://www.bukefalos.com/threads/smileytest.1185561/

Har jag missat någon katastrof? :)
katastrof.png
 
Jag minns att typ sommaren 2001 låg Bukefalos/stallet nere flera dagar och det enda som fungerade var chatten. *katastof* :) Sen kom det nya forumet och alla fick registreringsdatum 1:a juli 2001. Eller minns jag tokigt? Annars har sajten fungerat bra och jag är glad att den finns.
 
Minns inte riktigt när jag hittade stallet, men nästan från början har jag nog varit med. Tack för alla år!
 
Tråden om kioskvältare-trådar, lite samlad historia i den med. Trådar vi minns - var väl en annan, snällare variant.
 
Jösses så låååång tid. Nu får Buke till och med gå till systembolaget!

Vi hoppas ruset inte varar för länge, utan att måndagen med goda föresatser för ytterligare 20 år kommer sedvanligt imorgon. :D

Jag har förresten varit med sedan 2002, men fick byta nick 2004. Så, 14 år har jag hängt här. 14 jätteroliga år! det enda forum jag verkligen varit trogen. :heartbow:
 
Fantastiska år du gett oss! Jag har haft mitt nick sedan 2003, hände lite på stallet tiden innan. Jag minns när Chatten havererade och livet stannade upp några dagar. För mig var chatten den mest saknade funktionen, men jag har kvar många av vännerna från den tiden. :love:
 
Jag har fortffarande inte kommit över smileysarna och gav upp Buke där ett tag då det inte gick att utrycka sig korrekt längre. Plus att det var smileysarna man sparade ner och använde på MSN Messenger. Minnen :D Inga andra klagomål någonsin (ok när det kom en ny version som inte fungerade för mig så jag öppnade mängder av fönster så när ett stängdes ner så fortsatte jag att köra).

Annars keep up the good work Gunnar! Även om det är mindre action här nu med alla andra sociala medier så är Buke ändå något man går tillbaka till.
 
Chatten saknar jag fortfarande. Det var den jag fastnade för från början och jag minns forymhaveriet som chattens tillfälliga återkomst. Tyvärr blev den inte kvar.
 
Det var forumet som gav mig tillräcklig med skrivövning för att vid närmare 40 års ålder ta mig in på universitetet.
På vägen fann jag ett skrivet språk, nog för att jag läste mycket tidigare, men skriva gick inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 976
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 735
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Då Bukefalos fyllde 20 år i lördags är det extra roligt att konstatera att förra veckan också hade ett rekord i antalet besökare på...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp