20 veckors valp, underbett?

Rosa86

Trådstartare
Hej!
Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som ett underbett? Hon är 20 veckor gammal, lite svårt att fota själv med en hand.. men efter bästa förmåga. Tacksam för tips och råd!
 

Bifogade filer

  • IMG_8374.jpeg
    IMG_8374.jpeg
    202,2 KB · Visningar: 295
Och vad innebär detta? Kan det bli bättre när fler tänder byts ut? Kan käken ändra sig? Vad är skillnad mellan omvänt saxbett (kan det ens ”bli” det) och underbett?

Min första valp så har ingen erfarenhet alls angående tandlossning och bett… känner mig lite uppgiven 😟

Om bettfelet är litet så kan det fixa till sig, men skulle vilja säga att bara en veterinär som är tandläkare kan svara mer exakt på detta och om man behöver göra något åt tänderna.
 
Om bettfelet är litet så kan det fixa till sig, men skulle vilja säga att bara en veterinär som är tandläkare kan svara mer exakt på detta och om man behöver göra något åt tänderna.
Okej. Åh så tråkigt om det inte skulle rätta sig till :(
 
Hej!
Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som ett underbett? Hon är 20 veckor gammal, lite svårt att fota själv med en hand.. men efter bästa förmåga. Tacksam för tips och råd!
Vad säger uppfödaren?

Vad ska du ha hunden till? På utställning lär det noteras.
Bättre kunniga - som veterinärer - lär kunna avgöra om det blir bekymmer för hunden i framtiden.
 
Vad säger uppfödaren?

Vad ska du ha hunden till? På utställning lär det noteras.
Bättre kunniga - som veterinärer - lär kunna avgöra om det blir bekymmer för hunden i framtiden.
Vet inte om det är olika för olika raser, men min Leonberger hade underbett och det var diskvalificerande vid utställning; hur korrekt hunden än var i övrigt.
(Nu är det över tjugo år sedan hon gick bort, så det kanske har ändrats.)
Inget vi brydde oss om eftersom vi inte var intresserade av utställning eller avel.
 
Vad säger uppfödaren?

Vad ska du ha hunden till? På utställning lär det noteras.
Bättre kunniga - som veterinärer - lär kunna avgöra om det blir bekymmer för hunden i framtiden.

Som uppfödare kan man inte göra något speciellt åt det hela, men vill köparen returnera valpen och rutan för årerköp är ikryssad, så måste uppfödaren köpa tillbaka valpen.
Finns inga övriga skyldigheter utan ev återbetalning etc är helt frivillig.

Bettfel är oftast diskvalificerande på utställning och ingen -vare sig veterinär eller annan- kan i dagsläget säga huruvida bettfel på valp kommer ge problem förrän bettet är färdigvuxet.
 
Hur var bettet när du köpte den? Någon anmärkning på besiktningsprotokollet vid leverans. Någon prisreducering?
(Min erfarenhet av bettfel är enbart ett mycket litet överbett vid köp av 5-månaders valp. Det rättade till sig med tiden).
 
Bettfel rent generellt ger ökad risk för tandproblem i framtiden. Behöver inte ge några problem men det beror på hur hela bettet ser ut när de permanenta tänderna kommit fram.

Brukar säga till de med valp med bettfel att det är extra viktigt att etablera en bra tandborstningsrutin på dessa valpar förebyggande. Därmed inte sagt att allt går att avhjälpa med tandborstning.

Har stött på hundar med bettfel där uppfödarna sagt till valpköparen att det inte alls orsakar hundarna några problem och så står de senare där med problem ex pga att det är trångt mellan tänder eller att hunden nöter ner sina tänder onormalt eller att det blir sår i mjukdelarna i munnen på grund av bettfelet. Kan bli kostsamt att åtgärda och går inte på försäkring om det står bettfel på besiktningsintyget.
Men det kan ju bli helt okomplicerat också och bara kosmetiskt om man har tur 🤷‍♀️



Hej!
Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som ett underbett? Hon är 20 veckor gammal, lite svårt att fota själv med en hand.. men efter bästa förmåga. Tacksam för tips och råd!
 
Vad säger uppfödaren?

Vad ska du ha hunden till? På utställning lär det noteras.
Bättre kunniga - som veterinärer - lär kunna avgöra om det blir bekymmer för hunden i framtiden.
Jag har precis hört av mig till dem, får se när de svarar :)

Jag hade tänkt ha henne för utställning och någon mer hundsport..och betalde nästan 30 000 för ändamålet 😅 men… jag kan inte lämna tillbaka henne, jag älskar ju henne ändå! Såfall får det bli något annat än utställning i fokus ☺️☺️
 
Hur var bettet när du köpte den? Någon anmärkning på besiktningsprotokollet vid leverans. Någon prisreducering?
(Min erfarenhet av bettfel är enbart ett mycket litet överbett vid köp av 5-månaders valp. Det rättade till sig med tiden).
Allt var u.a i besiktningsprotokollet, detta uppmärksammades av mig nu idag när tänderna vuxit ut, som de måste gjort på en vecka? Har bara borstat med öppen mun men nu när hon sov uppmärksammade jag detta.. alltså ingen prisreducering utan samma pris som ”vanligt”
 
Måste bara fråga vad det är för ras som kostar 30’? (Du behöver inte svara om du inte vill :))
Kolla på Köpa hund, inte jätteovanligt. TS hund ser dock inte ut att vara av nån av de raser som oftast är dyra. Det verkar vara ju sjukare ras desto dyrare. Men har även sett nån labbe för över 30, utan ens meriterade föräldrar.
 
Kolla på Köpa hund, inte jätteovanligt. TS hund ser dock inte ut att vara av nån av de raser som oftast är dyra. Det verkar vara ju sjukare ras desto dyrare. Men har även sett nån labbe för över 30, utan ens meriterade föräldrar.

Jag tycker mig se att flera sällskapsraser ligger i den prisklassen nu? Inte alla kullar, men det är inte heller direkt ovanligt. Jag planerar löst för en hund till om några år, och tänker mig något mindre både i storlek och aktiveringsbehov. Det finns några få ur grupp 9 som kanske kan vara aktuella, men kullarna är små och efterfrågan hög och priserna sätts därefter. Fortsätter de att gå upp så kommer de att bli alldeles för dyra för min ekonomi. En hund må kosta mer än så totalt under sin livstid, men det är ändå väldigt mycket pengar att lägga ut vid ett tillfälle.
 
Måste bara fråga vad det är för ras som kostar 30’? (Du behöver inte svara om du inte vill :))
Småhundarna låg på ca 25 000 kr ifjol (vilket var senast jag kollade). Men sedan så vet jag inte om man betalar extra ifall man tänkte sig att ställa ut? Min skulle nog gå väldigt bra på utställning liksom om jag orkade med hantera utställningsfrisyren. Men vi betalade inte mer än standard för rasen oavsett.
 
Kolla på Köpa hund, inte jätteovanligt. TS hund ser dock inte ut att vara av nån av de raser som oftast är dyra. Det verkar vara ju sjukare ras desto dyrare. Men har även sett nån labbe för över 30, utan ens meriterade föräldrar.
Jag har fått svar i pm så nu vet jag :)
 
Småhundarna låg på ca 25 000 kr ifjol (vilket var senast jag kollade). Men sedan så vet jag inte om man betalar extra ifall man tänkte sig att ställa ut? Min skulle nog gå väldigt bra på utställning liksom om jag orkade med hantera utställningsfrisyren. Men vi betalade inte mer än standard för rasen oavsett.
Småhundarnas prissättning varierar, när jag köpte för ett år sen låg registrerad papillon på 16000-25000.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 497
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp