200gr vintertäcke med fast hals

Fiorano

Trådstartare
Just ett sådant är jag ute efter. Måste vara FAST hals och inte avtagbar-vill inte ha en massa spännen och skit i halsen. Vill ha smidiga spännen och det får gärna ha en ganska slim fit i halsen. Hööks har ett nytt som heter Chamonix, men jag gillar inte det stora trycket och det lär vara för stort i bogen som alla andra av Hööks täcken.

Ge mig tips! Har förresten Bucas nåt med fast hals?
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Rambo har.

Har även sett Bucas Freedom turnout extra full neck på nätet i en butik, men inte på Bucas hemsida :confused: Hade ett Bucas Irish full neck till gammelhästen för några år sedan, men de görs inte längre, det är avtagbara halsar på Irish nu för tiden. Fast det är nog 300g i dessa Bucastäcken.
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Mitt inlägg försvann men googla på Shires Highlander Combo 200gr ;)
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Lånar tråden lite och frågar efter ett vintertäcke med fast hals också, fast med 3-400 g.

På stona sitter Börjes vintertäcken skitbra, men inte på hingsten (som är den som behöver täcket mest) så nu letar jag efter ett riktigt bra "märkestäcke" till honom istället. Jag har noll koll på alla märken som finns, vad som utmärker dem och hur passformen är. Han har nu ett Källqvist protector som är några år gammalt. Utan hals, det sitter bra över kroppen men gjordarna är suuuperlånga och jag gillar inte riktigt knäppningen fram (vanliga "bältes-spännen", inga hakar eller så.)

Gärna så slit-tåligt som möjligt (har många träd i hagen och hästen skrubbar sig lite överallt mot dem och rullar sig på grenar som trillar ner...) Hästen är en painthingst - bred om bringan och bogarna, har knappt någon manke och mycket hals. Jag har jättesvårt att hitta täcken som sitter bra både över bog/bringa och över bakdelen - utan att gjordarna är för långa :/
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Horseware finns med både fast och avtagbar hals i alla olika tjocklekar.
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Fast bucas är väl inte tight i fronten? Snarare tvärt om. Min kan inte ha bucas ens i "en för liten" storlek för dom är så väl tilltagna och han är väl ändå normalstor sas.

Letar efter något liknande själv men UTAN hals, det satans otyget.
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Fast bucas är väl inte tight i fronten? Snarare tvärt om. Min kan inte ha bucas ens i "en för liten" storlek för dom är så väl tilltagna och han är väl ändå normalstor sas.

Letar efter något liknande själv men UTAN hals, det satans otyget.

Bucas är helt klart tajtare i bogen än HW. Ponnyn fick ordentliga skav av sitt HW förra vintern men pälsen växte till sig när jag bytte till Bucas:). Jag tror dock att det är de nya Bucastäckena som har blivit tajtare, kan inte minnas att dom jag hade på 90-talet hade så himmelns tajt och bra passform.

Hals är rätt bra när det är 30 minus på vinter;). Hade det inte förra året och ponny blir fort ett hårigt murmeldjur. Så i år blir det hals och hoppas att hon blir lite mindres pälsig.

*kl*

Tack för alla tips! Shires har tyvärr inte en passform som funkar och så tycker jag att deras täcken är så vansinnigt tunga!
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Näe, det måste ju bero på hur dom är skapta känner jag. Min kan ha 145 i HW men inte Bucas, det är för stort, hänger ner och glipar fram. Och det är inte så jävla gamla täcken. HW är väl högre skurna? Bucas känns mer "urringat" så att säga...

Jo men du bor ju norröver, då är det skillnad, jag är så satans trött på halsar haha.
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

+ Inka:
Tack för tipsen, jag ska börja kika där!
(Bucas är för övrigt det enda som jag vet går bort för min del, då det är alldeles för trångt fram till alla mina hästar. Jag har hellre lite lösare i bogen än för tight dessutom)
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Fast bucas är väl inte tight i fronten? Snarare tvärt om. Min kan inte ha bucas ens i "en för liten" storlek för dom är så väl tilltagna och han är väl ändå normalstor sas.

Letar efter något liknande själv men UTAN hals, det satans otyget.

Jag tycker att det varierar mellan deras olika täcken. Har köpt ngt Buccas som var supertajt runt bogen och absolut inte fungerade medans andra varit helt OK.
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

håller med. Jag köpte 50grams Bucas som sitter som ett smäck på fullblodsbogen.
Amigo glipar fram men detta slutar åt så fint.

lewllyn, HW har särskilda quartertäcken. kanske kan vara nåt för dig?
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Kolla om Mark Todd har nåt i den tjockleken. Jag har att 400 g därifrån och det är super. Rambo kvalite till halva priset.
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

Vill bara flika in att Horseware Amigo kommer med fast hals nu i höst.
Hero 6 med 200g
Bravo 12 med 400g
 
Sv: 200gr vintertäcke med fast hals

håller med. Jag köpte 50grams Bucas som sitter som ett smäck på fullblodsbogen.
Amigo glipar fram men detta slutar åt så fint.

lewllyn, HW har särskilda quartertäcken. kanske kan vara nåt för dig?

åh!! det kan absolut vara nåt, ska genast kika!!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 168
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 458
Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp