2019 års vikttråd

Jag måste säga att gå ner i vikt går inte alls just nu, men jag har inte köpt något godis på flera veckor, dock har jag tömt förråden hemma på chips och glass, så nu ska jag försöka låta bli att köpa nya.
Det dom jag vet att jag MÅSTE ta bort är mjukt bröd. Det är i dagsläget det enda som jag äter som inte är bra. Jag ska bara planera in en bra frukost så kommer det också fungera. Jag ska bara ladda några dagar. :D
Jag vet att jag går ner i vikt när jag ändrar mina vanor till det lite mer hälsosamma. Och det är ett sätt jag vill leva på, godis, snask och vitt bröd gör att min kropp fungerar dåligt. Så det är mer en livsstilsförändring än en viktnedgång jag är ute efter. Bara jag ger mig fan på det så kommer det gå bra!
 
Bra dag idag med. Vi köpte oplanerat hämtmat, men jag försökte i alla fall välja det bästa av de alternativ som fanns (thaimat). Åt mindre portion än vanligt och så räknade jag i överkant med pointsen.

Imorgon är det planerad utemat, men har redan sparat poäng och planerat att ta av veckobonusen. Inget snacks till bion som följer efter iaf.
 
Väger mer än någonsin och vill ta tag i det.
Har länge ätit dåligt och krypit sakta men säkert uppåt.
Gått sakta under en period på 6 år och +20 kg
Mål är -15

Men skulle vilja kickstarta det lite för att få motivation.
Måltidsersättning.. vad är värt och titta på?
Och blir man brutalt hungrig i början?
Tänkte byta ut 1 eller 2 mål per dag.
 
Jag kör 5:2 from igår. Var väl 7år sedan kanske jag körde det sist och gick då ner stadiga 1kg i veckan. Då räknade jag inte alls kalorier på 5 dagarna men får nog hålla mig under 1500kcal nu om jag ska få ett hyfsat bra resultat! Går jag ner 0.5 kg i veckan så blir jag väldigt nöjd. 😊
 
Väger mer än någonsin och vill ta tag i det.
Har länge ätit dåligt och krypit sakta men säkert uppåt.
Gått sakta under en period på 6 år och +20 kg
Mål är -15

Men skulle vilja kickstarta det lite för att få motivation.
Måltidsersättning.. vad är värt och titta på?
Och blir man brutalt hungrig i början?
Tänkte byta ut 1 eller 2 mål per dag.

Det är nog väldigt individuellt om man blir hungrig eller ej.
Men byter du bara ut ett eller två mål tror jag det ska gå bra.
 
Fastedag idag. Redan ashungrig 😂
Dock jobbat hela natten, men ska gå och lägga mig snart. Utan mat. Brukar gå ganska bra.
 
Kollade igårkväll och hade bara uppe i 1000 kalorier. Ska försöka få i mig mer idag men är lite tveksam. Jag vill låta kroppen styra och äta när jag är hungrig/sugen vilket numera tydligen inte är så ofta. Vill inte räkna kalorier och inte heller väga mig, kanske om några månader om det känns i kroppen att jag gått ner.
 
Gårdagens glädjeämne: Dyra varma vinterridjackan, som varit för tight över höfterna och därför suttit som en liten korv över midjan, går nu ner över höfterna igen. Extra glädjande med tanke på att temperaturen åkt ner till -10 grader. Tjocktröja under hade varit trevligt, men dit är det ett antal kilo kvar.

Körde ett låååångt crosstrainerpass igår och fick kalorier över. Bra, för på torsdag ska jag ut på kvällen. På dagen ska jag på mässa och förväntas nog äta lunch på någon av lunchrestaurangerna där, man kan ju bara hoppas att sushistället är öppet. Inte bara för att jag vill äta kalorisnålt, jag är inte så förtjust i kantinmat.
 
Viktmål 1= 21,1kg
1/1 Start
2/1: -0,4kg
3/1: -1,1kg
4/1: -0,3kg
5/1: +0,4kg
6/1: +0,2kg
7/1: +0,7kg
8/1: +0,3kg
9/1: -1,9kg
10/1: -0,2kg
11/1: -0,4kg
15/1: +0,5kg
16/1: -0,3kg

Totalt: -2,5kg
Kvar till mål: 17,6kg
 
Jag kör igen efter att först ha fastnat i semesterträsket följt av stressträsket. Gör som sist, vilket ju funkade väldigt bra, ersätter lite måltider med shakes och bars men krånglar inte till det mer än nödvändigt, varken för mig själv eller andra. Ikväll t.ex ska jag ut och äta med en kompis, då tar jag en shake och massa småtomater till lunch och givetvis tänker på vad jag väljer till middagen. (Pinchos, vilket är rätt tacksamt om man tänker ett extra varv.)

Har även rivit upp en gammal knäskada under hösten så det har varit svårare med motion (promenader är ju annars min melodi) men det börjar bli bättre med det med.
 
Jag blir alldeles tokig på mina vågar! Har två digitala en billig och en dyr. De har börjat visa väldigt olika och går inte att lita på längre. Den billiga har oftast varit mer tillförlitlig och med de menar jag stabil i sitt viktvisande. Den dyrare har svajat till det rejält ibland. Igår kväll visade den 23 kilo och det väger jag inte. Den billiga visade den vikt jag vill uppnå men det borde vara runt 11 kg kvar dit. Har också en manuell som visar det jag borde väga på ett ungefär, men jag har blivit peppad av att se att vikten minskar med något hekto varje dag.

Annars har jag kommit in i att äta runt 1300 kalorier per dag och försöker gå 10 000 åtminstone varannan dag och minst 5000 de andra. Tränar också en del pilates framför tv:n de dagarna.
 
Jag blir alldeles tokig på mina vågar! Har två digitala en billig och en dyr. De har börjat visa väldigt olika och går inte att lita på längre. Den billiga har oftast varit mer tillförlitlig och med de menar jag stabil i sitt viktvisande. Den dyrare har svajat till det rejält ibland. Igår kväll visade den 23 kilo och det väger jag inte. Den billiga visade den vikt jag vill uppnå men det borde vara runt 11 kg kvar dit. Har också en manuell som visar det jag borde väga på ett ungefär, men jag har blivit peppad av att se att vikten minskar med något hekto varje dag.

Annars har jag kommit in i att äta runt 1300 kalorier per dag och försöker gå 10 000 åtminstone varannan dag och minst 5000 de andra. Tränar också en del pilates framför tv:n de dagarna.

Har du testat att byta batteri? Jag märker speciellt på hushållsvågen när det är dags att byta batteri för då ger den siffror jag vet inte stämmer. Efter bytet funkar den normalt igen så testa och se om det gör skillnad om du inte redan testat.
 
Viktmål 1 = -20,5kg
3/12: Start
6/12: -2.3 kg
15/12: -3.4 kg
23/12: -4.9 kg
29/12: -6.7 kg
3/1: -7.0 kg
11/1: -8.4 kg
16/1: -9.0 kg

Kvar till mål: 11.5 kg

Äter 2000 kalorier per dag (noga kalibrerat med våg) och har gjort små förändringar i kosten (den stora är storleken på portionerna och frukostdisciplinen). Är hungrig i princip hela tiden men trivs oväntat bra med det, eftersom den positiva effekten också är att blodsockret aldrig faller snabbt (blir alltså inte alls "akut" hungrig/sugen) som tidigare. Adderat daglig 2km promenad i 6,5 km/h.
 
Jag har inte vägt mig sedan december någon gång, och fuskade en del under julen med godis, plus att jag åt vad jag kunde komma åt när jag varit rejält sjuk nu i början på Januari. Idag visade vågen - 2 kg. Vilket känns riktigt bra då jag haft en liten platå.

Totalt: - 32 kg
Kvar till mål: 14 kg

Jag tycker inte om att prata diet, men jag såg att @Monkie äter ketobaserat och tänkte nämna att det gör jag med. Slog in på den banan för 9 månader sedan, och jag har fått ett nytt liv som inte styrs av mat. Jag äter när jag är hungrig, väljer bara rätt saker att äta, och räknar inte kalorier eller väger min mat.
 
Jag har inte vägt mig sedan december någon gång, och fuskade en del under julen med godis, plus att jag åt vad jag kunde komma åt när jag varit rejält sjuk nu i början på Januari. Idag visade vågen - 2 kg. Vilket känns riktigt bra då jag haft en liten platå.

Totalt: - 32 kg
Kvar till mål: 14 kg

Jag tycker inte om att prata diet, men jag såg att @Monkie äter ketobaserat och tänkte nämna att det gör jag med. Slog in på den banan för 9 månader sedan, och jag har fått ett nytt liv som inte styrs av mat. Jag äter när jag är hungrig, väljer bara rätt saker att äta, och räknar inte kalorier eller väger min mat.
Härligt! Nu räknar ju varken du eller jag kalorier, men vet du ungefär var du brukar hamna? Idag är jag bara uppe i strax under 600 kalorier, proppmätt och på bra humör.

Reggar i Lifesum nu i början så att jag får snurr på det hela men när jag har koll på allt kommer jag inte räkna en enda kalori.

Förutom minskad hunger och sug (vilket jag redan märker av), har du fått några fysiska förändringar på denna kost? Min uppblåsta mage har magiskt slutat vara uppblåst, det var inte ett mål men en positiv biverkan.
 
Härligt! Nu räknar ju varken du eller jag kalorier, men vet du ungefär var du brukar hamna? Idag är jag bara uppe i strax under 600 kalorier, proppmätt och på bra humör.

Reggar i Lifesum nu i början så att jag får snurr på det hela men när jag har koll på allt kommer jag inte räkna en enda kalori.

Förutom minskad hunger och sug (vilket jag redan märker av), har du fått några fysiska förändringar på denna kost? Min uppblåsta mage har magiskt slutat vara uppblåst, det var inte ett mål men en positiv biverkan.
Fysiska förändringar för mig på LCHF(jag antar att dom liknar varandra): betydligt lugnare och nöjdare mage! Betydligt mer jämn i humöret(antar att det beror på ett stabilt blodsocker), orkar mer, slipper dippar, bli aldrig panik-hungrig, blir bättre i huden osv!
 
Härligt! Nu räknar ju varken du eller jag kalorier, men vet du ungefär var du brukar hamna? Idag är jag bara uppe i strax under 600 kalorier, proppmätt och på bra humör.

Reggar i Lifesum nu i början så att jag får snurr på det hela men när jag har koll på allt kommer jag inte räkna en enda kalori.

Förutom minskad hunger och sug (vilket jag redan märker av), har du fått några fysiska förändringar på denna kost? Min uppblåsta mage har magiskt slutat vara uppblåst, det var inte ett mål men en positiv biverkan.

I början reggade jag i Lifesum bara för att kolla mina % enheter (ville fördela 75% f 20% p 5% kh på ett ungefär) och tycks mig minnas att jag landade mellan 1200 kcal och 2000 kcal, med ett snitt någonstans runt 1600.
Intressant för mig var att ju lägre kh jag åt desto lägre kcal tycktes jag äta per dygn. Sen rekommenderar jag inte att äta fakir längre perioder, eller ens att äta som jag då jag bytt 1 fast måltid mot en mct-kaffe, men det fungerar för mig.

Min mage är mycket tystare. Jag med mångårig sömnproblematik sover mycket bättre. Känner enorm inverkan på mitt humör som är både lättare och jämnare. Jag samlar på mig mindre vätska, och jag får väldigt sällan hormonell acne numer.
Värst är alltid första dagen efter avsteg för mig - jag får sån hemsk abstinenshuvuvärk. Inget biter på den, men kanske sporrar den mig till att inte göra många avsteg :D
Bäst av allt är att all stress kring mat har försvunnit. Jag brukade känna mig ständigt jagad av sötsug, vetskapen om hur jag "borde äta", tankar om att banta, och vetskapen om att jag inte skulle göra något av det utan istället ge efter och äta emotionellt vilket ledde till ångest. Jag åt mig upp till min högstavikt, men kan inte ens säga att det var godis som tog mig dit då jag har massor med livsmedel som sätter sig som maskar i hjärnan på mig och som jag kan äta hur mycket som helst av.
 
Dagens ljuspunkt: Termoridbyxorna, som jag inte använt sen julafton, sitter nu som en smäck i stället för att strama i midjan. Visserligen på största inställningen på midjebanden, men ändå. Och fina nya tjocktröjan som jag köpte i somras trots att den stramade eftersom det var största storleken om man inte ville ha gorillaärmar - den är lite lös över magen nu. Klart peppande!

Nu har jag 360 kalorier i "banken" till morgonens excesser, så jag bör klara såväl mässlunch som utgång utan att skjuta över för mycket.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 929
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 241
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 124
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp