2020 - En tävlingssäsong, är i år inställd

Lady_D

Trådstartare
Årets tävlingssäsong går ju milt sagt sådär, så jag tänkte att jag skulle starta en ny tråd där man kan tipsa och inspirera varandra.
Vad hittar ni på? Roliga övningar och tips i allmänhet.
 
Fast jag tränar på som vanligt, en dag kommer ju tävlingarna igång igen och vill jag vara i bättre form än någonsin då.
 
Jag tränar som vanligt än så länge, men lite svårt att motivera mig till galoppjobb t.ex. Min häst är i fantastiskt fin form, till vilken nytta? :wtf:
Hoppas det blir nån lagom lokal hopptävling att åka på, det är vårt svaga moment och behöver tränas.
 
Jag tränar som vanligt än så länge, men lite svårt att motivera mig till galoppjobb t.ex. Min häst är i fantastiskt fin form, till vilken nytta? :wtf:
Hoppas det blir nån lagom lokal hopptävling att åka på, det är vårt svaga moment och behöver tränas.

Dock ser jag ingen anledning till att du behöver organiserat galoppjobb nu för start i 100 /2* klass i juni juli eller vad det tidigast kan bli, det är ju bara massa slitsamma kilometrar på hästen till ingen nytta. Det hade jag definitivt skippat och ridit ut som vanligt eller tagit terrängträningar som galoppjobb dvs förena nytta med nöje ;)

Tror ft säsongen kommer bli extra försenad pga vi har ett nationellt upptagningsområde på varenda liten tävling om inte tävlingarna kan begränsas till områden enbart. Varför inte? Eller det är kanske även brist på ambulans och sjukvårdspersonal i ambulansen som oxå ställer till det?

Jag har iallafall 3 terrängbanor inom 1.5 timmar så jag tänker träna på som vanligt och förhoppningsvis kunna starta någon dressyr eller hopptävling.
 
Jag tävlar ju inte längre, men idag fick jag veta att terrängbanan på ridavstånd (40 min om man skrittar) öppnat för året och jag blev helt grymt sugen att rida dit. :arghh:

Jag har, pga att jag inte velat riskera att ramla av, skada mig och belasta sjukvården, inte hoppat på snart två veckor. Det har funkat bra, men nu börjar jag vackla i mitt beslut.

"Värst" är dessutom att hästen ska betäckas, så jag vill inte att hon är i alltför bra tävlingskondition heller. Suck... Jag skulle behöva en häst att rida medan hon får föl helt enkelt. ;)
 
Jag tränar på som vanligt, har någon aktivitet inplanerad nästan varje helg utöver våra vanliga träningar. Öppen bana, pay and cross, pay and ride osv.
Molnet är jättefin och lydig nu, jag däremot är usel på att hoppa utomhus så det behöver jag verkligen träna mer på 😅
Behöver tänka mer terräng och mindre kontroll.
Men fin är han ❤️
Screenshot_20200413_105056.jpg
 
Jag är inbiten dressyrryttare men råkade se den här tråden. Även vi dressyrnördar kan ju hitta på annat ibland, så jag försöker hoppa mer än vad jag brukar hinna under tävlingssäsongen, ger fin styrka i bakpartiet och ryggen. Och så har vi påbörjat arbetet med att anlägga en ”miniterrängbana” lagom för dressyrtanter i medelåldern hemma i dag. Kommer bli en slinga på ca 400 meter i en åtta i en liten skogsdunge vi har, och så ca 8-10 hinder så små att ni nog skulle tycka att det är upphöjda bommar, dvs 20-40 cm, något högre på 50-60 cm. Ska bli så kul när vi är klara!
 
Är det denna tråden som är den "enda tråden fälttävlan" 2020 nu? :p

Jag har iaf varit på terrängbanan för första gången sedan Bruce åkte! (eller, sedan hösten innan Bruce åkte) Min fux var lite för vild som 4-åring och sedan hade hon hosta och sedan KS-diagnos så det blev aldrig av fast jag hade tänkt. Men lillasyster är lite mer sansad än både sin mor och syster så hon fick åka på terrängträning som första längre utflykt någonsin :D

Gick superbra förutom att matte blev lite för avslappnad och glömde säkerhetssitsen när vi skulle ner i vattnet sista gången :o

 
Jag tränar väldigt mycket mer än vanligt. Jobbar i sjukvården i en region där covid inte riktigt kommit igång än. Så tills det händer så tränar jag så mycket som möjligt och planerar att hästen får halvvila när/om jag tvingas jobba 12h-pass.

Har ridit pay and cross och vanliga terrängträningar, plus hopp- och dressyrträning nästan varje vecka. Den här veckan har vi dressyrvecka så har träning och programridning på lördag. Blir väldigt omotiverad utan (tävlings-)mål så har satt upp andra istället. Tex förbättra min sits och position, har en tendens att gå med för mycket fram i språnget och skänklarna åker bak. Min tränare har fått i uppgift att tjata om det med. Så andra mål och fortsätta göra kul saker, dvs terrängträna tills tävlingarna är igång.
 
Nä inte egentligen.. finns faktiskt en Den Enda Tråden 😁

Men va kul med den gula, men hade den oxå KS eller minns jag fel?

Men den hette 2019 ju 😅

Jo hon har också KS. Har inte märkt av något ännu men vi får väl se. Storebror (guldbruna e. JM) gick ju också super på våren som 4åring, sedan började han kännas sämre efter betet och vi hittade ryggontet som 5åring på honom.
 
Mina 2 är igång men ingen av de ska tävla eller träningstävla. Den ena ska ev betäckas dessutom. Måste bara komma till ett beslut om det.
 
@Gabby_Ossi men skulle du hoppa dubbelhinder ner i vattnet? Isåfall förstår jag din lilla häst.... :D. Kanske överkurs tänkte jag...förövrigt ser hon ju jättefin ut! Men så himla synd att det tydligen är genetiskt med KS i släkten? Hoppas du kan träna henne så hon inte känner av det och du kan rida vidare på din fina häst.
Vad gör fuxen nu?
 
@Gabby_Ossi men skulle du hoppa dubbelhinder ner i vattnet? Isåfall förstår jag din lilla häst.... :D. Kanske överkurs tänkte jag...förövrigt ser hon ju jättefin ut! Men så himla synd att det tydligen är genetiskt med KS i släkten? Hoppas du kan träna henne så hon inte känner av det och du kan rida vidare på din fina häst.
Vad gör fuxen nu?

Jag vet inte riktigt vad du menar med dubbelhinder, men om hindret var "A" och vattnet "B" så ja. Men det var ju inget hinder vid vattnet. Och tränaren hade lite dåligt samvete efteråt och sa själv att det kanske var lite överkurs :angel:

Ja, det verkar ju som att det är genetiskt, sedan hur mycket det kommer påverka återstår väl att se... Fuxen går hemma och gör ingenting just nu. Kanske gör ett försök att sätta igång henne när denna ska få sommarvila.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med dubbelhinder, men om hindret var "A" och vattnet "B" så ja. Men det var ju inget hinder vid vattnet. Och tränaren hade lite dåligt samvete efteråt och sa själv att det kanske var lite överkurs :angel:

Ja, det verkar ju som att det är genetiskt, sedan hur mycket det kommer påverka återstår väl att se... Fuxen går hemma och gör ingenting just nu. Kanske gör ett försök att sätta igång henne när denna ska få sommarvila.
Tittade igen, såg ut som du skulle hoppa 2 stockar första gången jag kollade men nu fattar jag. Hästen skyggar för vattnet och jag förstår henne för det är lite överkurs att komma i galopp o hoppa hinder innan vatten när man är så grön. Man brukar ju börja med att hoppa stock efter vatten och prova ett antal olika vatten innan man kör hinder o sen vatten, är iaf min uppfattning.
Fin är din lilla pålle iaf! :love:
 
Som hoppekipage passar vi på att träna lite mer terräng nu är tävlingssäsongen är inställd!:D Malwa fullkomligt älskar det!! Jag red några 90/100 starter för ca 10 år sedan, och Malwa har bara gått en träning 2017, en 2019 och nu för ett par helger sen. Men jag tror allt det får bli nån ft tävling till hösten, det är ju så fantastiskt roligt :love:

20200421_093035.jpg
 
Som hoppekipage passar vi på att träna lite mer terräng nu är tävlingssäsongen är inställd!:D Malwa fullkomligt älskar det!! Jag red några 90/100 starter för ca 10 år sedan, och Malwa har bara gått en träning 2017, en 2019 och nu för ett par helger sen. Men jag tror allt det får bli nån ft tävling till hösten, det är ju så fantastiskt roligt :love:

Visa bifogad fil 49312
Gud vilka små söta hinder! Vilken superbra bana att börja på, var är detta?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
9 176
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 716
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp