2åring som sover dåligt ofta

Ainon

Trådstartare
Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta.

Handlar om att han vaknar ofta där runt 23 tiden men sen får vi inte han att somna förrän 03-04-05 på morgonen 🤯 Han bökar och gnäller i timmar med lite skrik här och där när han blir ledsen för att vi inte lyfter upp honom.

Han lägger sig vid 18-19 tiden och vardagar går vi alla upp vid 06 för ja vi ska ju till jobb/förskola = svintrötta!
Får han sova så länge han vill så vaknar han vid 8 ungefär om han varit vaken på natten, annars vid 05-05.30.

Har varit ungefär varannan/vartredje natt oftast men ibland flera nätter i rad.
Vi turas om att vara med honom men tyvärr kan jag inte sova ändå om jag hör han gnälla/skrika 😩, fungerar inte så bra på 2-4h sömn 😒

Någon som haft likadant och vad var er lösning?
 
Vi hade liknande fram tills alldeles nyss, mne i vårt fall var det nog nattamning som spökade, och sen vi la bort den så har det lugnat sig. Sen är fortfarande dottern en rätt dålig sovare överlag. En period var att ligga mellan oss det enda som funkade, nu ska jag ligga i hennes säng. VI lägger 19 och vaknar vid 6.

När hon har de långa vaken så försöker vi bara hålla i att vi inte leker, utan det är natt och då ska man sova, erbjuder klappa ryggen/huvudet, nynnar/sjunger samma visa om och om igen.

Hur är tempraturen, kan han vara kall/varm?
 
Vi ger en flaska på natten med förhoppningen att han ska somna om (då det är våran läggningsrutin). Eftersom det bevisligen inte funkar så kanske vi ska pröva göra tvärt om med ingen mat på natten 💡

Han sover visserligen utan täcke men med pyjamas men tycker han inte känns kall/varm.


Vi hade liknande fram tills alldeles nyss, mne i vårt fall var det nog nattamning som spökade, och sen vi la bort den så har det lugnat sig. Sen är fortfarande dottern en rätt dålig sovare överlag. En period var att ligga mellan oss det enda som funkade, nu ska jag ligga i hennes säng. VI lägger 19 och vaknar vid 6.

När hon har de långa vaken så försöker vi bara hålla i att vi inte leker, utan det är natt och då ska man sova, erbjuder klappa ryggen/huvudet, nynnar/sjunger samma visa om och om igen.

Hur är tempraturen, kan han vara kall/varm?
 
0,5-1h hemma och upp till 1,5h på förskolan
Kan det inte vara det som spökar då? Jag har för mig attt mina slutade sova middag runt 3 års ålder och 1,5 h för en tvååring låter rätt mycket då. Och som jag kommer ihåg det så var det en stökig tid just när middagssovningslängden behövde kortas ett snäpp/tas bort.
 
Kanske är just det som är lösningen, plocka upp honom? Ta honom till eran säng, om han sover i egen säng?

Det har vi gjort (eller inte i vår säng men att vi lägger oss med han på en madrass på golvet i hans rum) men då far han bara runt och ska pilla på allt/leka/dra en i håret/nypas och blir upprörd om man försöker hålla honom stilla.
Han bökar/gnäller/skriker t.o.m. även om man går runt med han i famnen när han vaknar på nätterna 🙁
 
Kan det inte vara det som spökar då? Jag har för mig attt mina slutade sova middag runt 3 års ålder och 1,5 h för en tvååring låter rätt mycket då. Och som jag kommer ihåg det så var det en stökig tid just när middagssovningslängden behövde kortas ett snäpp/tas bort.

Kanske är så, storasyster sov fortfarande länge varje dag runt lunch i denna ålder så kanske bara har en konstig referensram. Ska höra med förskolan om de tror det går att korta av vilan mer där
 
Kanske är så, storasyster sov fortfarande länge varje dag runt lunch i denna ålder så kanske bara har en konstig referensram. Ska höra med förskolan om de tror det går att korta av vilan mer där
Kan också kolla när han vaknar från tupplur. Dottern måste väckas absolut senast 14.30, annars funkar inte kvällen/natten
 
Det har vi gjort (eller inte i vår säng men att vi lägger oss med han på en madrass på golvet i hans rum) men då far han bara runt och ska pilla på allt/leka/dra en i håret/nypas och blir upprörd om man försöker hålla honom stilla.
Han bökar/gnäller/skriker t.o.m. även om man går runt med han i famnen när han vaknar på nätterna 🙁

Okej så kan beter sig typ... klarvaken? Som att han bara tagit en vila på några timmar?

Somnar han i bilen? Tänker om det kan vara en tillfällig lösning att köra runt med honom tills han somnar, bara för att komma in i rutinen att somna om och sova på natten?

Annars går jag mot strömmen och säger låt han sova mer på dagen och lägg senare (19-20). För mycket dagvila kan absolut sabba nattsömnen men för lite dagvila gör också det. När äldsta var 2 år sov hon fritt på dagen men aldrig förbi kl 15. Hon kunde absolut dra 2-2,5 timmar. Sov hon för lite blev hon trött tidigt och natten blev stökig, inte så illa som du beskriver men svårt att somna, sov ytligt och vaknade tidigt.

Kan han vara kissnödig eller bajsnödig? Kanske långsökt att han är det så ofta men jag upplever att barn blir "oroliga" när behoven tränger på, även om de har blöja.
 
Vi ger en flaska på natten med förhoppningen att han ska somna om (då det är våran läggningsrutin). Eftersom det bevisligen inte funkar så kanske vi ska pröva göra tvärt om med ingen mat på natten 💡

Han sover visserligen utan täcke men med pyjamas men tycker han inte känns kall/varm.
Ja, med dottern blev det att hon vaknade för att hon ville amma, och sen vaknade igen så fort det försvann, eller vaknade mer av att amma och ville upp och leka, så vi tog bort nattammning helt. Det tog 3-4 nätter då hon var jättearg och vaken länge för att hon inte fick, och sedan efter det har hon varit mycket lättare att få att somna om hon vaknar, för det allra mesta
 
Jag skulle också minska/plocka bort dagsluren som första steg!

Vår tjej slutade sova på dagen när hon var 2 år och ett par-tre månader. Det bästa vi gjorde för läggningarna och nattsömnen! Även att plocka bort nattmålet skulle jag testa - det var en annan sak som revolutionerande vår sömn (men det var en bit innan 2 års ålder).

Sen ibland får man ju också bara jobba med acceptans OM det är så att problemet är relativt nytt. I vissa faser har vi också haft det sådär, bök och gnäll och vaket och sen går det över lika fort som det kom...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 185
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det börjar bli helt outhärdligt att inte få sova om nätterna. På 20 månader har vi inte fått sova en enda natt och nu senaste 3 mån har...
2
Svar
23
· Visningar
2 124
Senast: Alindra2000
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 749
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp