Opartisk

Trådstartare
Om jag har 2 datorer och vill ha internet på båda så behöver jag en router. Någon som kan tipsa om bästa märke ,ja allt man ska tänka på ?

Har aldrig använt mig av router etc innan men nu vill sonen ha internet på sin egen dator på ovanvåningen.Men jag är helt vilse med detta. Någon som orkar förklara/hjälpa?
 
Sv: 2datorer

vad har du för typ av bredband?
de flesta märken fungerar bra så ta reda på bredbandet och ta kontakt med närmsta onoff/elgiganten/m.m. så kan de hjälpa dig med rätt modell.
 
Sv: 2datorer

ADSL..

Tack,lika bra att ta tjuren i hornen och fråga i butik.. Hade annars funderat på att inskaffa genom Tra*era..Men för att vara säker på att det blir rätt så får jag som sagt vända mig till återförsäljare.
 
Sv: 2datorer

De flesta hemma-routers fungerar rätt dåligt. Med bara adsl behöver ni förstås inte så mycket kapacitet. Rekommenderar en linksys; lite dyrare men nog det enda märket jag inte stött på problem med.
 
Sv: 2datorer

ADSL..

Tack,lika bra att ta tjuren i hornen och fråga i butik.. Hade annars funderat på att inskaffa genom Tra*era..Men för att vara säker på att det blir rätt så får jag som sagt vända mig till återförsäljare.

kolla på bredbandsleverantörens hemsida om de rekommenderar någon modell.
de kanske tom säljer dem direkt till dig
 
Sv: 2datorer

Jag och min kombo köpte en bredbandsdelare på Clas Ohlsson för 399:-. Funkade alldeles utmärkt och har aldrig svikit oss. Lätt att fatta, inga konstigheter.
 
Sv: 2datorer

Har du bärbara eller stationära datorer?

Om du har bärbara så behövs ingen router
 
Sv: 2datorer

Vadå ? Ska internet bara hoppa över i andra datorn menar du ? Menar du trådlöst eller vad menar du ? Tar jag 2 bärbara datorer med internet inkopplat på 1 så kan jag ju inte bara slå på den andra och tro att det hux flux finns internet på den andra.
 
Sv: 2datorer

Vadå ? Ska internet bara hoppa över i andra datorn menar du ? Menar du trådlöst eller vad menar du ? Tar jag 2 bärbara datorer med internet inkopplat på 1 så kan jag ju inte bara slå på den andra och tro att det hux flux finns internet på den andra.



Om du har två bärbara datorer med internet installerat på en av dem så är det absolut inga konstigheter att även få internet på den andra bärbara datorn. Ja, det kallas trådlöst.
Vad gör är att markera valet "dela uppkoppling" på den dator med internet installerat så kan den andra bärbara datorn trådlöst söka rätt på uppkopplingen mot internet.
Med denna lösning så fungerar dator nr 1 (med internet installerat) som brygga åt dator nr 2. Det enda som är lite tråkigt med denna lösning är att dator nr 1 måste vara påslagen och uppkopplad för att allt skall fungera.
 
Sv: 2datorer

Om du har två bärbara datorer med internet installerat på en av dem så är det absolut inga konstigheter att även få internet på den andra bärbara datorn. Ja, det kallas trådlöst.
Vad gör är att markera valet "dela uppkoppling" på den dator med internet installerat så kan den andra bärbara datorn trådlöst söka rätt på uppkopplingen mot internet.
Med denna lösning så fungerar dator nr 1 (med internet installerat) som brygga åt dator nr 2. Det enda som är lite tråkigt med denna lösning är att dator nr 1 måste vara påslagen och uppkopplad för att allt skall fungera.

Och gissa vad dator nummer 1 då har blivit? En router förstås. Så man behöver visst en router, oavsett vad det är för sorts enheter (så länge inte internetleverantören tillhandahåller flera ip-adresser, men det är en helt annan sak). Att sätta upp en med hjälp av en extra dator är en bra lösning om man behöver hög överföringshastighet, då billiga dosor inte klarar det, men overkill för vanligt adsl. I varje fall är det då bättre ha en tredje dator som router, istället för att låta en av de vanliga axla den rollen.
 
Sv: 2datorer

Och gissa vad dator nummer 1 då har blivit? En router förstås. Så man behöver visst en router, oavsett vad det är för sorts enheter (så länge inte internetleverantören tillhandahåller flera ip-adresser, men det är en helt annan sak). Att sätta upp en med hjälp av en extra dator är en bra lösning om man behöver hög överföringshastighet, då billiga dosor inte klarar det, men overkill för vanligt adsl. I varje fall är det då bättre ha en tredje dator som router, istället för att låta en av de vanliga axla den rollen.

Självklart har dator nr 1 då blivit en router! Men det är inte relevant då frågeställningen var om det behövde köpas in en extra router eller inte för att skapa ett nätverk. Och det är inte nödvändigt att köpa in en router för att skapa ett nätverk och oftast bra mycket krångligare för en användare som inte är bevandrad i hur en router skall/kan konfigureras.
Därför så rekommenderar jag om man har bärbara datorer att skapa en koppling emellan dem
 
Sv: 2datorer

Kanske skulle vara en fråga man ska börja att ställa, för om nu leverantören erbjuder flera IP-adresser, borde det väl vara bättre att införskaffa en switch istället för så kallad bredbandsrouter?
 
Sv: 2datorer

*kl*

Ingen D-link? Men adsl modemet vi har nu är d-link och det har och funkar fortfarande utan problem.
Varför skulle då en router med samma märke funka sämre?

Har bestämt oss för att inhandla router av vår lokala datorhandlare.
 
Sv: 2datorer

Så tänkte jag också, när jag fick en D-Linkrouter som min mor inte hade användning för längre. Men antingen hade jag otur med att nätet började strula precis under den tiden jag hade routern ikopplad, eller så var det något skumt med routern. ;)
 
Sv: 2datorer

Självklart har dator nr 1 då blivit en router! Men det är inte relevant då frågeställningen var om det behövde köpas in en extra router eller inte för att skapa ett nätverk. Och det är inte nödvändigt att köpa in en router för att skapa ett nätverk och oftast bra mycket krångligare för en användare som inte är bevandrad i hur en router skall/kan konfigureras.
Därför så rekommenderar jag om man har bärbara datorer att skapa en koppling emellan dem

Med tanke på att en trådbunden router är så gott som PnP, och jämfört med dina tidigare påpekade punkter om att man måste konfigurera ena datorn + låta den alltid vara igång så ser jag inte hur det skulle vara en enklare lösning. Billigare, förvisso, men inte mycket mer.

Ang. D-Link: Deras gamla routers, speciellt 604:an, är rätt ökända för att krångla. Deras senare, lite dyrare, modeller är däremot helt okej.
 
Sv: 2datorer

Med tanke på att en trådbunden router är så gott som PnP, och jämfört med dina tidigare påpekade punkter om att man måste konfigurera ena datorn + låta den alltid vara igång så ser jag inte hur det skulle vara en enklare lösning. Billigare, förvisso, men inte mycket mer.

Förstår inte det krångliga i att markera valet dela denna uppkoppling på datorn?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
159
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp