2samhet och 1samhet

En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig” efter kärlek och en partner. Jag har upplevt längtan efter en kärlekspartner tidigare när jag var singel som ung, och jag tyckte att det var extremt jobbigt då. Jag kan nämligen inte dejta eller ragga, utan om jag ska träffa nån så måste det ske genom att våra livsvägar råkar korsas av en slump. Och det blir ju rätt begränsande att bara sitta och vänta på…

Men snart 3 år efter skilsmässan kan jag lättat konstatera att jag har sluppit den plågan hittills. Jag vill inte ens kalla mig “singel” utan säger hellre “ensamstående”, eftersom jag tycker att “singel” låter som om jag skulle vilja träffa någon, och det vill jag inte. Jag kan faktiskt fortfarande inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig hur ett bra förhållande skulle kunna vara. 😞 Det akut dåliga stadiet i mitt gamla förhållande fick nog tyvärr pågå under alldeles för lång tid innan vi gick skilda vägar, så hela min bild av vad ett förhållande kan vara tog så mycket stryk att jag undrar om den nånsin går att laga…

För mig går ett förhållande ut på att ständigt bli kritiserad och få skäll, aldrig bli lyssnad på eller tagen på allvar, aldrig tillåtas säga vad man tycker, alltid vara en besvikelse för partnern och aldrig uppfylla partnerns förväntningar, alltid känna sig värdelös, inte kunna göra vad man vill, alltid känna sig otillräcklig, inte ha möjlighet att bry sig om sitt (gemensamma) hem eller ha ordning eller göra fint, inte kunna göra upp egna planer, inte kunna prata om vad man vill, alltid “ducka” för partnerns ilska och ge upp sig själv…

Nu kanske någon tänker att det låter konstigt att stanna kvar i ett förhållande som är sådär, men när förändringarna kommer smygande utan att man märker det och man har varit ihop i nästan 20 år så är det svårt. Svårt att sluta tro på att “det är bara en svacka”, svårt att ge upp något som man har lagt så många år på att bygga upp, svårt att gå emot den andra (arga) partnern som säger att det inte finns några problem överhuvudtaget sluta larva dig förihelvete…

Och egentligen kanske det är det jag är mest rädd för - att jag trots alla goda intentioner inte kunde hindra att förhållandet hamnade där, och jag fattar inte ens hur det gick till. Vet jag inte hur eller varför så har jag ju ingen möjlighet att dra lärdom och kunna hindra det från att hända igen. Men kanske är det just det jag måste lära mig - att man inte kan hindra att det går åt helvete…

Nu när jag lever ensam så njuter jag hejdlöst varje dag av att kunna göra precis vad jag vill och bestämma själv över mitt liv! Och dessutom kan jag äntligen sova gott om nätterna nu när jag sover ensam (jag gick ner 7 kg bara av att kunna sova ordentligt igen!). Jag känner mig så enormt njutningsfullt FRI! Jag är kär i känslan av frihet att kunna göra vad jag vill och vara mig själv! Och jag känner en enorm trygghet i ensamheten. Jag riskerar inte att få en oväntad utskällning precis närsomhelst för precis vadsomhelst, och det är så SKÖNT! Förut drog jag mig för att åka hem från jobbet för att jag visste att det skulle bli obehagligt - nu kan jag åka hem och känna längtan och glädje efter mitt hem!

Jag inser att min bild av tvåsamhet eventuellt kan vara lite väl hårt färgad av mina egna erfarenheter… Det BORDE ju finnas något positivt med tvåsamhet också, för inte kan väl alla som har en partner leva i ett sånt elände? (eller de kanske de gör??)
Egentligen skulle jag vilja försöka nyansera min negativa bild av tvåsamhet för att inte vara så avigt inställd till det…

Fast jag VILL också så vansinnigt gärna att jag ska bevisa för mig själv och världen att det minsann går skitbra att leva ensam, så det så! (“KAN SJÄLV!”, ha ha!) (ja, för annars hade jag på nåt sätt aldrig heller kunnat rättfärdiga att jag skilde mig…)
Men jag börjar nog ändå inse på djupet vad det innebär, det här som “alla” säger: att man behöver andra. Som helt ensam är man enormt sårbar på väldigt många sätt - det går inte att komma ifrån.

Jag har flyttat ifrån mina vänner, mina föräldrar är gamla och kommer inte finnas kvar för evigt hur mycket jag än skulle önska det, och syskon eller barn har jag inga. Jag har ingen flock, inget skyddsnät, ingen att bolla med, hör inte till nånstans. Utan mina föräldrar är jag ju verkligen en sån som skulle kunna ligga död i veckor utan att vara saknad (skulle vara jobbet då, men de kanske bara tror att jag jobbar hemifrån 😂).

Så jag borde väl egentligen av intresse för min egen överlevnad åtminstone försöka vara öppen för ett förhållande och ha en positiv bild av det, tänker jag. Nu känner jag mig visserligen så gammal och körd att jag ser mig själv mer som en osalig ande än som en levande människa, och jag känner ju till det här med att gamla gråhåriga kärringar är en av de mest föraktade folkgrupperna i samhället så ja - jag vet alldeles för väl att jag inte direkt är nån puma och ingen som män skulle vilja ta i med tång. Men framförallt är det nog faktiskt tvärtom... :angel: Det är fröken undertecknad som inte vill ta i nån med tång… :wtf:
Men JAG VEEEET - “man ska aldrig säga aldrig”! OM det nu skulle dimpa ner nån snubbe från himlen mitt framför mig och alla planeter står i rätt vinkel, så känns det dumt att sumpa den chansen bara för att jag tänker att ett förhållande bara kan vara skit.

Så jag funderar rätt mycket över hur jag skulle kunna nyansera min negativa bild av tvåsamhet. Men det går tyvärr sådär.

Och jag börjar dessutom misstänka att mitt hjärta kanske har stängt sig för sånt… Det känns rätt dött på den platsen där mitt hjärta en gång satt. Det känns faktiskt inte som att jag har så himla mycket gemensamt med andra människor överhuvudtaget just nu…

Jag trivs så himla bra med att bara cocoona i min ensamhet långt bort från andra människor, så jag kanske inte ska grubbla så mycket över saken helt enkelt. Kanske är det inget problem att jag har en sån dysfunktionell bild av tvåsamhet, så länge jag fortsätter att vara ensam. Det som gnager i bakhuvudet på mig är att vi rent biologiskt är flockvarelser, och jag är lite rädd att min biologi kanske kommer att slå till snart och protestera över ensamheten… Plus som sagt att vissa problem är väldigt svåra att lösa på helt egen hand (jag har tex upptäckt att jag inte kan köpa begagnade möbler eftersom jag inte har nån som kan hjälpa mig att bära… :p).

Men just nu är det faktiskt ensamheten som jag trivs bäst med. Kanske behöver jag fortfarande läka mig själv efter mitt tidigare förhållande…
(Men hur vet man skillnaden mellan “tid för att läka” och att ha fastnat i en undanflykt?...)
 

Jag tror att allt har sin tid och att det inte finns något som är mer rätt än det andra.
Haft liknade upplevelse som dig fast inte under alls lika många år. Och kände länge att jag vill nog inte ens ha någon. Var så enormt less.

Njut nu av din tid och gör saker som berikar ditt liv! Själv eller med någon annan. Vilket som!

Du gjorde verkligen helt rätt som bröt dig ifrån den där personen. Starkt jobbat efter så lång tid 💪
 
Jag är änka sedan snart 3 år och tycker tvåsamhet är något konstruerat som vi har matats med, att tvåsamhet är det enda rätta. Påhittad bullshit tycker jag 😁 Med det sagt så tänker jag som du, skulle mot all förmodan rätt snubbe dyka upp så är inte jag den som är den, men bo ihop med en man igen, I dont think so!
 
Man behöver ju inte ha en kärlekspartner för att ha ett skyddsnät eller människor omkring sig. Jag har levt som ensamstående i 100 år typ. Vill verkligen ha det så och känner mig absolut inte ensam eller "utsatt" för det. Vill ha det precis, exakt så här. :)
 
Jag har det ganska lika som TS, med liknande funderingar. 1samhet är ok och det enda realistiska som det ser ut. Det enda jag egentligen på riktigt skulle behöva är en app som kunde hålla reda på om jag är vid liv eller ej, så nån kunde komma och ta hand om djuren om jag halkar ihjäl mig i badrummet... :)
 
Jag tänker ibland att om maken skulle trilla av pinn så inte sjutton skulle jag leta efter någon ny. Vi har det bra. Men är ju en enhet. Vardagen bara funkar. Vi känner varandra, har våra egna vanor och egenheter som vi pysslar med helt utan att det är något problematiskt. Att behöva trassla med att foga in någon ny i vad jag vill göra? Nä - aldrig.
 
Jag har det ganska lika som TS, med liknande funderingar. 1samhet är ok och det enda realistiska som det ser ut. Det enda jag egentligen på riktigt skulle behöva är en app som kunde hålla reda på om jag är vid liv eller ej, så nån kunde komma och ta hand om djuren om jag halkar ihjäl mig i badrummet... :)
Jag har också tänkt så, att någon måste komma och ta hand om katterna om jag skulle trilla av pinn. Det finns sådana appar och jag har laddat ner en, men så kostade den pengar och då pengar är en bristvara så aktiverade jag den aldrig. Den hette AllsWell.
 
Jag har också tänkt så, att någon måste komma och ta hand om katterna om jag skulle trilla av pinn. Det finns sådana appar och jag har laddat ner en, men så kostade den pengar och då pengar är en bristvara så aktiverade jag den aldrig. Den hette AllsWell.
Jag håller också med om att det här är ett bekymmer! Delvis därför har jag inte skaffat några djur. Jag skulle önska att det fanns nån lösning där man kunde ingå i nåt lokalt kontaktnät som höll koll på varandra och ryckte ut och tog hand om varandras djur om det skulle hända nåt. Det måste ju finnas fler ensamstående utan eget kontaktnät som skulle vilja ha djur tänker jag.
 
Jag håller också med om att det här är ett bekymmer! Delvis därför har jag inte skaffat några djur. Jag skulle önska att det fanns nån lösning där man kunde ingå i nåt lokalt kontaktnät som höll koll på varandra och ryckte ut och tog hand om varandras djur om det skulle hända nåt. Det måste ju finnas fler ensamstående utan eget kontaktnät som skulle vilja ha djur tänker jag.
Om du har kontakt med någon granne så kanske den kan rycka in vid behov. Jag har en granne som kan hjälpa till. Och så är katterna försäkrade så att de kan lämnas in på kattpensionat om jag hamnar på sjukhus oplanerat. Försäkringen täcker kostnad upp till 3000 kronor per katt.
 
Om du har kontakt med någon granne så kanske den kan rycka in vid behov. Jag har en granne som kan hjälpa till. Och så är katterna försäkrade så att de kan lämnas in på kattpensionat om jag hamnar på sjukhus oplanerat. Försäkringen täcker kostnad upp till 3000 kronor per katt.
Har nästan inga grannar och de få som finns har jag ingen kontakt med. Just nu känns det enklare för mig att inte ha några djur, men jag kanske kommer kunna komma på nån lösning i framtiden. Kanske kommer jag att hitta något nätverk man kan gå med i. Jag tänker att när jag bor som jag bor får jag gå all in och köpa förutsättningarna och se om jag kan hitta på lösningar som funkar med förutsättningen att jag är helt solo. Om jag kommer på att jag trots allt behöver ha kontakt med människor och grannar får jag nog flytta till en eko-by eller kollektivjordbruk eller nåt åt det hållet... 😊
 
Det är min största ångest som ensam med hundar. Mina vänner kan säkert lösa det men det är bara om jag verkligen dör eller så. Inte annars. Plus att någon måste upptäcka att jag har dött (jobbet borde reagera iaf) och få tag på fastighetsskötaren som kan släppa in dom i lägenheten. 🤷🏻‍♀️
 
Har nästan inga grannar och de få som finns har jag ingen kontakt med. Just nu känns det enklare för mig att inte ha några djur, men jag kanske kommer kunna komma på nån lösning i framtiden. Kanske kommer jag att hitta något nätverk man kan gå med i. Jag tänker att när jag bor som jag bor får jag gå all in och köpa förutsättningarna och se om jag kan hitta på lösningar som funkar med förutsättningen att jag är helt solo. Om jag kommer på att jag trots allt behöver ha kontakt med människor och grannar får jag nog flytta till en eko-by eller kollektivjordbruk eller nåt åt det hållet... 😊
Får man fråga var du bor nuförtiden? 😃
 
Jag lever ju i liknande situation. Jag älskar mitt eget ensamstående liv men det är en gnagande oro för djuren OM något skulle hända mig. Jag hade en vän som ICE som också visste var min utomhusnyckel är gömd, men hon har flyttat.
Jag funderar på att helt enkelt tala om för närmsta grannen var min nyckel finns så att hon kan ge någon tillgång till huset om djuren behöver tas om hand (även om hon själv inte kan göra det. Hunden min är svår och hon har barn) tills någon hemifrån kan flyga över och hjälpa.

Det slog mig lite extra (och jag blev faktiskt varm i hjärtat) när jag häromveckan läst fel i schemat och inte dök upp på jobbet. Tydligen hade de oroat ihjäl sig och läst på fel telefonlista, så förökt ringa fel nummer. Strax efter lunch knackade en kollega på dörren "ARE YOU OK!?"
Det var pinsamt för mig, men kändes ändå bra.
 
Jag har två kvinnor i min närmsta släkt (syster och faster) som alltid varit ensamstående i mitt hela liv. De har varit förebilder i mitt liv i fråga om detta, de visar att man inte behöver leva enligt normen utan kan klara sig lika bra själv. Det känns rätt skönt att inte vara omgiven av par-/familjenormen.

Fastern i fråga har rest väldigt mycket i sitt liv med en kompis, plus hennes man när han levde, och aldrig visat någon tecken på att vara intresserad av att vara tillsammans eller bo med någon (så visst jag vet). Numera är hon i 80 års åldern och bor fortfarande i sin lägenhet själv, hon är en sån där tuffing :D Har bara börjat använda en gåstav utomhus.
Hon har ett par kompisar som hon brukar träffa och prata med, jag skulle gissa att det är de som skulle reagera först om hon inte svarade. Med min syster så skulle det nog vara jobbet.
Men ingen av dem har husdjur just nu dock, så de behöver inte tänka på det.
 
Jag började fundera på fall i hemmet och om man inte kan själv larma. För jag såg häromdagen en reklam på tv om en iphone som kände av om man var i en (bil)krasch, och då skulle larma åt en. Tänkte att det inte borde vara så långt därifrån till ett fall larm. Hittade en app som verkar jobba på det, det gäller ju förstås att man har mobilen på sig och inte liggandes på ett bord när det väl sker. Just den verkar ju innehålla en del annat som inte har med detta att göra. Men hursomhelst så tror jag att detta kommer att bli vanligare.
Vilket kan ju vara en trygghet om man är själv.
 
Jag började fundera på fall i hemmet och om man inte kan själv larma. För jag såg häromdagen en reklam på tv om en iphone som kände av om man var i en (bil)krasch, och då skulle larma åt en. Tänkte att det inte borde vara så långt därifrån till ett fall larm. Hittade en app som verkar jobba på det, det gäller ju förstås att man har mobilen på sig och inte liggandes på ett bord när det väl sker. Just den verkar ju innehålla en del annat som inte har med detta att göra. Men hursomhelst så tror jag att detta kommer att bli vanligare.
Vilket kan ju vara en trygghet om man är själv.
Ja jag hoppas på att man kan hitta bra tekniska lösningar som kan bli till hjälp i framtiden!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: cirkus
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 413
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp