3- & 4-åriga hopphästen, tävling

anniesteen

Trådstartare
Hey alla kunniga!
Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har ridit in och utbildat hästar hela mitt liv men det här med tävling har varit nästintill obefintligt så vänder mig till er kunniga istället!

Som treåring:
Hästen visades inte på treårstestet med sin tidigare ägare och är aningens efter i sin utbildning. Planen till hösten är att få hästen att balansera sig själv i ridningen (170+ redan nu..) då benen och balansen just nu av förklarliga själv är lite överallt. Men om man kollar fram mot slutet av året nov/dec får man starta någon p&j som miljöträning då? Såklart bara på ”lyfta-benen”-höjder. Har jag förstått det rätt på att det är upp till arrangören att bestämma huruvida 3-åring får starta?

Som 4-åring:
Vad finns det för roligt att kvala till? Drömmen är ju såklart Falsterbo men hur tusan hittar man alla kvalreger osv? Förstår ingenting på deras hemsida. Ser andra som är ute på diverse roliga tävlingar men man hinner ju se dem först i efterhand 😅 har jag fattat TR rätt med att en häst upp till 5 år aldrig får starta omhoppning utan endast bed A/avd B, hur kontrolleras detta? Finns de nån spärr i tdb om man råkar anmäla fel? 😅
Tips någon?
Vill ha ett par mål under året som är rimliga och samtidigt så hästen hinner få ordentligt vila under året

Och visst är det så att man numera får starta 4åring i 3-årstestet om det finns plats? Fördelar och nackdelar med detta tycker ni? Stoet kommer troligvis gå i avel efter ridkarriären då det är fin hoppstam. Har visat på 3-års tidigare så vet att hon kommer vara väl redo med uppgiften men vill samtidigt inte kränga på henne för mycket olika saker i en för tidig ålder.

Vad har ni för tankar? :)
 
Jag tror inte att man får starta 3-åringar alls på tävling, även träningstävling.. Men kanske har fel.

Du får starta en 4-åring på treårstest om du vill. Sen har du ju "ridhästtest" också (för 4-åringar). Du kan även starta 3-års och 4-års under samma säsong om du vill.
Om den går bra på 4-års så kan den kvala till Breeders.
 
Vad är bäst att prioritera 3 eller 4 års? Varför?
Hur går man isf tillväga för att kvala till Breeders (hon är redan breeders-ansluten)?
Om du vill försöka kvala till Breeders måste du visa på 4-års. Du får visa på 3-års men du kan inte kvala via 3-års med en 4-åring häst.
Jag har inte så bra koll på kvalregler, men jag tror att man direktkvalar om man får tillräckligt bra poäng på 4-års. Annars finns det vissa kvaltävlingar. Iaf i dressyr, gissar att det är liknande i hoppning.

Andra unghästtävlingar man kan kvala till är Elmia och Falsterbo.

Det går nog att googla fram kvalregler.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Nougat
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 938
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 092
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 841
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp