3 årig islandshäst

F

Frida

Hej!
Jag har köpt en häst från Island d.v.s om hon går igenom veterinär besiktningen. Hon har endast varit inne på stall när hon har blivit avmaskad, skodd och lite hanterad.
Jag har ingen aning om vad man kan ge för kraftfoder och foderstat till en 3 årig islänning som aldrig förut ätit kraftfoder, någon som har något tips :confused: /Frida
 
Ge grov , det är ju till för unghästar :smirk: men jag vet inte av vilket märke du vill ge av :confused:
 
En treårig islandshäst bör gå på lösdrift tillsammans med andra islandshästar. Ett bra hö eller hösilage kan räcka i kombination med vitaminer och mineraler. För att kunna beräkna foderstaten behöver man analys på grovfodret.
 
Som sagt analyserat grovfoder med vettigt innehåll, är vad hästen skall leva av. Kraftfoder är mer ett komplement vid arbete, eller i de fall att grovfodret har sämre innehåll.
 
Okej. Tack för svaret. Men vilka vitaminer behövs för att hästen ska få i sig allt när den växer oså ?
Är alger bra att ge till unghästar :confused:
 
Okej. Tack för svaret. Men vilka vitaminer behövs för att hästen ska få i sig allt när den växer oså ?
Är alger bra att ge till unghästar :confused:
Vilka vitaminer som behövs beror lite på vad du ger som grovfoder (hö eller hösilage). I boken "rätt foderstat, bättre häst" finns tabeller där du kan se det ungefärliga vitaminvärdet i olika foderslag. Min erfarenhet är att det sällan saknas vitaminer om du ger av årets skörd och hästen inte arbetar (=rids). Det enda som jag ibland brukar komplettera med är E-vitaminer (för hästar som rids). Analysera ditt grovfoder och be att även få en analys av mineraler så kan du kolla den biten också; där kan det variera rätt mycket.

Vad gäller alger har jag ingen uppfattning - har aldrig gett det. De innehåller såvitt jag förstått mkt mineraler framförallt. Kanske kan du ge dem istället för ett vanligt mineral, men allt hänger som sagt på vad ditt grovfoder har för analysvärden.
 
Hej!

Okej. Stallet där jag ska ha min häst ger ansilage under vintern.. :) vilket jag tycker är rätt så bra, då får hästen tillgång till fritt "hö" och håller även värmen vid det kalla dagarna. :D
 
Ett bra stråfoder (hö eller hösilage) och små mängder av ett bra kraftfoder.
Då kan du antingen välja att blanda själv eller köpa ett färdigt foder.
Rådfråga en bra foderhandlare om vad din häst borde äta.
Krafft, Fibergi mm har bra bland foder som kan täcka allt vad din häst behöver.
Men en så ung islandshäst kanske borde gå på lösdrift med jämnåriga fram till våren med mycke eller fri tillgång till ett bra strå foder för att må bäst.
 
Icke alger till växande hästar, ej heller till dräktiga eller digivande ston.

I en unghästflock skall det finnas tillgång till mineraler, är sen grovfodret av god kvalite så klarar sig hästen alldeles utmärkt på det.
 
På ett annat forum, (känt i islandskretsar) kom frågan om alger till digivande ston upp. Jag sa då att jag hört att det inte var bra till dräktiga ston. Någon hade då fått upplysningen från tillverkaren att stoet själv reglerade intaget av jod och därför var det inte farligt?! Är det för att fölen kan födas med förstorad bukspottskörten (tror jag det var) som man inte ska ge dräktiga ston alger? Finns det andra anledningar?
 
Bla det, men växande hästar tar upp och kapslar in tungmetaller i sitt skelett. Det finns en del tungmetaller i alger som normalt sett är havets reningssystem, för en vuxen häst frånsett föl/digivande ston är detta inget problem. Och sen får tillverkaren säga vad den vill, för detta har man kunnat konstatera.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 014
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 828
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp