3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

MalinM

Trådstartare
Innan jag börjar gnälla vill jag bara nämna att jag är väldigt glad för min häst..i alla fall för det mesta:angel: Vi är fortfarande i stadiet där vi lär känna varandra för han har nämligen bara varit hos mig i 8 veckor.

Ialla fall..
Mitt problem är att han är OUPPFOSTRAD, inte i stallet men på väg in och ur hagen och när vi ger oss ut på våra promenader!! Han taktar, bufflar, slår med framhovarna mm.. Jag säger självklart ifrån och när han taktar stannar jag och börjar gå ingen när han lugnat sig igen.. men det varar inte länge.. Det jag är osäker på är hur mycket jag bör ta i.. som jag skrev så håller vi på att lära känna varandra och jag vill ju inte göra ngt som gör att han ser mig som obehaglig:eek:
Det hade ju varit hemskt trevligt om han hade kunnat hålla sigt skritt när man traskar med honom..

Hur hade ni hanterat detta?
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Är det fullblodet du skriver om i den tråden eller någon annan häst?
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Det är blodisen^^ Han är verkligen Dr Jekyll och mister hyde när man jämför honom ute och inne:D

Jag förstår att han har överskotts energi men det han håller på med när man leder honom är rent trams.. och det är inge roooligt:devil:
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Men du har väl skrivit att hästen stått inne dygnsvis pga is runt ert stall? detta parat med att den nyss landat hos ny ägare, samt inte är så riden/hanterad som ridhäst osv, är väl en faktor som måste vägas in?

Jag tycker inte du ska göra så stor grej av det hela utan snarare kanske tänka på att hästen har en massa energi just nu och därför kan det vara svårt att få den att fokusera på smådetaljer. Försök rasta av den varje dag, och envisas inte med promenader om allt bara låser sig och det blir oreda. Longera den och aktivera den mer aktivt. Att promenera med hästen ger inte direkt jättemycket utlopp för energi dvs det är inte arbete direkt för hästen. Dessutom kan det ju bli farligt om den är så på tårna och det är väl onödigt att ni kommer på kant med varandra i ett sånt skede med de omständigheter som råder.

se till att den får gå ute mycket, långa dagar, samt sen arbetas ordentligt kvällstid för att förlänga stimulansen ytterligare. så hade jag gjort. vi behöver inte prata hårt fysiskt arbete för den skull men att den iallafall får röra sig ordentlig genom kroppen så att myrorna i brallan blir mindre.
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Jo han har ju tyvärr det, men nu har han varit ute ett par dagar från morgon och kväll..Hade så mycket hellre longerat honom men vi har ingenstans att vara, ridbanan är helt under vatten därav prommisarna så att vi ska göra ngt..
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

hur ser hagen ut? ibland glömmer man att man kan använda den till träning. Gå t.ex. till hagen lite tidigare än när han ska in, koppla på grimskaftet och lär honom backa, gå fram och stå stilla. Använd upprepade lätta signaler och beröm vid minsta lilla rätt. Aktivera hjärnan så blir han lite tröttare.Eller om hagen passar för det så kan du ju longera i den.

Jag tycker det är lättare att befästa sådana saker i stallgången eller i hagen eller dylikt istället för på vägen till och från en hage eller ute på en promenad. På promenaden så har de så mycket annat att skygga för och fokusera på och på vägen till och från hagen så lockar maten hemma eller utevistelsen i hagen så man gör det helt enkelt svårt för sig. Befäst "uppförande-koden" buffla inte, gå undan för lätt tryck etc. när du inte måste kämpa mot hans instinkter osv. Då blir det lättare att korrigera honom när han sen vill springa över dig i ett "skarpare" läge.
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Jo han har ju tyvärr det, men nu har han varit ute ett par dagar från morgon och kväll..Hade så mycket hellre longerat honom men vi har ingenstans att vara, ridbanan är helt under vatten därav prommisarna så att vi ska göra ngt..

JAg tror nog han är rejält väluppfostrad eftersom han väl var galopphäst? Men att försöka leda en häst som stått inne så mycket och som är en energirik sort. det är att sätta sej själv i onödiga bekymmer, - om man inte är så van vid såna och vet hur man ska hantera det.

Håller med mackan om mycket tid i hagen och motion.

Men du, undrar lite varför du valde att köpa just ett så ungt fullblod?
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Han är nog inte ouppfostrad, han har överskottsenergi :)

Efter dina beskrivningar, så tycker han att det är så roligt att det äntligen händer något, så det spritter i hela kroppen på honom.

Han är snarare understimulerad än trotsig :p
I det läget kan du faktiskt inte kräva att han ska uppföra sig som en äldre, mognare häst.

I ditt ställe hade jag struntat i om han taktade, så länge han inte drar.
Buffla o knuffa är en annan femma, det tolererar jag inte, då markerar jag med armbågen och rösten.

Hålla på att stanna för att "lära" honom att inte takta, kommer förmodligen inte att fungera. Hitta på saker i stället, bryt monotonin :devil:
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Han är nog inte ouppfostrad, han har överskottsenergi :)

Efter dina beskrivningar, så tycker han att det är så roligt att det äntligen händer något, så det spritter i hela kroppen på honom.

Han är snarare understimulerad än trotsig :p
I det läget kan du faktiskt inte kräva att han ska uppföra sig som en äldre, mognare häst.

I ditt ställe hade jag struntat i om han taktade, så länge han inte drar.
Buffla o knuffa är en annan femma, det tolererar jag inte, då markerar jag med armbågen och rösten.

Hålla på att stanna för att "lära" honom att inte takta, kommer förmodligen inte att fungera. Hitta på saker i stället, bryt monotonin :devil:

Ja antagligen är det ju det och det har jag ingenting emot när han gör det med mig! Nu är det dock så att det inte är jag själv som sköter in och utsläpp för det är en mindre erfaren kille som jobbar i stallet som sköter det.. och det är där jag börjar oroa mig lite.. för min häst springer över honom.. därför vill jag försöka få honom att tagga ner när man leder honom..

Egentligen är ju detta en skitsak.. Jag vet i grund och botten hur jag ska agera och vad som ska accepteras och inte..Tror det är uppehållet från hästarna som spökar, har ju fått barn och utbildat mig och under de 4 åren fanns det inte tid för hästarna och efter man fått barn är man ju inte odödlig längre:eek: Tror det är som ni säger att med mer motion och hjärngympa kommer det bli bättre!

flashlight: Det var verkligen inte meningen att det skulle bli ett så pass ungt fullblod.. men klickar det så klickar det.. Träffade på en hel del oseriösa säljare när jag letade och här klickade det både med hästen och säljaren..Dock är jag fullt medveten om att jag har mycket arbete framför mig;)
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Ja antagligen är det ju det och det har jag ingenting emot när han gör det med mig! Nu är det dock så att det inte är jag själv som sköter in och utsläpp för det är en mindre erfaren kille som jobbar i stallet som sköter det.. och det är där jag börjar oroa mig lite.. för min häst springer över honom.. därför vill jag försöka få honom att tagga ner när man leder honom..

Egentligen är ju detta en skitsak.. Jag vet i grund och botten hur jag ska agera och vad som ska accepteras och inte..Tror det är uppehållet från hästarna som spökar, har ju fått barn och utbildat mig och under de 4 åren fanns det inte tid för hästarna och efter man fått barn är man ju inte odödlig längre:eek: Tror det är som ni säger att med mer motion och hjärngympa kommer det bli bättre!

flashlight: Det var verkligen inte meningen att det skulle bli ett så pass ungt fullblod.. men klickar det så klickar det.. Träffade på en hel del oseriösa säljare när jag letade och här klickade det både med hästen och säljaren..Dock är jag fullt medveten om att jag har mycket arbete framför mig;)

Då har du två träningsobjekt :angel:
Problemet i sig är då inte hästen, utan en laddad, glad häst + mindre erfaren kille = trassel :devil:
Förmodligen har killen ingen naturlig pondus och vet inte riktigt hur han ska hantera din häst.
Träna med båda två, visa killen hur han bör agera.

Ta tag i det nu! Så du inte hamnar i samma sits som jag gjorde när vissa människor blev rädda för Märta och periodvis vägrade att befatta sig med henne, för att de inte visste hur de skulle göra eller tolka henne. :crazy:
Det kan lätt bli så himla fel.
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Då har du två träningsobjekt :angel:
Problemet i sig är då inte hästen, utan en laddad, glad häst + mindre erfaren kille = trassel :devil:
Förmodligen har killen ingen naturlig pondus och vet inte riktigt hur han ska hantera din häst.
Träna med båda två, visa killen hur han bör agera.

Ta tag i det nu! Så du inte hamnar i samma sits som jag gjorde när vissa människor blev rädda för Märta och periodvis vägrade att befatta sig med henne, för att de inte visste hur de skulle göra eller tolka henne. :crazy:
Det kan lätt bli så himla fel.[/Q]

Hrm.. mjo så är det ju.. det värsta är att jag inte gillar honom..killen alltså:angel: Han är så där överdrivet klok fast han egentligen inte har en susning om ngt som har med hästar att göra:mad:..
Sa bestämt till honom att han ALLTID skulle ha grimskaft på Cadde just pga att han gör som han gör.. och vad tror ni han gör.. jo tar ut honom i grimman..suck..
Han får skulla sig själv när han inte lyssnar men jag vill ju inte att hästen kommer till skada liksom..
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Var bestämd. Har du bestämt att han ska skritta bredvid dig så ska han göra det också. Behöver du vara "hård" så var hård emot honom. Han kommer INTE se dig som obehaglig..

Hästen kommer se dig som obehaglig om du inte har "raka rör". Alltså till låter en sak ena dagen, men inte nästa. Eller om ex. nu vill att han ska skritta, han gör det några steg , taktar igen och du ger upp..

Hästen blir tryggare om han vet vad som gäller.
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

som flera svarat i tråden så finns det andra variabler än att hästen är ouppfostrad som nog spelar in här, så att hårddra råden på det sättet tycker jag är att förenkla saker. Hur ska hästen ha en fair chans att ta in ngt alls om den är som en laddad bomb pga för lite aktivitet och boxvila?

MalinM: vad är det för pucko rent ut sagt, som leder hästar ut till hagen i enbart grimma? Har ni ingen stallägare som sätter regler för vad som är säker hästhantering? Händer det ngt med endera häst eller anställd person som gör på det sättet, kan stallägaren råka ut för stämning kallad medvetet oaktsamt förfarande. Det är en rätt allvarlig punkt.
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Knappast ouppfostrad om den inte drar eller sliter sig. Ouppfostrad är den är man behöver kedja, longerlina och spö för att freda sig själv. :devil:
Man leder inga hästar, ffa inte unghästar! i bara grimma, då har man inte en chans. Försök nu se till att killen inte tappar din häst. Om den lär sig att den kan slita sig kan det bli mycket jobb att få bort det beteendet!
Det krävs oceaner av arbete att lära om vissa hästar när de väl insett att de kan dra.

Jag tappade min häst en gång när jag nyss köpt henne som ouppfostrad (läs ohanterad) tvååring (dum som jag var, trodde jag ju att hästen skulle gå att leda i grimma och grimskaft! :cool: ) Det glömde hon efter sisådär 6-7 år... Hon var snäll som ett lamm för det mesta men fortsatte testa när man minst anade det. Alla som inte kände hästen ledde sedan hästen med hingstkedja tills hon var tio år och såldes.
Jag informerade alla om att hon är snäll, men den som tappar henne för att de inte har kedjan på får fostra henne sen - jag har redan fostrat den hästen så jag är nöjd och har inte lust att börja om igen.
Alla följde mitt råd... :cool:
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Han är nog inte ouppfostrad, han har överskottsenergi :)

Efter dina beskrivningar, så tycker han att det är så roligt att det äntligen händer något, så det spritter i hela kroppen på honom.

Han är snarare understimulerad än trotsig :p
I det läget kan du faktiskt inte kräva att han ska uppföra sig som en äldre, mognare häst.

I ditt ställe hade jag struntat i om han taktade, så länge han inte drar.
Buffla o knuffa är en annan femma, det tolererar jag inte
, då markerar jag med armbågen och rösten.

Hålla på att stanna för att "lära" honom att inte takta, kommer förmodligen inte att fungera. Hitta på saker i stället, bryt monotonin :devil:

Jag håller med, men en treåring kan man faktiskt kräva att den ska uppföra sig som en äldre häst. Som jag ser det är taktande och skänkelvikning ok så länge de inte drar i grimskaftet när de är fulla av överskottsenergi.
 
Sv: 3 åring som trotsar och testar..Hur hade ni gjort?

Pucko är bara förnamnet..
Dom har oxå sagt till honom men ibland när stallägarna ej är ute i stallet ( vilket dom för det mesta är) så skiter han i vilket.. Han är från kommunens ja ni vet.. kommer inte på vad det heter nu..

För mig är det ren idioti.. leder ALDRIG en häst hur snäll den än är i bara grimma..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 774
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 583
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 313
Senast: mackan
·
E
Hästhantering Jag har en välhanterad unghäst som nu börjat stegra sig när man leder honom och nu känns han inte så välhanterad längre.. Såhär är...
2
Svar
23
· Visningar
3 761
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp